شرحی بر دعای خمس عشر- مناجات هفتم مطیعین

محقق: فاطمه پورشفیع

تابستان 95
تقدیم به روح مطهّر معصومین علیه السلام

مقدمه:
از بزرگترین نعمتهای خداوند بر بنده اش در خواست است ، تقاضا است ، خواستن است پس بنده وقتی از خداوند چیزی بخواهد، علل و اسباب رسیدن به این در خواست را باید آماده کرده باشد ؛که آن خود شناسی و خداشناسی است.
اعمال صالح ، ایمان ، تقوی ، درجاتی در دنیا دارند که لیاقت را برای انسان رقم می زند و این صفات گزینه های خوبی هستند برای رسیدن به مطلوب که آنهم درخواست از خداوند است؛ ولی گاهی گناه ضعف اعتقادی را بوجود می آورد و براین اساس لیاقت وجودی کم شده و استجابت دعا را طولانی می کند. هرچه استجابت دعا طولانی شود و انسان به جواب در خواست خود نرسد تخفیف در گناهان حاصل می گردد که بزرگترین نعمت است؛ دراین حین نتیجتأ انسان بخود می آید و متوجه اعمال خود می گردد و وزنه اعمال خود را می سنجید.آنچه مسلم است تکامل بشریت در کشف فلسفۀ آفرینش و پیاده کردن پیام دین در زندگی است.
امام صادق(ع) در تبیین جنود عقل و جهل می فرماید: ” والدّعا ضدّهُ الاستنکاف"دعا و ضد آن خود داری است( کافی ج1 ص23ح14)
دعا از جنود عقل است، عقل انسان را نیازمند مطلق می بیند ولذا اورا به عبودیت کمال مطلق دعوت می نماید تا با عبادت و پرستش الهی به عنایت و رحمت الهی برسد، از این رو پیشوایان دین به دلیل بالاترین مراتب عقل و معرفت پیش ازدیگران خود را نیازمند به خدا می دانستند پس به دعا اهتمام داشتند که دعای خمس عشر از آن جمله است،که در ابتداء حس عبودیت فرد نسبت به آفریدگار شکل گرفته و بتدریج رشد می یابد تا در مرحله زهد بهره گیری از رحمتهای الهی را به اوج خود برساند. در باره این دعا باید گفت: دعای خمس عشر پله مبارزاتی نفسانی دربرابرقوای شهویه و بهیمیه وغضبیه است که مسمای آن جهاد با نفس که همان جهاد مرکب است.دعای خمس عشر سیر آفاقی و انفسی بشر بسوی قرب الهی است.
دعای خمس عشر ، پانزده مناجات عرفانی ، اخلاقی ، رفتاری و گفتاری و آموزشی در جهت ارتقاء بشریّت از امام سجاد (ع)است :
سند مناجات خمس عشر در کتاب‌های الصحیفة الثانیة السجادیة، بحارالانوارو مفاتیح الجنان آمده است. علامه مجلسی می‌گوید: «این مناجات را در برخی از کتاب‌های اصحاب دیدم که از امام سجاد (ع) روایت کرده‌اند»؛ در حالی که ایشان نامی از آن کتاب‌ها نبرده و سند روایت را هم نقل نکرده است. شیخ حرّ عاملی نیز در «الصحیفة الثانیة السجادیة» این مناجات پانزده‌گانه را از دعاهای سجادیه دانسته و بدون هیچ تردیدی به امام سجاد (ع) نسبت داده است. روایت مناجات خمس عشر مرسل است، و مطالب و مفاهیم موجود در این مناجات‌ها با اصول و آموزه‌های قرآنی و دعاهای مأثور دیگر موافق است.
محمد تقی بن مقصود علی اصفهانی،(۱۰۰۳-۱۰۷۰ق) مشهور به مجلسی اول، پدر علامه مجلسی و از علمای شیعه در قرن یازدهم قمری. از وی آثاری چون روضة المتقین و لوامع صاحبقرانی برجای مانده است، مجلسی در اصفهان و نجف تحصیل کرد، وی در مسجد جامع اصفهان به تدریس علوم دینی مشغول بود و پس از استادانش شیخ بهائی و میر داماد، در این مسجد نماز جمعه اقامه می‌کرد.
محمد تقی مجلسی پدر علامه مجلسی ـ می‌گوید: «شایسته است که سالک الی الله مداومت بر خواندن مناجات خمس عشر داشته باشد»بعضی از شاگردان سید علی طباطبایی صاحب ریاض از قول وی نقل می‌کردند که ایشان دائما می‌گفت: من چندین سال است که بر قرائت این مناجات مداومت دارم و بر اثر قرائت این مناجات‌ها، خداوند بر قلب من انوار حکمت، معرفت و محبت را تابانده است به صورتی که قابل شمارش نیست و من این مناجات‌ها را در استجابت دعا تجربه نموده‌ام، و سالکان و عبادت کنندگان بر قرائت این مناجات مداومت می‌کنند.جالب اینکه این دعا از جمعه شروع می شود به ترتیب تا پانزده روز طول می کشد و در جمعه پانزدهم پایان می یابد.پس به امید خداوند در معنا دعای خمس عشر وارد می شویم:
1- مناجات التائبین : آموزش توبه برای حفظ عزّت در دنیا
2-مناجات الشاکین: آموزش رفع شبهات و شکایت از نفس أماره که راه توبه را بر انسان بسته.
3- مناجات الخائفین : آموزش خوف از خداوند از بحرانهای رذائل عقیدتی و اخلاقی
4- مناجات الراجین :آموزش امید در برابر خوف الهی، امیدی که پناهش جز خدا کسی دیگر نیست. امیدی که اگر هست باید با خوف همراه باشد.
5- مناجات الراغبین:آموزش رغبت به دین وبی رغبتی به دنیا. که رغبت به دنیا جزء عصیان و طغیان چیزی برای بشر به ارمغان نمی آورد.
6- مناجات الشاکرین: آموزش شکر گذاری از خداوند سبحان.
7- مناجات المطیعین: آموزش طاعت بندگی از نیّت تا عمل.
8- مناجات المریدین: آموزش واقعی مرید و مراد که بیراه رفتن ، هلاکت ابدی دارد.
9- مناجات المحبین: آموزش بندگی خالصانه در برابر خداوند.
10- مناجات المتوّسلین : شناخت اسباب - وسیله قرب “کتاب الله و عترت"برای دوری از انحرافات
11- مناجات المفتقرین : دواء و درمان و آموزش برای کسانیکه نیاز روحی و جسمی دارند ولی نمی دانند.
12- مناجات العارفین : آموزش و پاسخ به شبهات و مبارزه با عرفانهای کاذب نه زهد تنها.
13- مناجات الذاکرین: آموزش ذکر و مفهوم آن.
14- مناجات المعتصمین: آموزش سوار شدن بر کشتی نجات با ریسمان الهی
15- مناجات الزاهدین: آموزش زهد و دوری از رهابیت .

فهرست مطالب مناجات هفتم:
• دل شگفت انگیز ترین عضوانسان
• حُجب چیست؟
• انواع دل
• آنچه دل را زنده میکند یا صیقل می دهد
• دوری از افکار باطل
• مراء شعبه اوّل شک
• تفاوت مراء با جدال
• خود باختگی و هراس
• تردید سومین شعبه شک
• چهارمین شعبه شک
• نتایج شعبه شک
• اهل بیت کشتی نجات
• باقیات و صالحات

السّابعه: «مُناجات المُطیعین للَّهِ»

هفتم: مناجات فرمانبرداران خدا
بسم الله الرّحمن الرّحیم
بنام خداى بخشاینده مهربان

اَللَّهُمَّ اَلْهِمْنا طاعَتَکَ، وَجَنِّبْنا مَعْصِیَتَکَ، وَیَسِّرْ لَنا بُلُوغَ ما
خدایا طاعتت را بر ما الهام کن و از نافرمانیت ما را دور کن و آسان کن بر ما راه رسیدن بدانچه

نَتَمَنّى‏ مِنْ‏
ابْتِغآءِ رِضْوانِکَ، وَاَحْلِلْنا بُحْبُوحَهَ جِنانِکَ، وَاقْشَعْ عَنْ بَصآئِرِنا
آرزومندیم از تحصیل آنچه موجب خوشنودى تو است و ما را در وسط بهشتهایت جاى ده و پراکنده ساز از پیش دیدگان ما

سَحابَ الْأِرْتِیابِ، وَاکْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا اَغْشِیَهَ الْمِرْیَهِ وَالْحِجابِ،
ابرهاى شک و شبهه را و بردار از دلهاى ما پرده‏هاى تردید و تاریکى را

شرح این فراز:
شک و تردید زمانی به اوج خود می رسد که انسان طاعت خدا را فراموش نماید ونافرمانی خدا را در زندگی دنیا ادامه دهد.شبهات نیاز به کسب علم و بصیرت دارد و اگر بصیرت نباشد شک و تردید و شبهات انسان را از پا در می آورد وانسان در کوری وضلالت غوطه ور خواهد شد.
امّا کنترل دل یا قلب؛ قلب را از آن جهت قلب یا دل می گویند که منقلب و دگرگون می شود . حکایت دل حکایت پری است که در یک دشت به بیخ درختی آویخته شده و باد آنرا زیرو رو می کند (شیخ الرئیس ابو علی سینا)قلب ادراک می کند و مغز واسطه ادراک است . پیامبر(ص) می فرماید: هرگاه دل انسان پاک باشد ، بدنش نیز پاک می شود و هر گاه دلش ناپاک باشد بدنش نیز نا پاک گردد. دل مایه هایی از حکمت دارد.حال حکمتهایی از امام علی در نهج البلاغه:
شگفت انگیزترین عضو انسان ، دل اوست و دل مایه هائی از حکمت و مایه هائی از ضد حکمت دارد:
الف: اگر امید و آرزو به آن دست دهد ،طمع خوارش گرداند.
ب: اگر طمع در آن سر بر دارد، آزمندی نابودش کند.
پ:اگر نومیدی بر آن مسلط شود ، اندوه وی را بکشد.
ج: اگر خشم بر وی عارض شود ، کینه لبریزش کند.
چ: اگر خشنودی یارش شود، احتیاط را از یاد ببرد.
خ: اگر ترس آن را در رسد ،پروا و حذر کردن او را گرفتار خود سازد.
د: اگر امنیت او را غلبه کند، غفلت آنرا در یابد.
ذ: اگر نعمت به سراغش آید ، غرور و نخوت آنرا فرو برد.
ص: اگر مصیبتی به او برسد ،بیتابی را ردایش گرداند .
ض: اگر به مالی برسد ، آنرا به طغیان در اندازد.
ع: اگر تهیدستی آزارش دهد ، گرفتاری او را بخودش مشغول سازد.
غ: اگر گرسنگی بر او سخت گیرد، از ضعف زمین گیر شود.
ک: اگر سیری او را از حدّ بگذرد، پُری شکم او را به رنج افکند.
ن: هر تفریطی برایش زیانبار است و هر افراطی برایش تباهی آفرین.
حُجُب چیست آیا آنرا می شناسیم؟ حُجُب مانع رسیدن به کمال انسانی است پس بایداز طریق علم و بصیرت آنها را کنار زد زیرا دلها ظرف خدایند و در این ظرف نباید آلودگیها رخنه کند. خداوند متعال در زمین ظرفهایی دارد که محبوترین آن ظرفی است که صاف و نازک و سخت باشد . این ظرفها همان دلهاست ؛ دل سخت دلی است که حق بگوید و در راه حق از سرزنش هیچ سرزنشگری نهراسد و دل صاف از زنگار گناهان صاف است.
إنّ الله تبارک و تعالی : لا ینظر الی صُوَرکم و لا الی اموالکم و لکن ینظر الی قلوبکم وأعمالکم؛ خداوند تعالی به چهره ها و دارائیهای شما نمی نگرد بلکه به دلها و کرده های شما می نگرد.(رسول اکرم(ص) در المیزان باب دل)
پیامبر می فرماید: دلی که در آن ایمان هست و قرآن نیست (مانند خرما خوش طعم ولی عطر ندارد). دلی که در آن هم ایمان است و هم قرآن(مانند مشکدان که اگر سرش را باز کنی خوشبوست و اگر هم ببندی باز خوشبوست). دلی که در آن قرآن هست و ایمان نیست(مانند إشنان خوشبو ولی بدطعم) اين گياه از نظر خوشخوراكي ارزش كمي داشته و بيشتر مورد علاقه ي شتر مي باشد. بز و گوسفند از اندام هاي خشك گياه به مقدار كم مورد استفاده قرار مي دهد.. ودلی که درآن نه قرآن است و نه ایمان( مانند حنظل بدبو و بد طعم) حنظل یا هدوانه ابوجهل میوه ای می باشد که شبیه به هنداونه است در ابعاد بسیار کوچکتر که طعمی تلخ دارد که در زبان فارسی آن را خربزه ی روباه , کدوی تلخ , سیب تلخ و در عربی حنظل می نامند..(همان)
هیچ بنده ای نیست جز اینکه دو چشم در صورت اوست که با آنها امور دنیا را می بیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را مشاهده می کند و هر گاه خداوند خوبی بنده ای را بخواهد دو چشم دل او را می گشاید که بوسیله آنها وعده های غیبی او را می بیند و به غیب علی الغیب ایمان می آورد.
امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: هر وقت دلها روی آوردنی است و شاد است باید دانست که فرشته به او نزدیک می شود پس به انجام مستحبات تمایل یابد و هر گاه دل پشت کرد در این هنگام شیطان به او نزدیک شده و به انجام فرائض بسنده می کند.
انواع دل یا قلب: قلب سلیم دینداری بدور از شک و خواهش نفس و عمل بدون شهرت طلبی و خودنمائی.
قلب مطمئنه: « ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَّرْضِیَّهً * فَادْخُلِی فِی عِبَادِی * وَادْخُلِی جَنَّتِی»الفجر: “27و30″
قلب مطمئنه قلبی است که با یاد خداوند دل را آرام می کند . دل در این حالت به دنبال حقّ می گردد و چون به آن رسید آرام و قرار می گیرد .
قلب یا دل أماره بالسوء«إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ » یوسف: ۵۳
نفسی است که انسان را به سوی زشتیها وشهوات می کشاند مگر خداوند بنده را دوست داشته باشد وبه او رحم کند.
نفس لوامه: « وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ» القیامه: ۲
(و به نفس سرزنشگر سوگند! (که پس از مرگ زنده می‌گردید و رستاخیز حق است)
شرح صدر:از پیامبر (ص) سوال شد : شرح صدر چیست؟ فرمودند : نوری است که خدا در دل مؤمن می افکند و بدان سبب سینه اش فراخ می شود. عرض کردند : آیا برای شناخت آن نشانه ای وجود دارد؟ فرمود آری روی آوردن به سرای جاودانی و دوری گزیدن از سرای پوچی و فریب و آماده شدن برای مرگ پیش از فرا رسیدن آن.
طبع القلب:یطبع الله علی کُلّ قلب متکبّر جبّار (غافر/35) نطبع علی قلوب المعتدین(یونس 74) یطبع الله علی قلوب الذّین لا یعلمون(روم 59) یطبع الله علی قلوب الکافرین(اعراف 101)
پیامبر(ص)می فرماید: مُهر زن،به ستون عرش آویزان است و هرگاه حرمتی شکسته شود و به گناهان عمل گردد و بخدا گستاخی شود خداوند تعالی بوسیله فرستادن مهر زن ، دل چنین شخصی را مهر می زند.(کنزالعمال)
{هنگامی که عمر بن سعد سپاهیان خود را برای جنگ با امام حسین(ع) بسیج کرد و از هر سو آن حضرت را حلقه وار در میان گرفتند ، امام (ع) به سوی دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد امّا خاموش نشدند تا جائی که حضرت به آنها فرمود : وای بر شما ، شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راستتان فرا می خوانم بشنوید …همه شما از من نافرمانی می کنید و به سخنان من گوش نمی دهید زیرا شکمهایتان از حرام پر شده و دلهایتان مهر خورده است.}طبع علی قلوبکم)
ختم القلب:امام رضا(ع) در باره ” ختم الله” می فرماید : ختم مهر زدن است بر دلهای کافران به کیفر کفرشان ” ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم……..(بقره 7)(عیون الاخبار الرضا)
عمی القلب:پیامبر(ص) می فرماید کورترین گمراهی بعد از هدایت است و بدترین کوری کوری دل است .من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخرة أعمی و أضلّ سبیلا(اسراء72)امام رضا(ع) می فرماید ” أعمی عن الحقایق الموجودة” از دیدن حقایق هستی (نور الثقلین )کور عاجز است.
زیغ القلب:انحراف دل ، ربنّا لا تُزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمه….. (آل عمران 8)
امام کاظم (ع) می فرماید: خدای عزّوجل از مردمی درستکار حکایت کرده است که گفتند ؛ ای پروردگار ما دلهایمان را دستخوش انحراف مگردان زیرا آنها می دانستند که دلها منحرف می شوند و به کوری و هلاکت خود باز می گردند (تحف العقول)
امام علی(ع) در نهج البلاغه در بر حذر داشتن از فتنه ها ؛ می فرماید: آنگاه پس از این فتنۀ آغازین ، فتنه ای سخت و شکننده و پر شتاب پیش خواهد آمد که بر اثر آن برخی دلهای راست و استوار منحرف می شوند و برخی مردان به سلامت مانده گمراه می گردند.
قلب قسی:ثم قست قلوبکم….؛ امام باقر (ع) خداوند را برای دلها و بدنها کیفر هائی است ،تنگی در معیشت و سستی در عبادت و به هیچ بنده ای کیفری بزرگتر از سختدلی چشانده نشده است. (تحف العقول)
ای جوان بشنو از پیامبر در سفارش به امام حسن(ع) در نهج البلاغه؛ دل جوان در حقیقت همچون زمین خالی و بایری است که هر تخمی در آن افکنده شود می پذیرش . از این رو پیش از آن که دلت سخت گردد و اندیشه ات مشغول و گرفتار شود به تربیت تو مبادرت کردم.
امام علی(ع) در علل الشرایع می فرماید: اشکها نخشکند مگر به سبب سخت شدن دلها و دلها سخت نشد مگر به سبب فزونی گناهان .
پیامبر(ص)فرمودند: ترک عبادت دل را سخت می کند وامید به زندگی همیشگی و بسیاری مال و ثروت مایه تباهی دین و سختی دل است و شرکت نکردن در نماز جمعه بیش از سه نماز از روی بی اعتنایی ، مهر بر دل خواهد شد.
امام علی(ع)در نهج البلاغه می فرماید: هر کس عاشق چیزی شود ، دیده اش را کور گرداند و دلش رابیمار . در نتیجه با چشمی عیب ناک بنگرد و با گوش ناشنوا بشنود ، شهوتها خرد او را ازهم درد و دنیا دلش را بمیراند.
آنچه دل را زنده می کند، ما یحیی القلب:
امام علی(ع) در سفارش به فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی (ع)در خطبه31 نهج البلاغه می فرماید : دل خویش را با موعظه زنده کن و با برکندن از دنیا بمیران. أحی قلبم بالموعظه وأمته بالزّهادة-
امام حسن مجتبی (ع) می فرماید: برشما باد اندیشیدن که آن زنده کننده دل شخص با بصیرت است و کلیدهای آن، درهای حکمت است. لقمان در اندرز به فرزندش : فرزندم با دانشمندان بنشین و زانو به زانوی آنان بزن زیرا خدای عزوجل همچنانکه زمین را با بارش آسمان حیات می بخشد دلها را با نور حکمت زنده می کند.(بحارالانوار)
آنچه دل را صیقل می دهد؛ مایجلّی القلب:
امام صادق(ع) می فرماید :دلها نیز همچون مس زنگار می بندند پس آنها را با استغفار صیقل دهید .
امام علی(ع) می فرماید:قر آن اندرز است و صیقل دل – یاد خدا با قرائت قرآن

وَاَزْهِقِ الْباطِلَ عَنْ ضَمآئِرِنا، وَاَثْبِتِ الْحَقَّ فى‏ سَرآئِرِنا، فَاِنَ‏
و دور کن باطل را از نهاد ما و پابرجا کن حق را در درون ما زیرا این‏
الشُّکوُکَ وَالظُّنُونَ لَواقِحُ الْفِتَنِ، وَمُکَدِّرَهٌ لِصَفْوِ الْمَنایِح ِ وَالْمِنَنِ،
شک و تردیدها و گمانها فتنه‏انگیز و تیره کننده عطاها و بخششهاى زلال و صافى است
شرح این فراز:
دوری از کردارورفتار و افکار باطل ، در امور سیاسی و اقتصادی و دینی و و….. برهر فرد مسلمانی واجب است.
امام علی(ع) فرمودند : دلهای خود را ازچرک گناهان پاک کنید تا حسنات دو برابر شوند .جانهای خود را از کینه پاک کنید زیرا کینه مرضی مسری است . پیامبر(ص) می فرماید : چهار چیز مایۀ تباهی دلهاست ، خلوت کردن با زنان ، گوش کردن به حرفهای آنان ، عمل کردن به رأی و نظر آنان و همنشینی با مردگان ، عرض شد : همنشینی با مردگان چیست؟ فرمود : همنشینی با هر شخصی که گمراه از ایمان و منحرف از احکام الهی باشد (امالی شیخ طوسی)
شک بر چهار شعبه است : 1- جدال بیهوده ، هول و هراس ، دو دلی وتسلیم، اگر کسی به جدال بیهوده عادت کند هیچ گاه شبش به صبح نرسد و همیشه در تاریکی شک بماند و به روشنی یقین نرسد.2- هر گاه از کارهایی که در پیش دارد بهراسد ، عقب نشینی کند و گامی به پیش ننهد.3- هرکه در تردید و دو دلی بسر برد ، لگد کوب سمهای شیطان شود . 3- هر که به حوادث هلاکت بار دنیا و آخرت تن دهد در دنیا و در دنیا و آخرت به هلاکت رسد.حال توضیحاتی از استاد مصباح یزدی:
مراء، شعبه اول شک:
التَّمَارِي؛ «تماري» باب تفاعل از مراء است. گاهي انسان در مقام شناخت حقيقت است، اما چنان حالت مراء براي او ملکه مي‌شود که ديگر موفق به ادامه تحقيق خود نمي‌شود و به نتيجه نمي‌رسد. كسي كه در مقام تحقيق برمي‌آيد بايد شقوق مختلف مسأله مورد تحقيق را بررسي کند و براي هر يک از آنها به دنبال دليل باشد و اگر شبهه‌اي دارد سؤال کند. اين روش هيچ اشكالي ندارد و اين سؤال و جواب‌ها تتمه تحقيق محسوب مي‌شود. اما وقتي كسي بنا بگذارد بر اين‌كه با هر کس بحث مي‌كند سعي كند حرف او را رد كند و در سخن او تشكيك كند، اين حالت كم‌كم براي او ملكه مي‌شود و هميشه سعي او بر اين است که هر حرفي را ابطال کند. به اين کار «مراء» گويند.
يکي از ويژگي‌هاي روح آدمي که در عرصه‌هاي مختلف ظهور پيدا مي‌کند اين است که وقتي روي انجام کاري تمرکز پيدا کند و آن را تکرار کند، کم‌کم روح او با آن کار انس مي‌گيرد و ترک آن کار براي او سخت مي‌شود. اين حالت در امور طبيعي و مادي محسوس‌تر است. کسي که براي بار اول سيگار مي‌کشد وقتي دود تلخ سيگار وارد حلق او مي‌شود به سرفه مي‌افتد و ناراحت مي‌شود. اما چند مرتبه که اين کار را تکرار کرد کم‌کم تلخي آن را احساس نمي‌کند و به آن عادت مي‌کند، به گونه‌اي که اگر سيگار به او نرسد گويا گمشده‌اي دارد.
در امور روحي، رواني و اخلاقي هم چنين خصلتي وجود دارد. در روايات آمده است که: «إِنَّ لِلشَّرِّ ضَرَاوَةً كَضَرَاوَةِ الْغِذَاء؛1 کارهاي بد هم مانند عادت به غذا به صورت عادت در مي‌آيند.» حالت وسواس ابتدا از دقت‌هاي بي‌جا شروع مي‌شود. احيانا خود شخص هم مي‌داند چنين دقت‌هايي بي‌جاست، اما به آن‌ها اهميت مي‌دهد و آن‌ها را تکرار مي‌کند. سرانجام کار او به جايي مي‌رسد که پنجاه بار دست خود را مي‌شويد و باز مي‌گويد: نشد!
سوفسطائيان گروهي از اهل بحث و نظر در يونان قديم بودند كه در بحث، از روش مغالطه استفاده مي‌كردند. نظرياتي هم كه اکنون به آن‌ها نسبت داده مي‌شود همه نظرياتي توأم با شك و انكار است. گفته مي‌شود که اين افراد ابتدا معلماني بودند كه راه بحث و جدل را به ديگران مي‌آموختند. كم‌كم در اين مسير تصميم گرفتند كه به شاگردان خود روش‌هايي را تعليم دهند كه بتوانند هر سخني را رد كنند. اين اشتغال دائم و ممارست در تشكيك و رد سخن ديگران، كم‌كم خود آن‌ها را هم دچار شك كرد و سرانجام در همه ادراکات تشکيک کردند و شكاك شدند. اين رويه به آن‌جا رسيد که يكي از فيلسوفان غربي اين احتمال را مطرح كرد که: شايد من اصلا خواب باشم و همه چيزهايي که مي‌بينم خوابي بيشتر نباشد.
تفاوت مراء با جدال:
مراء با جدال فرق دارد. جدال اين است که انسان در ميدان بحث براي اقناع طرف مقابل از روش جدل استفاده کند تا زودتر او را قانع کند. خاصيت جدل اين است که مخاطب را قانع مي‌کند. با اين روش ممکن است مطلب صحيحي القا شود و مخاطب قانع شود و احتمال هم دارد که مطلب نادرستي القاء شود. همچنين ممکن است انسان ابتدائا بحثي را با روش جدلي مطرح کند، يا براي اعتراض به ادعاي کسي از جدل استفاده کند و بخواهد طرف خود را قانع کند. همه اين شقوق، «جدال» نام دارند. قرآن کريم برخي جدال‌ها را خوب و برخي جدال‌ها را بد شمرده است. درباره جدال مذموم مي‌فرمايد: وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ؛2 و درباره جدال مطلوب مي‌فرمايد: وَ لَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛3 به خود پيغمبر هم مي‌فرمايد: ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛4 جدال أحسن با دعوت با حکمت متفاوت است. در دعوت با حکمت، از برهان عقلي استفاده مي‌شود که به بديهيات ختم مي‌شود. اين کار گرچه ممکن است، اما احيانا مشکل است. اما در جدال أحسن همان مطلب حق را با مقدماتي بيان مي‌کنند که مخاطب قبول دارد و قانع مي‌شود. چند نمونه از جدال أحسن در قرآن آمده است. مثلا خداوند خطاب به مشرکاني که داشتنِ دختر را عيب مي‌دانستند مي‌فرمايد: أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنثَى * تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى؛5 شما که داشتن دختر را عيب مي‌شماريد چرا مي‌گوييد ملائکه دختران خدا هستند؟! آيا سهم شما پسر است و سهم او دختر؟! عجب تقسيم ناعادلانه‌اي! اين بحث جدلي است و خصم را محکوم مي‌کند، اما برهاني نيست. گاهي اين‌گونه بحث‌ها راه را نزديک مي‌کند و کار بدي شمرده نمي‌شود. در جدال أحسن مطلب حقي به‌سادگي و با روشي قانع‌کننده بيان مي‌شود. خداي متعال مي‌فرمايد: با اهل کتاب جدال أحسن کنيد. به آن‌ها بگوييد: ما و شما خداي يگانه را مي‌پرستيم و هر دو مي‌گوييم در برابر هر چه که خدا نازل کرده تسليم هستيم. بياييد منصفانه بررسي کنيم ببينيم آيا خدا بعد از تورات و انجيل کتاب ديگري هم نازل کرده است يا نه؟ بحث را از جايي شروع کنيد که طرف احساس کند به شما نزديک است.
اما مراء اين‌گونه نيست. کسي که مراء ملکه او شده هميشه مي‌خواهد دليل طرف مقابل را ابطال کند و به حق يا باطل بودن آن کاري ندارد. اين حالت موجب مي‌شود که او در حال شک باقي بماند و با اين حال، نمي‌توان اميد داشت که حق را پيدا کند و به ايمان مطلوب برسد.
شعبه دوم، خودباختگي و هراس:
وَالْهَوْلِ؛ عامل ديگري که ممکن است موجب ‌ابتلاي انسان به شک شود و مانع رسيدن انسان به ايمان صحيح شود، عدم اعتماد به نفس در بحث و تحقيق است. وقتي با مسأله‌اي مواجه مي‌شود به جاي اين‌که درباره آن فکر کند گمان مي‌کند قابل حل نيست و خود را با آن مسأله درگير نمي‌کند. به تعبير روايت مبتلا به هول مي‌شود (هَالَهُ) و حالت خودباختگي و هراس به او دست مي‌دهد و عقب‌نشيني مي‌کند (نَكَصَ عَلَى عَقِبَيْهِ). چنين انسان تنبل و ترسويي هم به ايمان صحيح نخواهد رسيد.
ترديد، سومين شعبه شک:
شعبه سوم شک اين است که انسان قدرت تصميم‌گيري و تشخيص قاطع را نداشته باشد به گونه‌اي که در ميان اقوال نمي‌تواند يکي را انتخاب کند. مدام يک قدم پيش و يک قدم پس مي‌گذارد. کم‌کم اين حالت براي او ملکه مي‌شود و وسواس ذهني پيدا مي‌کند و ذهنش قدرت تصميم‌گيري پيدا نمي‌کند. دليل روشن را مي‌يابد و مي‌داند که قابل قبول است، ولي دوباره سخنان مخالفان از ذهنش مي‌گذرد و ذهن او را به آن طرف مايل مي‌کند. اما با سخن آن‌ها هم قانع نمي‌شود و برمي‌گردد. به اين صورت، بين دو طرف رفت و آمد مي‌کند و نمي‌تواند خود را قانع کند و تصميم بگيرد. اين هم نوعي بيماري رواني است. اگر انسان معمولي و نرمالي بود با ديدن دليل روشن تصميم خود را مي‌گرفت و مطلب را قبول مي‌کرد. اما وقتي حالت وسواس ذهني پيدا کرد هرچه بگويند مطمئن نمي‌شود و در حالت شک باقي مي‌ماند.
تسليم هلاکت شدن، چهارمين شعبه شک:
قسم چهارم شک در انسان‌هاي بي‌خيالي و ماجراجو وجود دارد. برخي افراد خود را به آب و آتش مي‌زنند و کارهاي عجيب انجام مي‌دهند، به اين اميد که رکوردي به نام آن‌ها ثبت شود و مورد تشويق تماشاچيان قرار گيرند. بسياري از آن‌ها هم در اين راه هلاک مي‌شوند، ولي اهميت نمي‌دهند. براي چنين افرادي زندگي خيلي اهميت ندارد. تنها همين حالت هيجان و کف و سوت زدن تماشاچيان است که براي آن‌ها خيلي مهم است.
وقتي چنين افرادي را از مرگ و آتش جهنم بيم مي‌دهي با بي‌تفاوتي از کنار آن مي‌گذرند يا مي‌گويند: «اگر جهنمي وجود داشت، بالاخره يک کاري مي‌کنيم!» با مسايل ديني هم ماجراجويانه برخورد مي‌کنند. به تعبير اميرالمؤمنين عليه‌السلام حالت استسلام دارند و هر سرنوشتي پيدا کنند براي آن‌ها مساوي است. تنها چيزي که براي آن‌ها اهميت دارد لذتي خيالي است که براي خود ترسيم کرده‌اند.
نتايج شعبه‌هاي شک:
فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ؛ «دَيدن» به معناي عادت ثابت است. چه زيباست تعبير حضرت! مي‌فرمايند: اگر مراء کردن براي انسان عادت شد شب او به صبح نمي‌رسد و از اين تاريکي‌ها به روشني نخواهد رسيد. کسي که کار او تنها رد کردن سخن ديگران است به ايمان نمي‌رسد.
وَمَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلَى عَقِبَيْهِ؛ کسي که در مواجهه با هر مسأله‌اي که نياز به تحقيق و فکر دارد هول سر تا پاي او را مي‌گيريد، روي پاشنه‌هاي پاي خود عقب عقب مي‌رود و هميشه از مقابل مسايل مهم فرار مي‌کند. روشن است که چنين کسي هم هيچ‌گاه به مقصد نمي‌رسد.
وَمَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ؛ حضرت درباره آثار دو شعبه اول شک تنها فرمودند به نتيجه نمي‌رسد. اما براي دو شعبه ديگر نتايج خطرناکي را برمي‌شمارند. مي‌فرمايند: کسي که به حالت تردد و رفت و آمد بين دو قطب عادت کرده است و نمي‌تواند تصميم بگيرد، در بين راهْ شياطين به او حمله مي‌كنند و زير سُم آن‌ها له مي‌شود. اين هشدار حضرت به اين معناست که اين حالتي بسيار خطرناك است و بايد مراقب بود که وسواس در فكر پيدا نكنيم. بايد بدانيم که شناختن دليل صحيح، راه و روش عقلي دارد و براي بررسي هر علم و هر گزاره‌اي راه تحقيق و متدي صحيح و عقلايي وجود دارد که همه عقلاي عالم کم‌وبيش آن را مي‌پذيرند و از آن استفاده مي‌کنند و اگر در بعضي جزئيات آن، اختلافي وجود داشته باشد قابل اغماض است. مثلا همه شکل اول قياس منطقي را ـ اگر مقدماتش يقيني باشد ـ مفيد يقين مي‌دانند. لذا وقتي برهاني بر اساس شكل اول با مقدمات بديهي شكيل مي‌گيرد، انسان سالم نمي‌تواند آن را رد كند. مانند حساب دو دوتا چهارتاست. اما کسي که ترديد براي او ملکه شده، ديگر راهي براي اصلاح ذهن و عقل او باقي نمانده است. لذا شياطين به او حمله مي‌كنند و او زير سم خود له مي‌كنند.
وَمَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا؛ کسي که مانند ماجراجويان با دست خود، خود را تسليم هلاکت مي‌کند و باكي ندارد که چه بر سرش مي‌آيد روشن است که وضعيت او از همه سخت‌تر است. آيا كسي كه خود را از بالاي كوه به اعماق دره پرت مي‌كند نجات پيدا مي‌كند؟ اگر انسان چنين حالتي پيدا كند طبعا از ايمان و سعادت دنيا و آخرت باز مي‌ماند.
حضرت درباره ايمان و کفر، تعبير دعائم (پايه‌ها) را به کار مي‌برند. اما درباره شک، مي‌فرمايد: شک چهار شاخه دارد. يعني گويا شك‌هايي كه مزاحم ايمان مي‌شوند چند نوع هستند و كساني كه مبتلا به شك مي‌شوند چند دسته‌اند که در سايه اين شكاكيت از ايمان محروم مي‌شوند و سعادت دنيا و آخرت را از دست مي‌دهند. أعاذنا الله و ايّاكم.
من در بين دعاها يک دعا را خيلي دوست دارم و آن دعايي است كه بعد از زيارت ائمه اطهار عليهم‌السلام مي‌فرمايد: «وَ اجْعَلْ حَظِّي مِنْ زِيَارَتِكَ تَخْلِيطِي بِخَالِصِي زُوَّارِك؛6 حظّ و بهره من را از اين زيارت، مخلوط شدن با زوّار خالصت قرار بده!» من خودم اين لياقت را ندارم كه بگويم از زوّار تو هستم تا به من اعتنا كني. اما در بين زوّار شما كساني هستند كه شما آن‌ها را دوست ‌داريد و دعاهاي آن‌ها را آمين مي‌گوييد و براي آن‌ها شفاعت مي‌كنيد. ما را هم با آن‌ها قاطي كنيد و براي همه ما شفاعت كنيد.
خدايا! ما را هم جزء كساني قرار بده كه در اين ماه، گناهان آن‌ها را آمرزيدي و عاقبت آن‌ها را ختم به خير مي‌كني.
بحارالانوار، ج75 ص164.
2 . حج، 3.
3 . عنکبوت، 46.
4 . نحل، 125.
5 . نجم، 21و22.
6 . مفاتيح الجنان، فصل در زيارات جامعه، مقام دوم در دعايي که بعد از زيارت هر يک از ائمه عليهم السلام خوانده مي شود.

اَللَّهُمَّ احْمِلْنا فى‏ سُفُنِ نَجاتِکَ، وَمَتِّعْنا بِلَذیذِ مُناجاتِکَ، وَاَوْرِدْنا
خدایا ما را در کشتى‏هاى نجاتت جاى ده و از لذت مناجاتت بهره‏مند ساز و ما را بر لب دریاچه‏هاى‏
حِیاضَ حُبِّکَ، وَاَذِقْنا حَلاوَهَ وُدِّکَ وَ قُرْبِکَ، وَاجْعَلْ جِهادَنا فیکَ، و
محبتت وارد کن و شیرینى دوستى و مقام قربت را به ما بچشان و جهد و کوشش ما را در راه خودت و
هَمَّنا فى‏ طاعَتِکَ، وَاَخْلِصْ نِیَّاتِنا فى‏ مُعامَلَتِکَ،
همت‏مان را در طاعت خودت قرار ده و نیتهاى ما را در مورد کارهایى که برایت انجام دهیم خالص گردان
شرح این فراز:
خدایا ما را در کشتی نجات جای گزین نما و بهره ساز به لذّت مناجات ، و برحوض دوستی و محبّت خود ما را وارد کن و محبّت و قرب خود را بما بچشان وقرار بده جهاد ما را در طریق رسیدن بخودت وهمّت ما را در اطاعت از خودت و نیتّهای ما را در تعامل با خودت خالص گردان.
رسول خدا(ص) فرمودند: ثم حُب اهل بیّتی الذین اذهب الله عنهم الّرجس و طهّرهم تطهیرا؛ محبّت اهل بیت بعد از رسالت من است که خدا ایشان را از هر شک و شرکی دور نموده و ایشان را معصوم و مطّهرگردانیده از جمیع گناهان وبدی(عین الحیات – علامه محمد باقر مجلسی(ره)
پس اهل بیت کشتی نجات بشریت هستند هر کس در این کشتی سوار شود به لذیذترین مناجات الهی در دنیا می رسد و در آخرت کنار حوض کوثر بر حضرتش وارد خواهد شد.اگر امام در بین مردم نباشد احکام الهی تعطیل خواهد شد وبدعتها شکل خواهد گرفت، بنابراین آموزش و یاد گیری طریق بندگی از طریق امام است (امامت خاصه سپس امامت عامه)
جدائی ناپذیری قرآن و عترت(کشتی نجات) امری مسلم است که برای اثبات این حقانیت در این تحقیق ابتدا معنای تأویل و ثقلین مورد بررسی قرار گرفته است وسپس اصل مطلب با رجوع به تفاسیر المیزان و مجمع البیان و کتب دیگرتا آنجا که در کف قدرت است سعی می شود اثبات گردد. ظاهر و باطن قرآن باید در تفسیر مورد توجه قرارگیرد . قرآن ثقل اکبر و ائمه(ع) ثقل اصغر هستند و این دو از هم جدائی ندارند که اگرفقط ظواهر قرآن در نظر گرفته شود مشگلاتی در تفسیر بوجود می آید که نتیجه آن جز انحراف نیست زیرا باید محکمات قرآن از متشابهات آن تمیز داده شود و عام و خاص و غیره از علوم قران در نظر گرفته شود تا حقانیت مطلب در تفسیر قرآن ادا شود. باید دانست که یک خدا داریم و یک پیامبر و یک کتاب و
” ابتغوا الیه الوسیله ” اگر به سوی خدای یکتا و فرمانش که رهگشای انسانها در زندگی دنیا و آخرت است حرکت می کنیم باید با وسیله ای که خداوند متعال مهیا کرده حرکت کنیم که آن چیزی جزء اهل بیت(ع) نیست که قرآن بدون رجوع به ثقل اصغر یعنی اهل بیت (ع) ظواهر است و گمراهی دارد. واین گمراهی در تاریخ اسلام نشان داده شده است زمانی که پیامبر در بستربیماری بودند و از خلفاء قلم و کاغذ خواستند که وصیتی را بنویسند عمر خلیفه دوم گفت: “حسبنا کتاب الله"وبا گفتن این کلمه نفاق و گمراهی وتشکیل فرقه ها و تقسیم مسلمانان بدو قسم “شیعه و سنی” آغاز گشت.
قرآن معارفی دارد مربوط به اسماء خدای سبحان ، صفات، و افعال خداوند چون خلق و امر و اراده و مشیت و قضاء وقدر، هدایت و اضلال و جبر وتفویض و امثال آنها، این یک قسمت از معارف است و معارف دیگر بصورت واسطه بین خود و انسان است مانند لوح ،قلم ، عرش ، کرسی، آسمان و زمین ، ملائک و شیاطین و ….بخشی دیگر از معارف مربوط به خود انسانها در زندگی قبل از دنیا و بعد از دنیا است (زندگی قبل از دنیا ، شامل تاریخ پیدایش – تاریخ نبوت و رسالت و وحی – و ولایت- )و بعد از دنیا شامل : برزخ و معاد و وو…….
معارف قرآن بی نهایت است و در سراسر زندگی دنیا و آخرت این معارف تجلی می کند. معارف قرآن به خود قرآن ختم نمی شود بلکه در کنار خود روایاتی از رسول خدا و ائمه (ع) دارد که ثقل اکبر و ثقل اصغر را در کنار تأویل می نشاند نه آن تأویلی که بعضی ادعا می کنند. قران کریم برای اینکه از تفسیر به رآی و عوارض گمراه شدن و گمراه کردن (منظور قرار دادن علوم قرآن به جای یکدیگر یعنی عام بجای خاص یا بالعکس و همین طور محکم به جای متشابه یا بالعکس و غیره) دور بماند باید در کنار روایات ائمه(ع) بماند تا حقانیت مطلب ادا شود.
علامه طباطبایی عقیده دارد این عده در این روشی که پیش گرفته اند خطا رفته اند ، برای اینکه با این روش که پیش گرفته اند عقل و اندیشه را از کار انداخته اند.در حقیقت آنها گفته اند:
ما حق نداریم در فهم آیات قرآنی عقل و شعور خود را بکار بریم ، تنها باید به بینیم روایت از ابن عباس و یا فلان صحابۀ دیگر نقل شده است.
روایات بسیاری از رسولخدا (ص)و ائمه اهل بیت(ع) رسیده که مثلا فرموده اند : برای قران ظاهری و باطنی است و برای باطن آن باز باطن دیگری است تا هفت بطن یا هفتاد بطن،….
قرآن تبیان کل شی است . قرآن هدایت مردم وجدا کننده حق از باطل است.قرآن ثقلین است. امامان اهل بیت(ع) که رسولخدا (ص) ایشانرا در حدیث مورد اتفاق بین شیعه و سنی منصوب برای چنین مقامی کرد. ( انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی أبدا ، کتاب الله و عترتی، اهل بیتی ، و انّهما لن یقترفا ، حتی یردا علی الحوض ) من دو چیز گران در شما جانشین می گذارم ، که مادام به آندو تمسک جوئید ابدأ بعد ارمن گمراه نمی شوید.یکی کتاب الله و یکی عترتم اهل بیتم را،و ایندو از یکدیگر جدا نمی شوند تا کنار حوض بر من وارد شوند).
که تصدیق خداوند تعالی این آیه است: (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهر کم تطهیرا)
علاوه بر آن خداوند تعالی علم به قرآن را از غیر ایشان که مطّهّرین اند نفی کرده و فرموده:
(انه لقران کریم ، فی کتاب مکنون ، لا یمسه الا المطهرون ) بدرستی که این قرآن کتابی است کریم و خواندنی در کتابی مکنون که احدی جز مطهرین با آن تماس ندارد.
این پیغمبر و این امامان اهل بیت (ع) طریقه شان در تعلیم و تفسیر قرآن کریم ، بطوریکه از احادیث تفسیری آنان بر می آید همین طریقه ایست که ما بیان کردیم. تمام روایات در علم تفسیر بما نشان میدهد که هیچ اهل بحثی در آن همه روایت حتی بیک حدیث بر نمی خورد که رسولخدا و یا ائمه اهل بیت (ع) در تفسیر آیه ای از حجت و برهانی علمی و نظری و یا فرضیه ای علمی کمک گرفته باشند.
رسول خدا (ص) در باره قرآن کریم فرموده : وقتی فتنه ها چون پاره های شبی را ه خدا و راه نجات را بر شما مشتبه کردند، در آن هنگام بر شما باد بقرآن ، که او شافعی است ، که شفاعت ووساطتش امضاء شده ، و دلیلی است که بسوی بهترین سبیل راه می نماید و آن کتاب تفصیل و جدا سازی حق از باطل است ، و کتاب بیان است که هر لحظه بتو سعادت می دهد کتاب فصل است نه شوخی ، کتابی است که ظاهری دارد و باطنی ، ظاهرش همه حکمت است ، و باطنش همه علم ، ظاهرش ظریف و لطیف و باطنش بسیار ژرف و عمیق است ، قرآن دارای دلالتها و علامتها است ، و تازه دلالتها یش هم دلالاتی دارد عجائب قرآن را نمی توان شمرد غرائب آن هرگز کهنه نمی شود ، در آن چراغهای هدایت ، و مناره های حکمت است ، بنا براین برهر کسی لازم است که دیدگان خود در آن بچراند و نظر خود را به این صفات برساند.تا دچار هلاکت نشود. روایت در این مضامین از رسول خدا(ص) و ائمه اهل بیت (ع) بسیار زیاد است .
معارفی که در قرآن است معارفی مربوط به توحید ، نبوت ، عدل ، امامت ، و معاد و یا صفات و افعال خداوند تعالی و یا شناخت واسطه های بین خود و انسان است. پس قرآن در این فضای معارفی سنگین از طریق روایات منقوله از رسولخدا(ص) و ائمه اهل بیت (ع) از عامه و خاصه تفسیر می گردد.د رتفسیر عیاشی از فضیل بن یسار روایت شده که گفت: من از حضرت ابی جعفر (ع) در باره این روایت سوال کردم ، حضرت پاسخ دادند: هیچ آیه ای در قرآن نیست مگر آنکه ظاهری و باطنی دارد ، و هیچ حرفی نیست مگر آنکه حدی دارد و برای هر حدی مطلعی دارد.پرسیدم : منظور رسولخدا (ص) از ظهر و بطن قرآن چیست؟ فرمود: منظور از ظاهر قرآن الفاظ نازل شده آنست، و منظور از بطن قرآن معانی الفاظ است، که در مورد خبرهای قرآن بعضی از آن معانی رخ داده و بعضی بعدآ رخ می دهد ، و قرآن با گردش و جریان خورشید و ماه جریان دارد در هر چرخی که آنها می زنند ، و حوادثی می آورند ، پیش گفته ای از قرآن محقق میشود همچنانکه خدای تعالی در این مورد فرموده:
” و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم” و آن مائیم که تأویل قرآن را می دانیم.
در تفسیر صافی از رسولخدا(ص) روایت کرده که فرمود: هر کس قرانرا به رأی خودش تفسیر کند خدا مجلسی از آتش برایش فراهم کند.
علامه طباطبایی (ره): این معنا را هم شیعه و هم سنی نقل کرده و در معنای این حدیث احادیث دیگر نیز از آنجناب و از ائمه اهل بیت (ع) نقل شده است. از آن جمله در کتاب منیة المرید از رسولخدا (ص) روایت کرده که فرمود: هر کس در بارۀ قرآن بدون علم چیزی بگوید خدا مجلس او را پر آتش کند.
در این معنا روایاتی دیگر در کتابهای عیون و خصال و تفسیر عیاشی و غیر آنها وارد شده. و اینکه رسولخدا (ص) فرمود : هر کس قرآن را برأی خود تفسیر کند …….. منظور از رأی اعتقادی است که در اثر اجتهاد بدست می اید. گاهی هم کلمه (رأی) بر سخنی اطلاق می شود که ناشی از هوای نفس استحسان باشد ، و بهر حال که رسولخدا (ص) نخواسته است مسلمانان را در تفسیر قرآن از مطلق اجتهاد نهی کند ، تا لازمه اش این باشد که مردم را در تفسیر قرآن مأمور به پیروی روایات وارده از خودش و از ائمه اهل بیتش (ع)کرده باشد.

فَاِنَّا بِکَ وَلَکَ، وَلا وَسیلَهَ لَنا اِلَیْکَ اِلاَّ اَنْتَ،
همت‏مان را در طاعت خودت قرار ده و نیتهاى ما را در مورد کارهایى که برایت انجام دهیم خالص گردان زیرا ما با تو و از آن توئیم و وسیله‏اى به درگاهت نداریم جز خودت

شرح این فراز:
” وابتغوا الیه الوسیله”
خدایا همت ما را در طاعت خودت قوت بخشیدی. ما راه و رسم عبادت را نمی دانستیم . ماعظمت تو را نمی شناختیم . اگر تو وسیله ای(ائمه(ع)) برایمان مقدر نمی کردی ما انسانها بیراهه می رفتیم و جاهل می زیستیم.
از امام سجاد(ع) روایت شده : ما حجتهای خدا بر عالمیان هستیم. پیشوای شیعیان و آقای مؤمنان مائیم.مائیم امان اهل زمین از عذاب خدا و به برکت ما خدا آسمان را نگاه می دارد از اینکه بر زمین افتد و به برکت ما زمین و اهل زمین را از اینکه به آب فرو رود حفظ می کند وبه برکت ما باران از آسمان می فرستد و به شفاعت ما رحمت بربندگان پهن می شود واز زمین نعمتها را می رویاند. اگر در زمین امامی از اهل ما نباشد زمین از هم می پاشد و اهل زمین فرو می رود.از روزی که خدا آدم را خلق کرده هرگز زمین بی حجت و بدون خلیفه (ائمة یهدون)نبوده و زمین تا روز قیامت از امام و خلیفه خالی نخواهد بود (امامت خاصه و امامت عامه)
تفاوت بين امامت عامه و خاصه در اين است كه امامت عامه مربوط به مباحث كلي امامت و بيان نظريه امامت است، بدون در نظر گرفتن امامت انسان معين، ولي امامت خاصه تطبيق آن موارد كلي و نظريه امامت بر مصداق مشخص است.
براي مشخص شدن تفاوت بين امامت عامه و خاصه، لازم است در ابتدا اين دو مفهوم تعريف كردد:
1. امامت عامه: مقصود از امامت عامه، بحث هاي كلان و كلي امامت است. بحث هاي كه راجع به امام خاص و مشخصي نيست، بلكه هركس كه امام باشد، اين بحث ها در مورد او جاري است. مانند حُسن امامت، ضرورت امامت، فلسفه امامت، صفات و بايستگي هاي امام، مقام دنيوي و اخروي امام، و… . در واقع امامت عامه، بيان نظريه امامت است.
2. امامت خاصه: مباحثي كه مربوط به امام مشخص است. مانند اينكه دليل امامت امير المومنين عليه السلام چيست؟ صفات امير المومنين عليه السلام مانند عصمت، علم غيب، و… را مورد بررسي قرار دهد. بنابراي امامت خاصه در واقع تطبيق مباحث امامت عامه است، بر مصاديق و موارد خاص آن.ا
بنابراين تفاوت بين امامت عامه و خاصه در اين است كه امامت عامه مربوط به مباحث كلي امامت و بيان نظريه امامت است، بدون در نظر گرفتن امامت انسان معين، ولي امامت خاصه تطبيق آن موارد كلي و نظريه امامت بر مصداق مشخص است.
نكته علمي: شايد بيان اين مطلب خالي از لطف نباشد كه عقيده و نگاه ما شيعيان با نگاه اهل سنت به بحث امامت با هم فرق دارد به اين صورت كه اهل سنت مسأله امامت را صرفاً به عنوان نظريه اي سياسي انگاشته اند و آن را يكي از مسائل فروع و متعلق به دانش فقه تلقي مي كنند، اما علماي شيعه امامت را از اركان دين مي دانند و در كلام از آن بحث مي كنند، زيرا آن را از شئون خداوند متعال مي دانند
از مطالعه و بررسی سیره و سلوک و معاشرت و اخلاق و حالات ائمه(علیهم السلام) و مواضع و مواقفی که برحسب مناسبات مختلف با دوستان و دشمنان و مسلمانان و کفار داشتند، به خوبی روشن می شود که هریک از آنان تجسم دعوت قرآن و رسالت اسلام و نمایش اکمل تکامل انسان و عالی ترین نمونه تفوق و تعالی بشر به کل مخلوقات بودند.

در زهد و تقوی و گذشت، پاکی و پاکدامنی و خلوص نیت، عبادت و اطاعت از خدا، دلسوزی برای جامعه و از خودگذشتگی و فداکاری برای اسلام، شجاعت و امانت و صداقت، علم و حلم، بردباری و شکیبایی، خویشتن داری و استقامت و پایداری، حب فی الله و بغض فی الله، حمایت از حق و عدل و ایثار، قناعت و تواضع، رضا و تسلیم و توکل و تفویض، سرآمد تمام بشر و سرمشق تمام فضایل و هدایت افعالی الهی اند.

نیکی های امامان در حدی است که دشمنان و سیاست مداران جبار و ستمکاری که وجود آن بزرگواران و آن همه مظاهر پاکی و خیرخواهی و هم نوایی و هم صدایی با مستضعفان را برای حکومت و سلطه و استکبار خود خطر می دیدند نیز به فضل آنها و علمشان و کمال اخلاقشان اعتراف می کردند.

راست ترین مدایح و اشعار، اشعار و مدایحی است که امثال فرزدق و دعبل، کمیت و سیدحمیری در آن دوران های فشار و اختناق در مدح آن بزرگواران سروده اند، هیچ کس نتوانست به فرزدق بگوید: قصیده میمیه تو در مدح امام زین العابدین(ع) مبالغه است، حتی بنی امیه، اگرچه او را زندانی کردند، اما نتوانستند مضامین اشعار شیوا و رسای او را انکار کنند.

در این باب می توان به صدها و هزارها کتاب شیعه و اهل سنت، به ویژه کتاب های اهل سنت که در مناقب اهل بیت و ائمه اثنی عشر(علیهم السلام) نوشته اند، مراجعه کرد؛ کتاب هایی مانند «کفایةالطالب» گنجی شافعی و کتاب «مطالب السئول» محمدبن طلحه شافعی، و کتاب «الفصول المهمه» ابن صباغ مالکی، و «مناقب» ابن مغازلی شافعی، و «تذکرةالخواص» سبط ابن جوزی، و «الاتحاف» شبراوی، و «روضةالاحباب» خواجه محمد پارسا، و «نورالابصار» شبلنجی، و کتاب «اهل البیت» توفیق ابوعلم، و «الصواعق المحرقه» و کتاب های دیگر.

در اینجا سخن را با گفتاری که شبراوی شافعی، شیخ اسبق الازهر نقل کرده است، پایان می دهیم: «اهل بیت همه فضایل را از علم و حلم و جود و ذکاوت و شجاعت و فصاحت و صباحت و بدیهه گویی دارا شدند، علوم ایشان درسی و تحصیلی نیست، و امروزشان برعلوم دیروزشان نمی افزاید؛ بلکه این علوم موهبت هایی ازخدایشان است هرکس انکار علوم آنها را بنماید، مانند کسی است که بخواهد آفتاب را بپوشاند، هرگز کسی که در مقام استفاده علمی بود از آنها پرسشی نکرد که آنان در جواب بمانند و عاجز شوند، هیچ قوم و گروهی با ایشان در میدان مسابقه فضل شرکت نکرد مگر آنکه ناتوان شد و عقب ماند، و چه بسیار چابکی ها و گستاخی ها و حملات و جدال هایی که دیدند و با صبر جمیل با آن برخورد نمودند و بیچاره و ضعیف نگشتند، هرزمان که خروش و غرش آنها برآید، همه خروش ها و غرش ها آرام گیرد و وقتی گوینده ناطقشان زبان به درّفشانی باز کند و سخنرانی نماید، همه گوش ها به اصغا(گوش فرا دادن) درآیند و همگان به آن گوش فرا دهند، سجایا و خصوصیت هایی است که خدا ایشان را به آنها مخصوص گردانیده است.»

اِلهى‏ اِجْعَلْنى‏ مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ وَاَلْحِقْنى‏ بِالصَّالِحینَ الْأَبْرارِ، السَّابِقینَ اِلىَ الْمَکْرُماتِ،
خدایا مرا از برگزیدگان نیکوکار قرارم ده‏ و به شایستگان نیک رفتارم ملحق کن آنان که به کارهاى نیک پیشى جسته و به سوى خیرات‏
الْمُسارِعینَ‏ اِلىَ الْخَیْراتِ، الْعامِلینَ لِلْباقِیاتِ الصَّالِحاتِ، السَّاعینَ اِلى‏ رَفیعِ الدَّرَجاتِ
شتابان بوده و براى باقیات صالحات کار مى‏کنند و به رسیدن به درجات عالى و بلند کوشایند که براستى‏
اِنَّکَ عَلى‏ کُلِّشَىْ‏ءٍ قَدیرٌ وَبِالْأِجابَهِ جَدیرٌ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.
تو بر هر چیز توانایى و به اجابت خواسته‏ام سزاوار به رحمتت اى مهربانترین مهربانان‏

شرح این فراز:
بر گزیدگان خداوند ،پیامبران ،ائمه(ع) ،و صالحین می باشند. در این فراز از خداوند می خواهیم که مارا از جمله صالحین و نیکوکاران قرار دهد. زیرا هیچ عبادتی نزد خدا از داخل کردن سرور و خوشحالی بر مؤمن محبوب ترین نیست.(اصول کافی 2/188ح2)
برای معرفی صالحین یکی از بزرگان را از میان دهها مورد استثنائی انتخاب کرده از آن جمله وصیتنامه شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی) به فرزندش است که در اینجا می آوریم:
“اگر در این راه، تقوی نباشد، ریاضات و مجاهدات را هرگز اثری نیست و جز از خسران، ثمری ندارد و نتیجه ای جز دوری از درگاه حق تعالی نخواهد داشت. حضرت علی بن الحسین علیهما السلام فرمایند:
« انّ العلم اذا لم یعمل به لم یزدد صاحبه الا کفرا و لم یزدد من الله الاّ بعدا »
اگر آدمی، یک اربعین به ریاضت پردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین، هباءً منثوراً خواهد گردید.

بدان که در تمام عمر خود، تنها یک روز، نماز صبحم قضا شد، پسر بچه ای داشتم شب آن روز از دست رفت. سحرگاه، مرا گفتند که این رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح، مستحق شده ای. اینک اگر شبی، تهجدم ترک گردد، صبح آن شب، انتظار بلایی می کشم.

بدان که انجام امور مکروه، موجب تنزل مقام بنده خدا می شود که به عکس اتیان مستحبات، مرتبه او را ترقی می بخشد.
بدان که در راه حق و سلوک این طریق، اگر به جایی رسیده ام، به برکت بیداری شبها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است، ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به ذراری ارجمند رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.

اکنون پسرم، ترا به این چیزها وصیت و سفارش می کنم:
اول: آنکه نمازهای یومیه خویش را در اول وقت آنها به جای آوری.
دوم: آنکه در انجام حوائج مردم، هر قدر که می توانی بکوشی و هرگز میندیش که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست، زیرا اگر بنده خدا در راه حق، گامی بردارد، خداوند نیز او را یاری خواهد فرمود. »

در این جا عرضه داشتم: پدرجان، گاه هست که سعی در رفع حاجت دیگران، موجب رسوایی آدمی می گردد.
فرمودند:
« چه بهتر که آبروی انسان در راه خدا بر زمین ریخته شود.
سوم: آنکه سادات را بسیار گرامی و محترم شماری و هر چه داری، در راه ایشان صرف و خرج کنی و از فقر و درویشی در اینکار پروا منمایی. اگر تهیدست گشتی، دیگر تو را وظیفه ای نیست.
چهارم: از تهجد و نماز شب غفلت مکن و تقوی و پرهیز پیشه خود ساز.
پنجـــم: به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وارهی. »

در این وقت از خاطرم گذشت که بنابراین لازم است که از مردمان کناره گیرم و در گوشه انزوا نشینم که مصاحبت و معاشرت، آدمی را از ریاضت و عبادت و تحصیل علوم ظاهر و باطن باز می دارد، اما ناگهان پدرم چشم خود بگشودند و فرمودند:
« تصور بیهوده مکن، تکلیف و ریاضت تو تنها خدمت به خلق خدا است. »
بعد از آن فرمودند:
« چون صبحگاه روز یکشنبه کار من پایان یافت، اگر حالت مساعد بود، خودت مرا غسل بده و کفن و دفن مرا مباشرت کن. »

همچنین سفارش کردند که مرحوم دکتر شیخ حسن خان عاملی که طبیب معالجشان بود ایشان را به جانب قبله کند و آداب میت را اجرا نماید. و به مرحوم سید مرتضی روئین تن مدیر روزنامه طوس نیز فرمودند:
« شما هم صبح یکشنبه بیائید و بعد از فوت من یکساعت بالای سر من قرآن بخوانید. »
مرحوم سید ظاهری زننده اما باطنی عجیب داشت .

سالهای آخر عمر
فرزند ایشان تقل می کند :
حدود دو سال قبل از وفات پدرم، کسالت شدیدی مرا عارض شد و پزشکان از مداوای بیماری من عاجز آمدند و از حیاتم قطع امید شد.
پدرم که عجز طبیبان را دید، اندکی از تربت طاهر حضرت سیدالشهداء ارواح العالمین له الفداء به کامم ریخت و خود از کنار بسترم دور شد.
در آن حالت بیخودی و بیهوشی دیدم که به سوی آسمانها می روم و کسی که نوری سپید از او می تافت، بدرقه ام می کرد. چون مسافتی اوج گرفتیم، ناگهان، دیگری از سوی بالا فرود آمد و به آن نورانی سپید که همراه من می آمد، گفت:
« دستور است که روح این شخص را به کالبدش باز گردانی، زیرا که به تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام، استشفا کرده اند ».
در 17شعبان سال 1361 هجری قمری به دیار حق شتافت. مرقد مطهر ایشان هموراه زیارتگاه سالکان عاشقان، در مشهد مقدس می باشد.
هر کس مؤمنی را خوشحال کند حضرت رسول(ص) را خوشحال کرده و هر کس حضرت رسول را خوشحال و مسرور کند خدا را مسرور و خشنود کرده است و نیز اگر مؤمنی را غمگین و آزرده نماید خدا و رسول را به خشم آورده است (اصول کافی 2/192/ح14)
از سدیر صرّاف نقل شده است که :” در خدمت حضرت صادق(ع) بودم ، حق مؤمن نزد آن حضرت مذکور شد. حضرت رو به من کردند و فرمودند : می خواهی مرتبه ومنزلت مؤمن در نزد خدا را برایت بیان کنم ؟ گقتم: بلی؛ فرمود :چون حق تعالی ارادۀ قبض روح بندۀ مؤمن می فرماید ، دو ملک که بر او موکّل بوده اند به آسمان می روند و می گویند : پروردگارا ! این بنده تو نیکو بنده ای بود به طاعت تو مسارعت می نمود و از معصیت احتراز می کرد. اکنون تو قبض روح او نمودی . ما را بعد ازاو به چه چیز امر می فرمایی؟ خداوند عظیم الشّان می فرماید : به دنیا بروید و نزد قبر بنده من باشید و مرا تمجید و تسبیح و تهلیل و تکبیر کنید و ثواب آنها را برای بنده من بنویسید تا اورا از قبر مبعوث گردانم . (اصول کافی2/190/ح8)
امام صادق(ع) می فرماید : قضای حاجت مؤمن از ده حج بهتر است.(بحارالانوار 74/284/285ح4)
امام موسی کاظم (ع) فرمودند: کسی که برادر مؤمنش درحاجتی نزد او بیاید رحمتی است که خدا به جانب او فرستاده است. پس اگر قبول کند موجب دوستی وولایت ما می گردد وولایت ما به ولایت خدا موصول است و اگر او را رد کند و حاجتش را بر نیاورد و حال آنکه قدرت بر آن داشته باشد حق تعالی در قبرش ماری از آتش براو مسلّط می کند تا ابهامش را تا روز قیامت بگزد.(اصول کافی 2/196ح13)


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 30 دی 1395

بنام خدا
پیامبر (ص) را بهتر بشناسیم-
#پیامبر- رحمت
ما امت رسول الله هستیم !
پیامبر صلوات الله علیه جهانی است. زیرا او از طریق نامه نگاری تمام سران کشورها را به دین اسلام دعوت کرد و دعوت پیامبر به معنای نسخ آن ادیان و لزوم پیروی همگان از دین اسلام است.
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ- و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا (آنها را به پاداشهای الهی) بشارت دهی و (از عذاب او) بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند!(سباء 28)
حدیث : أنا رسول من أدرکت حیاً و من یولد بعدی : من پیامبر کسانی هستم که بامن به سر می برند و کسانی که بعد از من به دنیا می آیند.(کنزالعمال ج1ص404)
اصلاح اخلاق جامعه:
قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَىٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَیْهِ تَوَکَّللْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ(هود 88)
ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلیل آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا می‌توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمی‌خواهم چیزی که شما را از آن باز می‌دارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح -تا آنجا که توانایی دارم- نمی‌خواهم! و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکّل کردم؛ و به سوی او بازمی‌گردم.
حدیث: پیامبر فرمود: انّما بُعثتُ بمکارم الاخلاق و محاسنها ؛ من با مکارم و فضائل اخلاقی مبعوث شدم برای برپا داشتن این مکارم مبعوث شدم (امالی طوسی ص596)
مقام و منزلت پیامبر(ص):
“و ما أرسلناک الّا رحمة للعالمین- (انبیاء 107) – پیامبر (ص) کسی است که حتی کافران نیز به برکت وجود او از رحمت عامه خداوند بهره مند شود وروزی می خورند .
حدیث: یا ایها الناس ، انّما أنا رحمةً مهداةً – ای مردم ، من رحمتی از جانب خداوند هستم که به شما هدیه داده شده ام (کشف الغمه ج1ص8)
پیامبر صلوات الله علیه گواه بر اعمال بندگان:
فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا. (نساء41)
پیامبر گرامی نه تنها چون سایر انبیاء الهی شاهد بر اعمال امت خویش است بلکه گواه بر اعمال انبیاء گذشته نیز می باشد . و طبق این آیه وجود پیامبر گرامی بعنوان انسان کامل و برترین مخلوقات از چنان مرتبه ای برخوردار می گردند که می توانند باطن و حقیقت بندگان را مشاهده و در روز قیامت در صف شاهدان اعمال بر آمده و بر نیک سیرتی یا پلیدی آنان گواهی دهند.
حدیث: امام صادق علیه السلام فرمود: تُعرضُ الاعمال علی رسول الله – اعمال العباد کل صباح ابرارها و فجارها فاحذرو ها : همۀ اعمال بندگان اعم از نیکان و اشرار هر صبح بر پیامبر خدا عرضه می گردد. (کافی ج 1 ص319)
وظیفه ما در برابر پیامبر صلوات الله علیه :
…… وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(حشر 7)
خداوند به موازات تمجید از اخلاق نیکوی پیامبر(ص) و بیان عصمت آن حضرت مؤمنان را به پیروی مطلق وبی چون و چرا از کردار و گفتار فرستاده خویش فرمان می دهد تا جایی که اطاعت و پیروی از پیامبر را عین اطاعت از خود خوانده و نافرمانی و معصیت از دستور رسولش را سر پیچی از فرمان خود می خواند.
حدیث: امام باقر علیه السلام فرمود: إنّ الله عزّوّجل فوضَ الی نبیّه فی امر خلقه لینظر کیف طاعتهم ، بدرستی که خداوند متعال کار خلقش را به پیغمبرش واگذار تا ببیند فرمان بری آنها چگونه است (کافی ج1 ص266-ح3)
اطاعت از پیامبر صلوات الله علیه زمینه ساز محبت خدا :
قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ(آل عمران 31)
هدف از خلقت انسانها توجه کامل قلبی بندگان به خداوند و یا به بیان دیگر محبّت الهی است این محبّت دو سویه است . یعنی خداوند تنها کسانی را دوست دارد که آنان نیز خدا را دوست داشته باشند و این دوست داشتن با کیفیت و فرمانبری از پیامبر اکرم (ص) است.
حدیث : من سرّه أن یعلم أنّ الله یُحبّه فلیعمل بطاعة الله و لیتّبعنا : هرکس از این که خدا او را دوست بدارد خشنود می گردد باید ازخدا اطاعت کند و از ما پیروی کند(کافی ج8 ص14ح1)
درود خدا بر پیامبر اعظم صلوات الله علیه:
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا(احزاب 56)
از این رو خداوند از مؤمنان نیز می خواهد تا آنان نیز هم ندا با او و فرشتگان بر مقام والای رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه درود فرستاده و در مقابل سخنان وی کاملا تسبیم و فرمان بردار باشند.
حدیث: امام باقر علیه السلام فرمود :"أقل ما یوضع فی المیزان یوم القیامة الصلاة علی محمد و علی اهل بیته ” (قرب الاسناد ص14- ح45) سنگین ترین عملی که در روز قیامت بر ترازوی اعمال گذشته وارد می شود ، صلوات بر محمّد و اهل بیتش است.
والسلام علی من اتبع الهدی – فاطمه پورشفیع

1662800406images_6_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 19 شهریور 1401نظر دهید »

امّا اگر مباهله صورت می گرفت چه اتفاقی می افتاد؟ …رسول خدا (ص) فرمود: به آن خدایی که مرا بحق فرستاد اگر مباهله می کردند این بیابان بر سر آنان آتش می بارید ..

مباهله- غدیر- حق پذیری

نوع مستند : نشریه


چکیده :
جریان مباهله جریانی است برشناخت حق علیه باطل – جریان مباهله جریانی است بر شناخت تحریم و تحریفهای زمانه – جریان مباهله ارزش دینداری وحرکت با اهل بیت علیهم السلام را نشان می دهد و پیامش این است : خود را بشناس تا خدایت را بشناسی؛


1659595245_-_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 13 مرداد 1401نظر دهید »

دعای سمات معروف به دعای شبّور که خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه سفارش شده است . این دعاء از ادعیة مشهوره است و اکثر علماء سلف بر این دعاء مواظبت می نموده اند و در مصباح شیخ طوسی و جمال الاسبوع سید بن طاووس و کتب کفعمی به سند معتبر از جناب محمدبن عثمان عمروی که از نوّاب حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی شریف) است واز حضرت امام محمد باقر (ع)و امام جعفر صادق(ع) روایت شده و علامه مجلسی(ره) آن را با شرح در بحار ذکر کرده است.

شرح دعای سمات

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : یهود, مسیحیت, غصب, باطل گرایی


چکیده :
دعا از حضرت ابراهیم یاد می کند و اشاره دارد که یهود خود را ابراهیمی می داند در حالیکه ابراهیم(ع) دینش توحیدی محمّدی(ص) بود ، ولی آنان از گذشته تا بحال سعی داشتند باطل را رنگ حقانیت دهند ؛ولی آنچه مهم و قابل ذکر است اینکه اگر یهودیان و مسیحیان اعتقاد به دین خدا و یا کتاب آسمانی او داشتند کتاب خود را تحریف نمی کردند و مهمترین قسمت آن که اشاره به معرفی دین محمّدی بود از بین نمی بردند ، پس آنها به فکر منافع شخصی خود بودند تا تشکیل جامعه موحد ومعتقد. …….یهود و نصاری کتابهای بیشماری در دو بخش ” عهد عتیق” و ” عهد جدید” دارند . مسیحیان 39 کتاب عهد عتیق و 27 کتاب عهد جدید دارند که یهودیان عهد عتیق را قبول دارند و آن هربخش یک سٍفر است.


1651054260_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401نظر دهید »

فضیلت صلوات: امام در هر فراز از دعای خود صلوات بر محمّد و آل محّمد را ترک نمی کند زیرا صلوات مقدمه دعا است و از برکات الهی است که هرکس در هر دعا هر چند کوچک باشد با صلوات شروع نماید و با صلوات آن دعا را ختم نماید. فواید دنیوی صلوات: فایده اول:در اصول کافی است که، رسول خدا(ص) فرموده اند در مقابل صد صلوات حق تعالی صد حاجت را برآورده می نماید.(اصول کافی معرب ص493 فایده دوم:با صدای بلند صلوات فرستادن نفاق را برطرف می سازد.(همان ص492) فایده سوم:صلوات فرستادن موجب پاکیزه شدن عمل هاست. فایده چهارم:هر کس یک صلوات بفرستد حق تعالی در عافیت را بر روی او می گشاید. فایده پنجم:صلوات فرستادن فقر را برطرف می کند. فایده ششم:هر گاه چیزی از یاد انسان برود و آدمی آن را فراموش کند صلوات موجب می شود که به خاطر آید. (جلاء الانهام ص255) فایده هفتم:صلوات،دشمن دیرین و همیشه در کمین انسان یعنی ابلیس لعین را ذلیل و خوار می کند. خلاصه اینکه صلوات آتش جهنّم را خاموش می کند.آری وقتی که آتش هوی و هوس و آتش سوزان نفس سرکش به واسطه صلوات بر محمّد و آل محمّد خاموش شد و ظلمات نفس به نور صلوات محو و نابود گردید آن وقت است که انسان از آتش جهنم رهائی یافته و به حریم امن الهی داخل و «لیخرجکم من الظلمات الی النور» را شامل خواهد شد و غایت امر در سایه رحمت خاصّ الهی مأوا کند «و کان بالمؤمنین رحیماً».«طوبی لهم و حسن مأب؛»خوشا به حال آنان و حسن عاقبت شان. فواید اخروی صلوات: فواید صلوات را در ظاهر دانسته ای و بدان رسیده ای اما فواید آن را در باطن که در نهایت صعوبت و دشواری است، عقل می خواهد تا بدانی،چشم بصیرت تا ببینی، دلی پاک تا یقین نمائی. فایده اوّل:امام صادق(ع) می فرمایند:«هر کس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالی صد مرتبه بر او صلوات می فرستد» و فرموده اند:«هر کس ده مرتبه صلوات بفرستد خدا و ملائکه هزار بار بر او صلوات می فرستد و هر که حق بر او هزار صلوات بفرستد هرگز او را به آتش،عذاب نخواهد کرد و در مقابل هر صلوات ده حسنه به او عطا می فرمایند و هر کس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالی ده صلوات بر او می فرستد و ده گناه او را می آمرزد و ده درجه او را بلند می گرداند و از اهل بهشت خواهد شد». (اصول کافی معرب ص493) فایده دوم:سزاوارترین و نزدیک ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا(ص) کسی است که در دنیا بر آن حضرت بیشتر صلوات فرستاده باشد.(جامع الاخبار ص67) فایده سوم:رسول خدا(ص)به علی مرتضی (ع) می فرماید:«هرکس بر من صلوات بفرستد شفاعت من برای او واجب می شود».(همان) فایده چهارم:حضرت رضا(ع) فرموده اند:«صلوات فرستادن نزد خدا برابراست با تسبیح و تهلیل و تکبیر».(عیون الاخبار ج1 ص294) فایده پنجم:حضرت علی بن موسی الرّضا(ع) می فرماید:«هر کس قادر بر کفاره گناهان نباشد صلوات بسیار بفرستد که صلوات بر محمّد و آل محمّد(ص) گناهان را می ریزاند».(جامع الاخبار فصل28) فایده ششم:امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند:«صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شدیدتر است از فرو نشاندن آب، آتش را».(ثواب الاعمال ص184) فایده هفتم:صلوات فرستادن در روز قیامت به صورت نوری در آمده در سر،طرف راست،طرف چپ و بالا، و جمیع اعضاء آدمی دیده می شود.(جامع الاخبار ص67) فایده هشتم:هر که بگوید:«اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد(ص) خدا به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت می فرماید.» فایده نهم:سنگین ترین چیز در یوم الحشر(روز قیامت) صلوات است و صلوات، قبر را نورانی می کند.(قرب الاسناد ص12) فایده دهم:فرستنده صلوات داخل آتش جهنّم نمی شود. فایده یازدهم:برای فرستنده صلوات تلخی مرگ و هول و عطش روز قیامت نیست.

1646844386images_34_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 18 اسفند 1400نظر دهید »

ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق - توسط فاطمه پورشفیع
اللّهم صلّ علی محمّد و آله وامنعنی من السّرف و حصّن رزقی من الّتلف ووفّر ملکتی بالبرکة فیه و اصب بی سبیل الهدایة للبّر فیما انفق منه
درود خدا بر محمّد و آل او .
پروردگارا !از تو درخواست می کنم که مرا از اسراف باز داری و رزق مرا از تلف شدن و بیهوده مصرف شدن حفظ نمایی و دارائی مرا برکت و فزونی ده تا در راه خودت به نیکوئی صرف گردد و مرا به راه صواب و هدایت رهبری نما .نیکی به مردم فقیر و مستمند با آبرو بدون منّت از وظایف شیعیان با ایمان است که از راه علی (ع) جدا نمی شوند.باید دانست که هر گاه خداوند برای بنده ای بدی خواهد ما ل ودارائی را محبوب او گرداند و آرزوهای او را توسعه دهد . و هر گاه خداوند بنده ای را دوست بدارد مال را در نظر او مبغوض گرداند و آرزوهای او را کوتاه کند.
اللهّم صلّ علی محّد و آله و اکفنی مؤنة الاکتساب و ارزقنی من غیر احتساب فلا اشتغل عن عبادتک بالطّلب و لا احتمل اصرتبعات المکسب
درود خداوند بر محمّد و آل او.
پروردگارا! در کسب رزق و روزی حلال مرا از رنج کشیدن دور نما و روزی بیدریغ خود را آنچنان بمن عطا فرما که در راه کسب آن از اطاعت وبندگی دور نشوم.ویا آنچه در راه تو با مجاهدت بدست آوردم از دست ندهم.
اللّهم فاطلبنی بقدرتک ما اطلب
خدایا به قدرتت آنچه از تو طلب می کنم بمن عطا فرما.طلب از خداوند باید بدون طمع باش زیرا طلب اگر با طمع همراه باشد رنج و خواری و محنت را بدنبال دارد و انسان به جائی نمی رسد . زیاده خواهان همیشه در کمی و نقصان می افتند . در طلب روزی باید میانه رو بود تا موفقیّت نصیب انسان گردد.
واجرنی بعزّتک ممّا ارهب
پروردگارا ! به عزّت خودت از آنچه که در هراسم ایمنم ساز . خوف از خدا پسندیده است .خوف از خدا انسان را مطیع اوامر الهی قرار می دهد. خوف از خدا ایمنی از عقاب و عذاب آخرت است و کسی که از خدا بترسد از دیگران هراسی ندارد.لباس مؤمنان لباس تقوی است و لباس تقوی جزء با بیم و هراس از خداوند زینت نگردد. بدبخت کسی است که از غیر خدا هراس داشته باشد و او کسی است که زندگی دنیا و آخرت را باخته است و عقاب آخرت سرانجامش است.خوف و هراس از خداوند یعنی ترس از عذاب الهی که باعث می گردد شخص گناهان را ترک کند و حکم اللّه درعملش پیاده گردد.
الّلهمّ صلّ علی محمّد و آله وصن وجهی بالیسار
با درود خداوند بر محّمد و خاندان گرامیش؛
پروردگارا ! آبروی مرا در توانگری محفوظ دار، و مرا از افراط و تفریط باز دار.
خداوندا ! توانگری صفتی است که تو در اختیار من گذاشته ای . ایکاش بتوانم و قادر باشم آن را در جهت رضای تو بکار بگیرم که اگر مرا به خود واگذاری به افراط و تفریط مبتلا شده و راه را به بیراهه می کشانم.
و لا تبتذل جاهی باالاقتار
پروردگارا! منزلتم را به سبب نیازمندی و تنگدستی پست نکن.
شکر و سپاس الهی باید در طول زندگی انیس انسان باشد .و هر چند انسان راضی به رضای خداوند باشد در زندگی قانع و مطیع است و زیاده طلبی از او رخت بر می بندد. انسان کریم خود را در برابر خواهشها حفظ میکند تا عزّتش جاویدان شود.
فاسترزق اهل رزقک
اگر از روزی خوارانت طلب روزی کنم عزّت از من دور می شود و پست می شوم روزی رسان تویی و به من توانایی ده تا ایمان خود را تقویت کنم تا عزّتم طعمۀ شیطان قرار نگیرد.
واستعطی شرار خلقک
خداوندا در تقاضای روزی از غیر تو سعادت از من دور می شود زیراممکن است از افراد شرور تقاضای روزی کنم.

فافتتن بحمد من اعطانی
آنگاه که از دیگران تقاضا کنم پس به سپاس گوئی از کسی مجبور شده ام که به من چیزی را عطا کرده است که این جزء حماقت چیز دیگری نیست. انسان باید نیکوکار باشد و نیاز مردم را بر طرف کند در جهت رضای پروردگار خود ، تا دعا مردم بدرقه راه او باشد.ولی آنگاه که کار را برای مردم بدون در نظر گرفتن رضای خدا باشد سر گردانی است.
وابتلی بذم من منعنی
پروردگارا ! مرا مبتلا مساز به نکوهش کردن از کسی که از من دریغ کرده است. خود خواهی ناشی از توقع های بی جاست.
و انت من دونهم ولیّ الاعطاء والمنع
در حالیکه صاحب اصلی وحقیقی عطا وبخشش تو هستی ، اگر بخواهی عطا می کنی و اگر بخواهی دریغ می کنی .انسان باید در طول زندگی دنیا در برابر نعمتها ی الهی شکر گذاز و قانع و مطیع باشد با هوسها مبارزه کند زیرا برترین جهاد جهاد با نفس است.از بیهودگی وغفلت دوری کنید . در پیشگاه خداوند خاضع و خاشع باشید و بدانید ، از خانه هائی که در دنیا می سازید خانه هائی هستند که می سازید ولی در آن نمی مانید .چیزهائی تهیه میکنید که از آن نمی خورید . و آرزوهائی دارید که به نمی رسید. این شیوه شیوه نا امیدی نیست بلکه شیوه روشنفکری و تعقّل است که آنرا از قوه ی نظری و دید روشن خود به جهان آفرینش می یابید.

1641282669_-_-_-1.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 14 دی 1400نظر دهید »

السلام علیک یا فاطمةالزهرا سلام الله علیها — فاطمه جان شرمنده ایم چون گفتی و عمل کردی و ما غفلت کردیم - گفتی حجاب ولی متاسفانه در مقابل………؟ گفتی حیا و عفت و عدالت ولی نقش ما…….؟ می دانی چرا اینجوری شد ؟! چون نه خود را شناختیم و نه تو را و نه خدا را ….پس سرگردان و بی هویت رها شدیم !!!!!!

منشور عقاید اسلامی در شرح کامل خطبه فدکیه

نوع مستند : کتاب
کلید واژه :


چکیده :
خطبه ای که بانوی گرامی اسلام ، حضرت زهرا(س) در فاصله زمانی کوتاه پس از رحلت مصیبت بار پدر بزرگوارشان در مسجد النبی (ص) در حضور بسیاری از انصار و مهاجرین ایراد فرمودند ، یکی از اسناد و مدارک تاریخی مهّم مربوط به وقایع صدر الاسلام و تحولاتی است که منجر به انزوای کامل امام علی(ع) از صحنه سیاسی ، اجتماعی گردید.این خطبه با تلاش فراوان فاطمه(س) جهت احقاق حق مسلمین و استرداد فدک (بعد از غصب خلافت) ایراد گردید.


1546346195_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 16 آذر 1400نظر دهید »

سوال

⁉️ مرگ خلیفه دوم در چه روزی اتفاق افتاده است؟

? در فرهنگ عوام شیعه چنین گمان می‌رود که نهم ربیع الاول زمان مرگ خلیفه دوم است در حالی‌که چنین گمانی، اشتباهی فاحش است؛ زیرا منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی، تاریخ مرگ خلیفه دوم را در ماه ذی الحجه می‌دانند.

✅ قاطبه‌ی عالمان و مورخین اهل سنت زمان جراحت خلیفه دوم را روز 26 یا 27 ماه ذی‌الحجه و دوشنبه و یا چهارشنبه دانسته و گفته‌اند او پس از سه روز یا چهار روز در آخر ذی‌الحجه یا اول محرم درگذشت. عالمان بزرگ شیعه نیز به این نظریه معتقدند، از متقدمین شیعه، می‌توان یعقوبی(م284ق)، مسعودی(م346ق)، ابن اعثم کوفی(م314ق) و شیخ مفید(م413ق) را نام برد؛ شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه» می‌نویسد: «در روز بیست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست ونهم ماه درگذشت.»

? هم چنین ابن ادریس حلی(م578ق) در کتاب سرائر آورده است: «عمر بن الخطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه سال 23 هجری مجروح گردید و در بیست و نهم همان ماه درگذشت… اما تاریخ این واقعه گاهی بر بعضی از علما ما مشتبه شده، و چنین پنداشته‌اند که این حادثه در نهم ربیع الاول بوده است.»

✳️ علامه مجلسی(رحمةالله علیه) نیز به این موضوع اعتراف کرده و می‌نویسد: «آن چه که درباره کشته شدن خلیفه دوم در ماه ذی‌الحجه ذکر شد، مشهور بین علمای امامیه است.» سپس تلاش می‌کند که نقل نهم ربیع را نیز تایید کند و در این‌باره تنها به یک روایت «رفع القلم» استناد می‌کند که سندش مخدوش و ضعیف است. چرا که اولا: روایت مرسل است و ثانیا: که در سند روایت دو فرد مجهول الهویه و ناشناخته وجود دارد و با دیگر اعتقادات شیعه نیز سازگاری ندارد. لذا این روایت نمی‌تواند صحیح باشد.

? اما نهم ربیع، زمان مرگ کیست؟

? به گفته آیت‌الله سید حسن مصطفوی، 9ربیع‌الاول در واقع سال‌روز کشته شدن عمر سعد، قاتل امام حسین(علیه‌السلام)، به فرمان مختار ثقفی است که توسط عوام با خلیفه دوم اشتباه گرفته شده‌است.
___

1634628645500x470_1418985977919022.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 27 مهر 1400نظر دهید »

شناخت انجمن حجتیه : فعالیت کنونی این فرقه در زمان حاضر:
تاریخچه
الف) قبل ازانقلاب انجمن حجتیه:
این انجمن بانام “انجمن خیریه حجتیه مهدویه” پس از کودتای 28 مرداد 1332 با رهبری محمد ذاکر تولایی(معروف به حلبی) با هدف مقابله با بهائیت تأسیس شد. لیکن در مبارزه با بهائیت، هیچ گاه اساس بهائیت (صهیونیسم) و رؤوس آن در ایران(هویداها، هژبر یزدانی ها و رژیم بهائی پرور شاهنشاهی) را مد نظر قرار نداده، بلکه در محیط اختناق رژیم شاهنشاهی در کمال آزادی، جلسات منظمی را در ییلاق ها و باغ های بزرگ با صرف هزینه های سنگین برگزار می کردند. از افتخارات این انجمن در قبل از انقلاب عدم شرکت اعضایش در قضایای 15 خرداد بود.
ب) پس از انقلاب :
در ابتدای انقلاب با سوء استفاده از فضای باز به وجود آمده و با پوشش دفاع از اسلام فقاهتی، به جنگ با ولایت فقیه برخاستند. پس از سخنرانی امام راحل درسال 1362 عده ای از اعضا جریان متوجه انحرافات خود شده و از انجمن جدا شدند .
حضرت امام خمینی (قدس سره) درخصوص انجمن حجتیه فرمود :
یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید مصیبت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید .حضرت صاحب مگر برای چی می آید …این اعوجاجات را بردارید، این دسته بندی ها را برای خاطر خدا اگر مسلمونید ،بردارید و برای خاطر کشورتان اگر ملی هستید، این دسته بندی ها را بردارید. در این موجی که الان ملت را به پیش می برد، در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پای تان خواهد شکست . سخنرانی حضرت امام خمینی در سال 1362.
⭐???⭐?
الف ) مخالفت با تشکیل حکومت ا سلامی :
از مواضع انجمن، می توان به مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی خصوصاً بعد از انقلاب اشاره نمود.
حضرت امام خمینی(قدس سره) در باب حکومت می فرمایند :
لازم است که فقها اجتماعاً یا انفراداً برای اجرای حدود وثغور نظام، حکومت شرعی تشکیل دهند . این امر اگر برای کسی امکان داشته باشد ، واجب عینی است و گرنه واجب کفائی است .
. انجمن معتقد است که استرداد حق مظلوم را باید به ظهور امام زمان (عج) واگذار نمود. طبیعی است که بر اساس این عقیده، امر تشکیل حکومت به خودی خود منتفی می گردد . برپایی حکومت به منظور استرداد حق بی مورد شناخته می شود .
ب) عدم اعتقاد به ولایت فقیه :
ولایت فقیه جزء حکومت ا سلامی است . مشروعیت حکومت بسته به حضور فقیه جامع الشرایط در رأس امور است، تا ناظر بر اجرای احکام اسلام به طرز صحیح باشد. با ظهور انقلاب و برقراری نظام اسلامی درایران اصل ولایت فقیه به عنوان یکی از ارکان نظام به تصویب مجلس خبرگان قانون اساسی رسید. اما انجمن حجتیه قائل به ولایت عامه مراجع در مقابل ولایت فقیه است.
با تعمیم ولایت می خواهند که همه مجتهدان ولایت داشته باشند . بین آن ها یک نفر به عنوان فقیه اعلم شناخته شود، ولی جایگاه فقیه اعلم در راس کلیه قوای حکومتی نیست . انجمن با جدا کردن رهبریت از مرجعیت که ناشی از جدا کردن دین از سیاست است، تقلید خویش از مراجع خاص و عملکرد خود را توجیه می نماید .
ج) مهدویت وانتظار :
رهبر و مؤسس انجمن حجتیه درجلسه درس و سخنرانی خود گفته است :
الان هم می گویی حکومت اسلامی خوب است. شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید. آنی که معصوم از خطا باشد را نشان بدهید. آنی که هوی و هوس و حب ریاست و شهرت و غضب و تمایلات نفسی به هیچ وجه در او اثرنکند، نشان بدهید . او بیاید توی میدان جلو بیافتد. ملت می افتد به خاک پایش، تمام مردم قربان خاک پایش می‌شوند .
بدین ترتیب اعضای انجمن برای توجیه رخوت و سازشکاری و تنبلی خود، قیام برای تشکیل حکومت شرعی را نفی می نمایند . نگرش انجمن در باب انتظار مبتنی است برنگرش عامه (باید امام زمان بیاید اشکالات رابرطرف کند و تا حضرت نیاید، هیچ کاری انجام نمی گیرد …)می باشد .سعی کرده اند این مسئله را به شکل استدلالی مدون نمایند .
د ) جدایی دیانت از سیاست :
در اساسنامه ای که مبنای خط مشی انجمن می باشد، آمده است که، انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت . مسئولیت هر نوع دخالت در مسائل سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن، بر عهده خود آنان خواهد بود.
حضرت امام(قدس سره) در بیانی شیوا فرمود :
جدا کردن سیاست ا ز دین قیام برضد اسلام است.
همچنین امام در جای دیگر فرمود :
ما مکلفیم به این که در امور دخالت کنیم . ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، همان طور که پیغمبر (ص) دخالت می کرد. .صحیفه نور، ج15، ص60.
نقد انجمن حجتیه توسط شهید هاشمی نژاد:
این جور نبود که رژیم بگوید بروید با بهائیت مطلقا مبارزه کنید. اگر این آقایان هم ادعا می‌کنند با بهائیت مبارزه می‌کردیم، کم لطفی می‌کنند.
بهائیت سه بُعد داشت: بُعد اقتصادی، بُعد سیاسی، بُعد فکری، که انجمنی‌‌ها در بُعد سیاسی و اقتصادی یک قدم هم اجازه مبارزه نداشتند؛ زیرا رژیم قرص و محکم جلوی آن‌ها را می‌گرفت… آیا می‌توانستند راجع به شرکت‌هایی که از نظر اقتصادی در اختیار بهائیت بود حرف بزنند؟ ابدا؛ این‌جا رژیم چراغ قرمز داده بود و آقایان هم بر اساس دیدگاهشان با رژیم درگیری پیدا نمی‌کردند.
دیدشان این بود که باید آهسته رفت تا گربه شاخ نزند! بنابراین در بُعد اقتصادی مبارزه‌ای با بهائیت نداشتند و نمی‌توانستند هم داشته باشند، در بُعد سیاسی هم به همین ترتیب. پس کجا مبارزه می‌کردند و رژیم اجازه می‌داد به آنها؟ فقط در بُعد فکری».
حتی قیام 15خرداد 1342 که هزاران مسلمان مبارز توسط رژیم ستم‌شاهی به شهادت رسیدند، انجمن همراه با اعتراضات شدید، حضرت امام(ره) را مورد مؤاخذه قرار داده و با هماهنگی با رژیم پهلوی، حرکت اسلامی را محکوم نماید.
✔️اعتقادات انجمن حجتیه:
✅بزرگ نمایى و جلوه‏دادن بهائیت به عنوان دشمن اصلى،‏ اصلی ترین ویژگی انجمن به حساب می آید، در این زمینه شیخ حلبى تأکید مى‏کرد: «امروز امام زمان‏علیه السلام از کسى جز این خدمت را نمى‏پذیرد و چیزى جز این انتظار ندارد. به خدا قسم! امروز تکلیف شرعى و دینى

1634628380images_11_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 27 مهر 1400نظر دهید »

بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ به شبهات ربیع الاول:::::;;
آنها به همراه گروهی به خانه علی علیه السلام حمله بردند ..ودر این گیر ودار شمشیر علی علیه السلام را شکستند!!!!!!
به دو دلیل این خبر صحت ندارد :
الف: پیامبر اکرم (ص) به آن حضرت وصیت فرموده بود که صبر کند ..(بحارالانوار 23/527-528)- (مناقب ابن شهر آشوب 3/336)
ششمیرکشیدن مخالف آن وصیت بود..
ب: شجاعتهای آن حضرت در جنگها با اینکه آن حضرت شمشیر کشیده باشد و هیچ کس کشته نشده باشد ، تعارض دارد… وآن کس که شمشیر کشید در خانه و شمشیرش را شکستند زبیر بود که در خانه علی (ع) برای بیعت با علی علیه السلام تحصن کرده بود.
مهاجران جرأت و جسارت ورود به خانه علی را پیدا کردند ووارد آنجا شدند (تاریخ یعقوبی 2/105)
عمر به خانه علی علیه السلام روی آورد در حالی که طلحه وزبیر و گروهی از مهاجران در آنجا تحصن کرده بودند .. زبیر (پسر عمه علی علیه السلام) با شمشیر کشیده به مقابله او شتافت ولی پایش لغزید و شمشیر از دستش بر زمین افتاد پس مهاجمان او را دستگیر کردند. (طبری 2/443- 444-446/- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 2/122- 132-134-58-6/2)کنزالعمال(3/ 128)
شبهه دوم :
ده روز پس از وفات پیامبر (ص) آنگاه که فاطمه همۀ شهود و دلایل خود را در مطالبه حقش ارائه کرد و ابوبکر از پذیرش آنها خودداری نمود وچیزی از ماترک رسول خدا(ص) و بخشش او را به وی باز نگرداند (فدک) و آن بانو تصمیم گرفت که موضوع را در برابر همۀ مسلمانان مطرح کند و اصحاب و یاران پدرش را به یاری طلبد .(شرح ابن ابی الحدید 4/97)
شاهد دوم:
اینکه فاطمه (س) پس از غصب فدک که ده روز بعد از رحلت پیامبر رخ داد به مسجد رفت خطبه ای خواند (خطبه فدکیه) ….یوسف غروی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع هجوم بر اساس شواهدی معتقد است که زمان هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها بلافاصله پس از واقعه سقیفه و بیعت با ابوبکر نبوده بلکه حدود 50 روز یا بیشتر پس از رحلت پیامبر رخ داده است .(یوسف غروی تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا( ص 9-14)
نتیجه گرفته می شود که ماجرای هجوم قبل از زمان خطبه فاطمه سلام الله علیها رخ نداده است ، زیرا فاطمه با وجود آسیبهایی که در اثر هجوم دیده بود نمی توانست آن گونه راه برود (همان) چون فاطمه به هنگام حرکت برای احتجاج و گرفتن فدک از دست غاصب آنچنان حرکت می کردند که پوشش بلند ایشان زیر پا می رفت …راه رفتن ایشان شبیه راه رفتن پدر گرامیشان بود(نطأ ذیولهاناتحرم مشیتها مشیه رسول الله (ص) {خطبه فدکیه}
شاهد سوم : پس از ماجرای سقیفه و مصادره فدک ؛ امام علی علیه السلام به همراه فاطمه (س) و حسنین علیهم السلام - شب هنگام به در خانه مهاجران و انصار رفتند تا از آنان برای پس گرفتن حق خویش یاری طلبند ، در صورتی که ماجرای هجوم پیش از این تاریخ رخ داده باشد فاطمه با وجود آسیبها توان همراهی با آنان را نداشت (یوسف غروی تاریخ هجوم بخانه حضرت زهرا (س) – آینه پژوهش شماره 37 –پاییز 1379)
شاهد چهارم:
شاهد این جریان فردی بنام بریده بن خضیب اسلمی که همراه سپاه اسامه به سوی موته رفته بود پس از بازگشت به مدینه و خبر دار شدن از ماجرای سقیفه همراه عده ای از افراد قبیله خود به طرفداری از امام علی علیه السلام پرداختند و گفتند تاعلی بیعت نکند ما بیعت نمی کنیم (همان) پس از این ماجرا بود که خلیفه و اطرافیانش به فکر بیعت گرفتن از امام علی علیه السلام افتادند و به گفته یوسف غروی با توجه به زمان رفت و برگشت سپاه و حوادث قبل و بعد از آن ماجرای هجوم حدود 50 روز پس از رحلت پیامبر رخ داده است .
پاسخ به شبهه دیگر:
شبهه دیگر که امروز مطرح است که خانه های زمان پیامبر (ص)دَر نداشت که عمر در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را آتش بزند — این صحیح نیست با توجه به آنچه از کتب معتبر مکتب خلفا نقل شده و بنا به اعتراف خود خلفا از جمله ابوبکر و عمر ، آنها در خانه زهرا را آتش زدند و به زور وارد آن شدند ….ابوبکر در بستر مرگ گفت : فاما الثلاث اللتی وَدِدتُ أنّی ترکتُهُنّ فوددتُ أنی لم اکشف بیت فاطمه عن شیء و ان کانوا قد غلّقُدهُ علیّ الحرب (طبری 4/52- مردج الذهب مسعودی 1/414- کنزالعمال 3/135- امامة و السیاسة 1/18)
من بر هیچ چیز دنیا متأثر و اندوهناک نیستم مگر به سه کارکه کردم و ایکاش که آن کار را نمی کردم – ایکاش هرگز در خانه فاطمه را نگشوده بودم –گرچه برای جمگ و ستیز یا من آن را بسته بودند.
در کتاب سلیم بن قیس اثبات الوصیه و تفسیر عیاشی از منابع نخستین شیعه آمده است در این واقعه که به شکستن و آتش زدن در خانه انجامید جنین فاطمه (محسن )سقط شد. وپس از مدتی فاطمه به شهادت رسید.به گفته محمد هادی یوسفی غروی پژوهشگر تاریخ اسلام این واقعه حدود 50 روز پس از رحلت پیامبر رخ داده است .
شاهد دیگر: عمر بن خطاب به فرمان ابوبکر بخانه فاطمه آمد تا علی و همراهانش را برای بیعت ببرد وقتی او با خودداری اهالی خانه روبه روشد دستور جمع آوری هیزم داد و تهدید کرد که خانه را با اهلش به آتش خواهد کشید ، تهدید عمر به آتش زدن خانه در برخی از منابع اهل سنت مانند العقد الفرید و تاریخ طبری ، انساب الاشراف ، امامه و السیاسة نقل شده است …عمر تهدید کرد اگر اهل خانه بیعت نکنند خانه را آتش خواهد زد …بنا به نقل الامامة و السیاسة وقتی عمر چنین تهدیدی کرد به او گفتند : فاطمه در خانه است…. عمر در پاسخ گفت : اگر چه او در خانه باشد (52 شیبانی بغدادی- السنة 1406قج1ص553)
در کتاب سلیم ابن قیس آمده است ؛ عمربن خطاب تهدید خود را عملی کرد ودر خانه فاطمه را آتش زد و وارد خانه شد- وقتی با مقاومت فاطمه روبراه شد با غلاف شمشیر یه پهلوی او زد (کتاب سلیم بن قیس 1420 ق -ج1 ص150)
تقدیم به روح مطهر حضرت رسول صلوات الله علیه و حضرت فاطمه الزهرا سیدة نساء العالمین —
فاطمه پورشفیع – پژوهشگر تاریخ اسلام
منابع دیگر : الغدیر علامه امینی
کتاب سقیفه بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبرنوشته مهدی دش

1634627607images_6_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 27 مهر 1400نظر دهید »

بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ به شبهات ربیع الاول
آنها به همراه گروهی به خانه علی علیه السلام حمله بردند ..ودر این گیر ودار شمشیر علی علیه السلام را شکستند!!!!!!
به دو دلیل این خبر صحت ندارد :
الف: پیامبر اکرم (ص) به آن حضرت وصیت فرموده بود که صبر کند ..(بحارالانوار 23/527-528)- (مناقب ابن شهر آشوب 3/336)
ششمیرکشیدن مخالف آن وصیت بود..
ب: شجاعتهای آن حضرت در جنگها با اینکه آن حضرت شمشیر کشیده باشد و هیچ کس کشته نشده باشد ، تعارض دارد… وآن کس که شمشیر کشید در خانه و شمشیرش را شکستند زبیر بود که در خانه علی (ع) برای بیعت با علی علیه السلام تحصن کرده بود.
مهاجران جرأت و جسارت ورود به خانه علی را پیدا کردند ووارد آنجا شدند (تاریخ یعقوبی 2/105)
عمر به خانه علی علیه السلام روی آورد در حالی که طلحه وزبیر و گروهی از مهاجران در آنجا تحصن کرده بودند .. زبیر (پسر عمه علی علیه السلام) با شمشیر کشیده به مقابله او شتافت ولی پایش لغزید و شمشیر از دستش بر زمین افتاد پس مهاجمان او را دستگیر کردند. (طبری 2/443- 444-446/- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 2/122- 132-134-58-6/2)کنزالعمال(3/ 128)
شبهه دوم :
ده روز پس از وفات پیامبر (ص) آنگاه که فاطمه همۀ شهود و دلایل خود را در مطالبه حقش ارائه کرد و ابوبکر از پذیرش آنها خودداری نمود وچیزی از ماترک رسول خدا(ص) و بخشش او را به وی باز نگرداند (فدک) و آن بانو تصمیم گرفت که موضوع را در برابر همۀ مسلمانان مطرح کند و اصحاب و یاران پدرش را به یاری طلبد .(شرح ابن ابی الحدید 4/97)
شاهد دوم:
اینکه فاطمه (س) پس از غصب فدک که ده روز بعد از رحلت پیامبر رخ داد به مسجد رفت خطبه ای خواند (خطبه فدکیه) ….یوسف غروی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع هجوم بر اساس شواهدی معتقد است که زمان هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها بلافاصله پس از واقعه سقیفه و بیعت با ابوبکر نبوده بلکه حدود 50 روز یا بیشتر پس از رحلت پیامبر رخ داده است .(یوسف غروی تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا( ص 9-14)
نتیجه گرفته می شود که ماجرای هجوم قبل از زمان خطبه فاطمه سلام الله علیها رخ نداده است ، زیرا فاطمه با وجود آسیبهایی که در اثر هجوم دیده بود نمی توانست آن گونه راه برود (همان) چون فاطمه به هنگام حرکت برای احتجاج و گرفتن فدک از دست غاصب آنچنان حرکت می کردند که پوشش بلند ایشان زیر پا می رفت …راه رفتن ایشان شبیه راه رفتن پدر گرامیشان بود(نطأ ذیولهاناتحرم مشیتها مشیه رسول الله (ص) {خطبه فدکیه}
شاهد سوم : پس از ماجرای سقیفه و مصادره فدک ؛ امام علی علیه السلام به همراه فاطمه (س) و حسنین علیهم السلام - شب هنگام به در خانه مهاجران و انصار رفتند تا از آنان برای پس گرفتن حق خویش یاری طلبند ، در صورتی که ماجرای هجوم پیش از این تاریخ رخ داده باشد فاطمه با وجود آسیبها توان همراهی با آنان را نداشت (یوسف غروی تاریخ هجوم بخانه حضرت زهرا (س) – آینه پژوهش شماره 37 –پاییز 1379)
شاهد چهارم:
شاهد این جریان فردی بنام بریده بن خضیب اسلمی که همراه سپاه اسامه به سوی موته رفته بود پس از بازگشت به مدینه و خبر دار شدن از ماجرای سقیفه همراه عده ای از افراد قبیله خود به طرفداری از امام علی علیه السلام پرداختند و گفتند تاعلی بیعت نکند ما بیعت نمی کنیم (همان) پس از این ماجرا بود که خلیفه و اطرافیانش به فکر بیعت گرفتن از امام علی علیه السلام افتادند و به گفته یوسف غروی با توجه به زمان رفت و برگشت سپاه و حوادث قبل و بعد از آن ماجرای هجوم حدود 50 روز پس از رحلت پیامبر رخ داده است .
پاسخ به شبهه دیگر:
شبهه دیگر که امروز مطرح است که خانه های زمان پیامبر (ص)دَر نداشت که عمر در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را آتش بزند — این صحیح نیست با توجه به آنچه از کتب معتبر مکتب خلفا نقل شده و بنا به اعتراف خود خلفا از جمله ابوبکر و عمر ، آنها در خانه زهرا را آتش زدند و به زور وارد آن شدند ….ابوبکر در بستر مرگ گفت : فاما الثلاث اللتی وَدِدتُ أنّی ترکتُهُنّ فوددتُ أنی لم اکشف بیت فاطمه عن شیء و ان کانوا قد غلّقُدهُ علیّ الحرب (طبری 4/52- مردج الذهب مسعودی 1/414- کنزالعمال 3/135- امامة و السیاسة 1/18)
من بر هیچ چیز دنیا متأثر و اندوهناک نیستم مگر به سه کارکه کردم و ایکاش که آن کار را نمی کردم – ایکاش هرگز در خانه فاطمه را نگشوده بودم –گرچه برای جمگ و ستیز یا من آن را بسته بودند.
در کتاب سلیم بن قیس اثبات الوصیه و تفسیر عیاشی از منابع نخستین شیعه آمده است در این واقعه که به شکستن و آتش زدن در خانه انجامید جنین فاطمه (محسن )سقط شد. وپس از مدتی فاطمه به شهادت رسید.به گفته محمد هادی یوسفی غروی پژوهشگر تاریخ اسلام این واقعه حدود 50 روز پس از رحلت پیامبر رخ داده است .
شاهد دیگر: عمر بن خطاب به فرمان ابوبکر بخانه فاطمه آمد تا علی و همراهانش را برای بیعت ببرد وقتی او با خودداری اهالی خانه روبه روشد دستور جمع آوری هیزم داد و تهدید کرد که خانه را با اهلش به آتش خواهد کشید ، تهدید عمر به آتش زدن خانه در برخی از منابع اهل سنت مانند العقد الفرید و تاریخ طبری ، انساب الاشراف ، امامه و السیاسة نقل شده است …عمر تهدید کرد اگر اهل خانه بیعت نکنند خانه را آتش خواهد زد …بنا به نقل الامامة و السیاسة وقتی عمر چنین تهدیدی کرد به او گفتند : فاطمه در خانه است…. عمر در پاسخ گفت : اگر چه او در خانه باشد (52 شیبانی بغدادی- السنة 1406قج1ص553)
در کتاب سلیم ابن قیس آمده است ؛ عمربن خطاب تهدید خود را عملی کرد ودر خانه فاطمه را آتش زد و وارد خانه شد- وقتی با مقاومت فاطمه روبراه شد با غلاف شمشیر یه پهلوی او زد (کتاب سلیم بن قیس 1420 ق -ج1 ص150)
تقدیم به روح مطهر حضرت رسول صلوات الله علیه و حضرت فاطمه الزهرا سیدة نساء العالمین —
فاطمه پورشفیع – پژوهشگر تاریخ اسلام
منابع دیگر : الغدیر علامه امینی
کتاب سقیفه بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبرنوشته مهدی دشتی

16342874583_55.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 23 مهر 1400نظر دهید »

سلام علیکم
سفارش بخواندن دعای نوزدهم صحیفه سجادیه برای باران ……….
وشرحش از فاطمه پورشفیع تقدیم به دوستان

شرح دعای نوزدهم -باران

نوع مستند : مقاله


چکیده :
نزول باران برکتی است و خداوند رضایت خود را از بندگان در نزول باران قرار داده است ….خشکسالی و کمبود آب زنگ خطری است برای انسانها تا بخودشان بیایند وبه عمل خود نظری بیفکنند وخود را تزکیه نفس نمایند .. باران و نزول آن اندیشها را برمی انگیزد تا چگونه بودن و چگونه زیستن را بیاموزند و خود را اسیر هوای نفس نکنند


1634035157_-_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 20 مهر 1400نظر دهید »

خودت باش … تو تنها نیستی ….همدم همیشگی با توست …فقط تو راه وصال را با معشوق پیدا کن…جز درگاه او و بخشندگی او سراغی نداری پس راه را گم نکن

1632384829images_29_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 1 مهر 1400نظر دهید »

ادامه شبهه های وارده در ماه صفر:

4-برای این که کسی به اشتباه نیافتد، در حدیث آمده است که پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم، ماه را می دانستند و ملاک، خبردادن به خروج ماه نبوده است، بلکه مقصود از این ماجرا ، بیان فضیلتی برای ابوذرعلیه الرحمة بوده است.«قد علمتُ ذلک یا أباذر و لکنّی أحببتُ أن یعلم قومی أنک رجلٌ من أهل الجنه»
5-پس بر همه لازم است تا زمانی که درستی مطلبی به اثبات نرسیده از انتساب آن به اهل بیت علیهم السلام ، خودداری نموده ، دچار نسبت های دروغ و ایجاد بدعت وخرافه نشود.
ضعف سند و دلالت روایات درباره نحوست ماه صفر:
در باب روایات، احادیث تقریباً متعددی را می‌توان در این زمینه یافت که اشاراتی به بحث نحوست برخی ایام و یا حالات در آن‌ها شده است. اما درباره ماه صفر به ویژه روایاتی که نقل شده، دارای ضعف سند و دلالت هستند؛ ولی باید اقرار کرد که در بین مردم نحوست این ماه دارای شهرت است که شاید این شهرت به خاطر حوادثی باشد که در آن اتفاق افتاده است. مرحوم علامه مجلسی در زاد المعاد به علت این شهرت اینگونه اشاره فرموده ‌اند: «وَ هَذَا الشَّهْرُ مَشْهُورٌ بِالنُّحُوسَةِ وَ الشُّؤم، وَ یُمْکِنُ أنْ یَکُونَ لِذَلِکَ وَجْهَانِ… »؛ ماه صفر به نحس بودن و شومی شهرت یافته است. ممکن است علت این مطلب یکی از این دو وجه باشد:
1. بنابر نظر علما وفات پیامبر اعظم (ص) در این ماه بوده است و همین شاید باعث نحس قلمداد شدن این ماه شده.
2. ماه صفر بعد از ذی القعده و ذی الحجة و محرّم قرار گرفته است و این سه ماه جزو ماه‌ های حرامند و کسی جرأت نمی ‌کرده در آن‌ها به قتل و جنایت بپردازد (زیرا دیه آن دو برابر است و عرب جاهلی هم به آن‌ها احترام می ‌گذاشته و از قتل و جنایت پرهیز می‌ کرده است). بعد از این سه ماه حرام در ماه صفر جنایت و قتل و جنگ آغاز می‌شده و به همین سبب مردم این ماه را منحوس قلمداد کرده‌اند. البته در بین روایات شیعی روایتی که دلالت بر شومی و نحسی این ماه داشته باشد، ندیده ‌ام و در روایات غیر معتبر عامی مواردی وجود دارد که اعتباری به آن‌ها نیست. (برگرفته از زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص: 247)
راهکار شیخ عباس قمی در خواندن یک دعا در این ماه همراه با صدقات (البته با رد کلمه نحوست این ماه)
بنابراین به نظر می ‌رسد نحوست این ماه بیش از آنکه جنبه عقلی و یا روایی داشته باشد، در نتیجه تلقین ‌هایی است که افراد برای خود به وجود می ‌آورند و این نوع نگاه سبب ارتباط دادن برخی حوادث پیش آمده برای خود و دیگران با این ماه می ‌شود که در واقع ارتباطی بین آن‌ها نبوده و نیست.
براى رفع مشگلات وحوادث چه این ماه وچه ماههای دیگر هیچ چیز بهتر از تصدقات و ادعیه و استعاذات وارده نیست پس بهتر است در رفع مشگلات و حوادث در هر روز 10 مرتبه بخواند این دعایى را که محدث فیض (ره) در خلاصةالأذکار ذکر فرموده: «یا شدیدَ القوى، یا شدیدَ المِحال، یا عزیزُ یا عزیزُ یا عزیزُ ذَلَّت بعظمتک جمیعُ خلقک فاکفِنی شرَّ خلقِک، یا مجملُ یا منعمُ یا مُفضِل یا لا إله إلّاأنت، سُبحانک إنّی کُنتُ من الظالمین، فاستجبنا له وَنجّیناه من الغمّ وَکذلک نُنجی المؤمنین، وَ صلّى الله على محمّد و آله الطیّبین الطاهِرین».(وقایع الایام، ص: 265؛ خلاصة الأذکار، ص: 304)
فاطمه پورشفیع

1632211158download_4_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 30 شهریور 1400نظر دهید »

قتیل العبرات:
کشته اشکها از لقبهای سید الشهداء علیه السلام است . شهیدی که با عزداری و گریه بر او احیاء عاشورا واصالت عاشورا را در بر دارد. امام حسین علیه السلام در روایتی فرمود: “أنا قتیل العبرات” من کشته اشکهایم

شرح زیارت اربعین

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : اهداف قیام, وجوب پیروی, درس آموزی, شهادت وشناخت مسیر


چکیده :
میراث انبیاء ، شهادت، حق طلبی، ایثار، ولایتمداری ، آثار و ارزشهای باقیمانده از انبیاء که در نزد امام حاضرمهدی موعود (ع)به ودیعه سپرده شده است. میراث انبیاء خود وجود مطهّر امام زمان است که بساط ظلم را در هم می کوبد و نظام عدل را مستقر می سازد منتها به شرط آنکه مردم با بصیرت و آگاهی نسبت به حقایق امور در گذران زمان با لباس تقوی و صبر و شکیبایی دایره مقاومت را وسیع ومحکم سازند.


1631616969_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 23 شهریور 1400نظر دهید »

اهداف چند لایه در قیام سیدالشهداء علیه السلام و نتایج آن:
امام حسین(ع) در سخنان ، خطابه ها و نامه های خود، برای رفتار خویش ، اهدافی را بیان می دارد؛ برخی ازآن؛ امتناع از بیعت با یزید ، و در برخی دیگر از نامه ها،اصلاح امّت،و احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر ، مبارزه با سلطان ستمگر و عزّت و آزادگی را مطرح می سازد. نتیجه این حرکت چیزی جز جاودانه ساختن مشعل آزادیخواهی ، مبارزه باستم ، وبروز کرامت انسانی و آگاه شدن انسانها در اقامۀ حق و طرد باطل و نابودی حاکمان جورو ستم نخواهد بود. إنّ لقتلِ الحسین حرارةً فی قلوب المؤمنین لا تَبرُدُ ابداً- همانا با کشته شدن حسین(ع) ، حرارتی در دل مؤمنان ایجاد می شود که هر گز ،سرد نمی شود .(مستدرک الوسائل ج10 ص318ح12084) برقراری رابطۀ عاطفی میان امام ومأمون عبادت را ملکوتی خواهد کرد – پس با این نگرش می توان گفت که میان امام حسین(ع) و نهاد انسانها در طول تاریخ رابطه ای عاطفی بر قرار می شود.(فاطمه پورشفیع – در شرح زیارت عاشورا)
فساد بنی امیه:
یکی از علل قیام سیدالشهداء(ع) – فساد دودمان بنی امیه (شجرۀ ملعونه ) بود که حکومت اسلامی را در دست گرفته و کینه های دیرین خود را بر ضد اسلام و پیامبر(ص) ، اعمال می کردند . پس امام باید با بدعت گذاری و تحریف معارف دینی و بالاخص اسلام زدایی بنی امیه مقابله کند- امام باید از احیاء تعصبهای قومی و ارزشهای باطل دوران جاهلی جلوگیری می کرد. امام باید با حیله گری وتزویر و تبلیغات دروغین آنان و از اینکه شیعیان را از مناصب سیاسی و حقوقی و اجتماعی و اقتصادی محروم کرده بودند ، مبارزه می کرد. پس ایشان در سخنان متعددی فساد بنی امیه را مطرح می کردند.(فاطمه پورشفیع شرح زیارت عاشورا)

16286650450.333845001307176271_parsnaz_ir.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 20 مرداد 1400نظر دهید »

#رییسی
عزیزان دشمنان داخلی و خارجی - بیگانه پرستان همه از شما انتظار دارند تا بدستور آنها عمل کنید ، یعنی رأی خود را به آنها یعنی همتی اختصاص دهید ..وهمتی برای شما خودش را قبلا تعریف کرده - دولت سوم روحانی که عملکرد ناصوابشان را دیده اید . پس هدف ما حفظ خون شهدا و احترام به خانواده شهدا و اطاعت از ولی فقیه هستند … هدف ما پیروزی و سربلندی اسلام است پس با این باور برای سرنوشت ایران سربلند به پای صندوقهای رای می رویم و به فرد اصلح کسی که عملش را دیده ایم و کارخانه های بسته شده را باز کرد و دانه درشتها را به ذلت کشاند وورای ما رییسی است … ? ?

1623838238images_18_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 26 خرداد 1400نظر دهید »

19فروردین:

چیستی شرف الشمس:
شرف الشمس سنگ نیست بلکه نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها بدست می کنند، ولی در واقع سنگ نیست بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است برای رفع صداع(سردرد){مجلسی - زاد المعاد ص567} که امروزه از هدف اصلی دور شده به گونه ای که در عصر معاصر در روز 19 فروردین از طلوع آفتاب تا ظهر با آدابی خاص می نویسند و نقش زمز گونه ای را پشت انگشتر عقیق زرد رنگ حک می کنند که در کتب معتبر اسلامی چنین مضمونی وجود ندارد.
اصالت شرف الشمس در اسلام:
حداقل تا قرن 7- از روایت منسوب به امیر المؤمنین علیه السلام در باب شرف الشمس در کتب موجود شیعه مطلبی وجود ندارد . مهم این است که تا قرنها این روایت کجا بوده که ناگهان پیدا شده است . سیره اهلبیت علیه السلام قائل به ارجاع به رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و ائمه منجمین آن زمان را که برای ستارگان قدرتهای استقلالی در مقابل قدرت خداوند قائل بودند را لعن می نمودند .
گاهی می گویند در کتاب مصباح مرحوم کفعمی درباره حرز شرف الشمس چیزهایی وارد شده که اگر نرم افزارهای تخصصی حدیث شیعه و جامع الاحادیث را بررسی کنی به چنین مضمونی دست نخواهید یافت . کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی در تمام حکاکی و نقوش نگین های انگشتر به نقل از معصومین علیه السلام با ذکر منبع از کتب معتیر حدیثی ذکر گردیده ولی هیچ اسمی از شرف الشمس نیست. پس انتساب حرز شرف الشمس به اهل بیت محل تردید است ولی کارشناسان فن علوم غریبه آنرا تایید می کنند و برای آن خواص ذکر می کنند ، اینجا ضروریست که یاد آور شوم که در کتاب بحارالانوار که هر نوع حدیثی با مرتبه ضعیف هم نقل می شود ذکری از این نقوش انگشتری وجود ندارد.
ثانیأ :شرف الشمس به وقتی می گویند که شمس در 19 درجه برج حمل قرار بگیرد و منظور از 19 درجه قرار گیری شمس در حمل است نه اینکه منظور 19 فروردین باشد. تعجب در این است که در روایات و مناسبتهای اسلامی تاریخ هجری قمری ملاک است نه تاریخ شمسی .
ثالثأ: امروزه در بازار گرمیها و معاملات و سوءاستفاده های کلان مالی(عوام فریبی) در طرز نوشتن بر روی نگین زرد رنگ اختلاف موجود است و هر کسی برای خودش نقشی خلق می کند . (حسن زاده آملی هزار و یک نکته ص797-799)
رابعأ : از نگاه مراجع عظام شیعه ، حرز شرف الشمس بی اعتبار محسوب می گردد (ایت الله مکارم شیرازی)
سند صحیحی در انتساب ان به ائمه معصومین علیهم السلام رویت نشده است.(آیت الله نوری همدانی)
ایت الله شبیری زنجانی: سندی بر این مطلب نیافتیم. البته منقول است مرحوم کفعمی در مصباح در مورد این حروف فرموده اسم اعظم است ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
واز نگاه برخی از علماء از باب رجا و امید ثواب ،عمل به آن را بی اشکال دانسته اند.(ایت الله میرزا جواد تبریزی . صراط النجاة ج10ص426)
خامسأ: شرف الشمس از علوم غریبی است ودر کتب حدیثی متقدمین اعم از روایی – ادعیه و اذکار وجود ندارد . نتیجه اینکه پول و سرمایه زندگیتان را صرف این نگینهای بازاری در روز 19 فروردین نکنید . بدانید شرف الشمس به اثبات نرسیده و ابهام دارد و در فرض صحت از علوم غریبه است و انتساب آن به معصومین دلیل قطعی برایش وجود ندارد . منابع فرهنگ معارف اسلامی ج2 ص1053)
فاطمه پورشفیع

1617452881images_9_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 14 فروردین 1400نظر دهید »

#نیمه_شعبان :
زمانیکه به عید غدیر می رسیم یک عشق دو طرفه وجودمان را لبریز از امید می کند به اینکه امامی به تمام قبیله ها و اکناف و اطراف و خلاصه جوامع بشری معرفی می گردد ولی ناگهان با فوت پیامبر (ص) عدّه ای هوی پرست و قدرت طلب ،کابوس وحشتناکی را بر جهان انسانیّت مستولی می کنند که بیشترین صدمه را منتظران حضرت مهدی(عجل الله التعالی الشریف) در زمان غیبت او می کشند.
شدّت مظلومیّت امامان معصوم و عمق ظلمی که به آنان شده تمام وجودمان را به لرزه در می آورد ؛ می خواهیم فریاد کنیم ؛ امّا آنان پایداری و استقامت را در پناه علم و دانائی و دوری از جهل بما یاد آوری کرده اند.
ای مظلوم عالم ، علی! که وارث تو مهدی در مظلومیت بزرگتر است زیرا او تنهاست و در غیبت طولانی خود بسر می برد و هر روز شاهد کشتاری تازه از مسلمانان است . نفاق و دورویی و کذب و بی عدالتی قلب او را رنجور و نگران ساخته است.آیا طبیعت انسانی این است؟ آیا حقیقت انسانی بی رحمی است ؟چرا مسلمانان با یکدیگر زیر یک پرچم بر علیه دشمن تروریست قد علم نمی کنند؟ انشاءالله ما غافل نباشیم ما که زیر سایه ولایت دوازده امام معصوم هستیم و در زمان غیبت کبری ، رهبری دانا و فاضل و فرزانه داریم .ما دشمنان اسلام و اهداف کثیف آنان را می شناسیم پس بیراه نمی رویم و با تلاش خود دیگران را در راه حق و حقیقت به سوی کمال راهنما هستیم تا امام مظلوم از ما راضی باشد و در مبارزات وجهاد بر علیه دشمنان عقیدتی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به ما دست یاری دهد وما بتوانیم در پرتو لطف الهی، با غلبه دین امامت وولایت شکوفائی اسلام را در سراسر جهان مستولی سازیم.
والسلام علی من اتبع الهدی- فاطمه پورشفیع

161692610016.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 8 فروردین 1400نظر دهید »

چکار کنیم که خداوند از ما راضی باشد :
تربیت نفس در شناختن حلال و حرام- تربیت نفس در گفتار - مراقبت از اخلاق در روابط اجتماعی و خانوادگی - صبور بودن در برخورد با خانواده و مشگلات که میزان آن شناخت خداوند است .. مراقبت از اخلاق باطنی یعنی سوء الظن - تبدیل فوری سوءالظن به حسن الظن- مراقبت از نیات باطنی - دوری جستن از شبهات و دوری از نقل آنها مگر پاسخی صحیح در دفاع از شبهه داشته باشی- شناخت واجبات و مستحبات که فضیلت بسیاری دارد ؛ نماز اول وقت - روزه - قرائت قران در هر روز با تدبر بر آن- نماز شب و وصل بخدا با مناجات در آن و گریه واشک روان بخاطر دوری از درک عظمت الهی - توسل به ائمه با خواندن ادعیه امین الله و ال یس و جامعه کبیره در هر روز - استمرار به این روش شما را محبوب خدا می کند و نفس حق گویی شما در استجابت دعا به فریادتتان می رسد. اعیاد شعبانیه مبارک

1615707813_-_-_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 24 اسفند 1399نظر دهید »

#مبارزه_با_دشمنان_خدا
امام علی علیه السلام در زمان خلافت خود بعد از هجوم مردم برای پذیرش خلافت عقیده داشت ؛معاویه مثل شتری که زاند بر زمین می زند دارای کینه شتری است و تحت هیچ شرایطی با امام راه نمی آید. معاویه در نامه به امام علی علیه السلام می نوشت : کار خلافت را میان مسلمانان به شورا بگذار تا بر هر که خدا از او خشنود است اتفاق کند - معاویه می نوشت: تو نه سزاوار آن هستی که از تو فرمان بریم و نه سزاوار آنی که جانب خشنودی تو نماییم برای تو و یارانت چیزی جز شمشیر چیزی نیست. و بعد با تفسیر به رای آیات الهی را برای امیرالمومنین علی علیه السلام تفسیر نابجا می کرد . البته امام جوابش را می دادند. معاویه قصدش بود که امام را وادار کند تا از خلفا بد بگوید تا بدینوسیله از این وسیله برای تفرقه بین مسلمین استفاده کند . او می خواست قداست امام را در افکار عمومی بشکند آنهم با تبلیغات سوء …. امام در برابرش سکوت نمی کرد - رهبر عظیم الشان در برابر معاویه زمان سکوت نمی کندو برای حفظ اسلام و پرچم اسلام و در اثبات حقانیت اسلام راه حق و باطل را بارها به ما ملت مسلمان نشان داده ولی متاسفانه معاویه زمان در رنگ و روی باطل در لباس ریاست حکومت تمام سخنان رهبر را زیر پا می گذارد تا اهداف خود را در انتخابات بعدی به ثمر برساند. (خطبه56-57-نهج البلاغه راه را به ما نشان می دهد. دانشمند محترم در توطئه اسرائیل شربت شهادت را نوشید و پاداش الهی را در زحمتهای بسیارش در جهت ارتقاء ملت شهید پرور دریافت کرد . با اهل بیت علیه السلام محشور شوند… . ما ملت راهش را ادامه می دهیم - ما مثل دارو دسته عراقچی نیستیم که به جاسوس صهیونیسم لبخند بزند — ما شهید پرور هستیم و هرگز لبخند عراقچی را به دشمنان دین و اسلام و انقلاب فراموش نمی کنیم - منافقین داخلی خوب با معیارهای رفتاری و اخلاقی در مواجه با غربیها آگاهند .آگاهند !و می دانندچگونه برای پذیرش طرف مقابل با حرکات دست و پا و چهره موافقت و یا عدم موافقت خود را به طرف مقابل نشان دهند .. مرگ بر منافق - مرگ بر دشمنان اهل بیت - مرگ بر مخالفان رهبری —-

160654971165333_170.jpeg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 8 آذر 1399نظر دهید »

#مرگ_بر_ آمریکا
-ایثار الباطل علی الحق پناه بخدا از مقدم کردن (ترجیح دادن )باطل بر حق
حقّ چیست؟حقّ آنجاست که قرآن و عترت بیان می کند و ایمان را در مقابله با کفر معرفی می نماید. باطل چیست؟باطل ضد حقّ است آنجا که کفر در برابر ایمان بروز و تقویت می شود. وظیفۀ انسان چیست؟ وظیفه انسان استقامت در برابر حق طلبی و مبارزه با باطل گرایی است.امر به معروف و نهی از منکر شیوۀ حق طلبی است و اگر این امر مهّم نادیده و فراموش شود فتنه ها و فساد ها جامعه بشری را از بین می برد. “وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَـکْـتُمُوا الْحَقَّ وَ اَ نْتُمْ تَعْلَمونَ؛"حق را با باطل مخلوط نکنید، و حقیقت را با این که مى دانید، پنهان نکنید.(بقره-42) «اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ؛» هان! میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد. امام انگشتان خود را به هم چسباند و آنها رامیان گوش و چشم خود گذاشت و آن گاه فرمودند: باطل این است که بگویى: شنیدم و حق آن است که بگویى: دیدم(نهج البلاغه 141) علل ترجیح دادن باطل بر حق: انسان ممکن است بر اثر انحراف از فطرت، از حق عبور کند یا کارش به جایی برسد که باطلی را بر حق ترجیح دهد. این موضوع بحث ما است که از آن در این متن نورانی به «إِیثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقِّ» تعبیر شده است. امام می‌فرماید: خدایا من به تو پناه می‌برم از اینکه بخواهم باطل را به حق ترجیح دهم. یعنی از اعوجاج در فطرت و خروج از موازین فطری به تو پناه می برم. آنچه که انسان را بسوی باطل می برد : 1- ایجاد شبهه درمتون دینی در رسانه ها و فضای مجازی (تبلیغات سوء) 2-تقویت هوای نفس و بروز شهوات جنسی و جسمی و بحران روحی(استرس- وسواس و غیره) برای پیروزی بر باطل به ریسمان حق چنگ بزنید. - بخشی از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه توسط اینجانب فاطمه #مرگ_بر_آمریکا

16044077161430597.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 13 آبان 1399نظر دهید »

#مرگ-بر- مکرون
دست و پا زدن مکرون بر علیه اسلام - نشان ترس از اسلام - شاید او از قدرت اسلام خبر دارد و ترس جاهلانه این است که موضعش جاهلانه باشد -تا بحال فکر کرده اید که همین عمل او گرایش به اسلام را زیاد و زیادتر کند چون در مکیال المکارم داریم که دوره اخر زمان و غیبت کبری فوج فوج به اسلام گرایش پیدا می کنند . انشالله تو دهنی به مکرون گرایش روز به روز فرانسویان به اسلام باشد . انشالله

1603782224images_6_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 6 آبان 1399نظر دهید »

نکاتی چند در بارۀ شایعات و خرافات آخر صفر- که همان فتنه در عقاید اسلامی است !

ایام آخر صفر است پس در این دقایق و ساعتها مراقب بدعتهای وارد شده در فضای مجازی باشید .فضای بدعتگزاریهای منافقین و کفار و انسانهایی که لباس دین پوشیده و از خارج مردم را در دامن شبهات و خرافات می اندارند .???
از جمله دق الباب در های مساجد که برای خشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها انجام می دهند که کاملا همه خرافات است وسندی ندارد. و علماء اسلام شیعه انرا محکوم کرده اند . هدف دشمن بازداری شیعیان از اصل اسلام است اصلی که با قرآن و عترت شروع می شود و با رجعت کامل می گردد . این جنگ نرم است جنگی که افکاربرگزیده و اندیشمند را به مرور با تقویت باطل گرایی و ورود امواج ویروسی وکفر آلود ترور شخصیتی می کند تا بصیرتی نماند که حق علیه باطل پیروز شود.
نکته دیگر اینکه :
ایام محسنین از اول ربیع الاول که کار تبلیغی عده ای نادان در لباس روحانیت و فرار کرده به خارج است تا مردم همچنان در عزاداری بمانند تا از دین خسته شوند و اعتقادات را کنار بگذارند .این غفلتها وعدم تفکر در ماهیت افکار ناصحیح وارد شده در دین شکل دهنده بدعتهاست .این موارد هیچکدام سندی در اسلام ندارد و روایتی از ائمه علیه السلام هم ندارد و اگر کسی بدنبال این موارد هجو و باطل باشد و آنرا به انجام برساند بدعتگزار است. “لاتبدیل لسنة الله” سنت خدا که بوسیله رسول گرامی اسلام به ما رسیده هرگز تغییر پذیر نیست .
موضوع دیگراینکه برای خشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها از 9ربیع الاول شروع می کنند به کارهایی که بین شیعه وسنی تفرقه ایجاد کنند .شیعیان خط ولایت علی علیه السلام از مولایشان تقلید می کنند و به دنبال این خرافات و بدعتها نمی روند چون علی علیه السلام در زمان خلفا بدنبال اینگونه رفتارها نبودند و هیچ حدیثی که دال بر عدم وحدت باشد از ایشان یعنی از پیغمبر یعنی از خدا برای ما به ارث گذاشته نشده است . دشمنان ما کسانی هستند که قران و فرامین الهی را زیر پا می گذارند و فتنه ایجاد می کنند تا در ذلت وتاریکی ،عزت یابند ،پس به مردم ظلم می کنند و حق زیست را از مردم بی گناه و ضعیف می گیرند چون مدعی قدرت اند قدرتی که از طریق غارتگری جهان بدست آورده اند.،پس همه چیز را برای خود یعنی خود را مالک جهان می دانند پس می کشند تا باشند و فتنه می کنند تا حق را پایمال کنند و باطل را جانشین آن کنند.
دل باید برای اهل بیت همیشه عاشورایی باشد تا از میدان حق طلبی جدا نماند و همیشه آماده مبارزه با باطل در رنگها و شکلهای گوناگون باشد تا رنگ خدایی همیشه باقی ماند .
بیشترین ضرر پیروی خرافات و بدعتها ؛برای نسلهای اینده و فرزندان ماست .ما باید مراقب باشیم تا امانات الهی(قران -عترت) را سالم و پر نور وبا محتوای صحیح به نسلها بسپاریم تا دین هر روز از ابعاد پر محتوا و علومی ماندگار انتشار یابد.
پیروان و تابعین دین اسلام(نسلها پس از یکدیگر) باید حیات وجودی اهل بیت علیه السلام را تا قیامت زنده نگه دارند تا بشریت بتواند در سایه رحمت الهی سالم وتندرست زندگی کند وآسایش و آرامش ارمغان حال آنها باشد واین میسر نمی شود جزء توجه به آیه “جاء الحق و زهق الباطل وان الباطل کان زهوقا”
فاطمه پورشفیع

1602851494hou16495.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 25 مهر 1399نظر دهید »

عزت نفس چیست؟
آیا تا بحال در موردش فکر کرده ای ؟ امام علی علیه السلام در حکمتهای نهج البلاغه خیلی صحبتهای شیرینی دارند - حتما حکمتهای 47 تا 50 را بخوان—-
می دانی امام چه عزت نفسی برایمان آورد !
می دانی رهبر چگونه عزت نفس ما را حفظ کرده اند.!
می دانی با افزایش عزت نفس در وجودت احساس ضعف و ناتوانی و یأس و نا امیدی نمی کنی و هرگز احساس وابستگی به دیگری نمی کنی !!
می دانی اگر عزت نفس داشته باشی همیشه پیروز میدان حق علیه باطل هستی.!
می دانی حکومتهای گذشته عزت نفس را از ملت ایران گرفته بودند - !
می دانی بحرانهای اقتصادی مسیر عزت نفس را دگرگون نمی کند اگر استوار باشی و دروغ نگویی و صداقت داشته باشی -!
می دانی دور اندیشی و تفکر در عزت نفس ، جوانمردی و حیا و عفت و غیرت را به تو تزریق می کند .!
می دانی اگر فرزندت را تأدیب نامناسب کنی - وهمیشه مورد انتقاد شدید قرار دهی و یا از او سوء استفاده کنی و پذیرای کلام و گفتارش نباشی و زمانی را به او اختصاص ندهی - عزت نفس را از او گرفته ای. !
می دانی بعضی از زنان امروزه چرا بی حیا و بی عفت شده اند چون راه کسب عزت نفس را اشتباه فهمیده اند وبیراهه بودن را عزت نفس خود می دانند - آنها طریق کسب عزت نفس را در فضای مجازی و در کنار گفتار بیگانگان و شعارهای شهوت انگیز انها یافته اند.آنها خودشان را در بزک و دوزک و لخت بودن پیدا کردن - فکر میکنند عزت نفس همان لخت شدن و لخت بودن است .در حالیکه این عین پریشانی است .این عین خود شیفتگی است - بدبخت کسی است که عزت نفس ندارد چه زن باشد و چه مرد چه جوان باشد و چه نوجوان - ….وچه سیاسی باشد و در مقام ریاست و قدرت به ملت مسلمان و اندیشمند در جهت رسیدن به اهداف خود خیانت کند…….

1602418768d5a91c4667c08300deb5348ffd883b11.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 20 مهر 1399نظر دهید »

حُبّ اهل بیت علیهم السلام:
پیامبر(ص) فرمود: دوست داشتن من و خاندان من در هفت جای بس وحشتناک به کار می آید: هنگام مردن، در گور، در هنگام رستاخیز ، در هنگام نوشتن اعمال، در هنگام حسابرسی اعمال، در هنگام میزان و سنجیدن اعمال ، و در هنگام گذشتن از پل صراط (فضائل الشیعه 47/2)
اقسام محبّت :
حکماء گفته اند: محبّت پنج نوع است: 1-طبیعی مثل محبّت اولادی 2- ارادی مثل محّبت دوستان و یاران3- شهوی مثل محبّت همسران 4-نفقی مثل محبّت انفاق کنندگان 5-الهی مثل محبّت اهل خیر
پرهیزگار واقعی بخاطرهیچ کدام ازاین محبّتها و دوستی ها مرزوحدود را نمی شکند به خاطر دوستی ، خلاف نمی کند، حقّ را ناحقّ نمی کند، ستم به دیگران نمی کند. حُبّ و بغض دو نیرو در روان آدمی است که یکی جذب و دیگری دفع می کند در صورتیکه این دو نیرو خوب عمل کند ،برآیند حاصلشان تحقق منویّات الهی باشد. حُبّ و بغض نباید انگیزه ای برای تجاوز و شکستن حدود باشد بلکه باید وسیله ای برای سرعت دادن به حرکت معنوی باشد،مولایمان می فرماید: ظلم و تجاوز انسان را به هلاکت می رساند.
محبّت را از اهل بیت (ع)و آنهم درادعیه مأثوره در راز و نیازآنان با خداوند تعالی بیاموزیم:
امام زمان(ع) در نهایت بنده پروری و محبّت نسبت به شیعیان در سرداب مقّدس در میان مناجاتهای خویش به یاد شیعیان بوده و برای آنان دعا و استغفار نموده است . ایشان در توقیع شریف خود خطاب به شیخ مفید فرموده اند : به تحقیق ما در رعایت حال شما اهمال نمی ورزیم و یاد شما را فراموش نمی کنیم و گرنه بلا بر شما نازل می شد و مورد ستم دشمنان قرار می گرفتید.(فاطمه پورشفیع- ترجمه محاضرات ایت الله میلانی - پیام دهید تا مطلب کاملا فرستاده شود)صلوات

1600237161469928309-talab-org.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 26 شهریور 1399نظر دهید »

#الهی رهبر مارا تا فرج مولایمان حفظ نما
مردم مسلمان ایران بزرگترین و آگاه ترین مردمان جهان هستند چون رهبر داشتند - چون با هدایتهای رهبری گام برداشتند و چشم دوخته بودن و می دوزند به سخنان و پندهای رهبری - مراقب باشید فریب افکار باطل دشمن را نخورید که مقصر اصلی را در تورم و مشگلات رهبر می داند - اینها همه نشأت گرفته از افکار و دسیسه های گروهی است که امورات جاری مملکت را به عهده گرفته اند - مراقب باشید از دسیسه های بزرگی که در حال شکل گیری هست و همه از امریکا(به جهت انتخابات ) و بتوسط منافقین داخلی شکل می گیرد تمام زحمات چهل ساله به باد نرود و حرمت خون شهدا شکسته نشود . توطئه بزرگی در جریان است که عقل و بصیرت و بینش می خواهد تا خود و خانواده را آگاه سازید. یکی از مدافعان حرم به حاج قاسم گفته بود: جنگ سوریه تمام شد و ماشهید نشدیم … حاج قاسم گفت: در آینده نزدیک فتنه هایی پیش رو دارید که کل شهدا آرزوی حضور داشته باشن - اون روز من نیستم ولی شما پشت آقا را خالی نکنید اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر انشالله

15999942631398112709222364219694104.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 23 شهریور 1399نظر دهید »

خطوات الشیطان:شیطان امر به منکر می کند . شیطان مخالف دین خداوند تعالی است (هر انسانی می تواند شیطان باشد ) پس بر مؤمن واجب است که ازپیروی شیطان و اطاعت او اجتناب نماید. پیروی از شیطان مشخصتاً از طریق باطل نیست . شیطان باطل را به زیور حق می آراید و چنان به صورتهای گوناگون نمایش می دهد که مخاطبین خود را مجذوب می سازد . در این هنگام اگر فرد بصیرت و بینش لازمه را نداشته باشد در دامن او اسیر خواهد شد. اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِه (خطبه 7- نهج البلاغه) شیطان را ملاک کار خود قرار دادند و شیطان نیز آنان را شریک خود ساخت. پس، در سینه هایشان، تخم گذاشت و جوجه برآورد و بر روى دامنشان جنبیدن گرفت و به راه افتاد. از راه چشمانشان مى نگریست و از زبانشان سخن مى گفت، به راه خطایشان افکند و هر نکوهیدگى و زشتى را در دیده شان بیاراست و در اعمالشان شریک شد، و سخن باطل خود بر زبان ایشان نهاد. اگربه شیطان رو دهید ! بر خون و گوشت انسان تسلط پیدا کرده و وارد قلب می شود و تمام بدن را در تصرف خود می گیرد. در روایات سفارش شده در اینحال با روزه و بواسطه گرسنگی مجاری شیطان را در وجود خود تنگ نمایید. (مسند احمد ج3ص165)- زیرا شدّت گرسنگی شهوت را فرو می ریزد ، شهواتی را که شیطان مسبب آن است. رسول خدا (ص) فرمود: همانا شیطان در تمام راههای بنی آدم نشسته است از جمله در راه اسلامش ، وبه او می گوید : اسلام می آوریم و دین خود و دین پدرت و اجدادت را رها می کنی !؟ پس با او مخالفت می کند و اسلام می آورد سپس در راه هجرت می نشیند و به او می گوید: هجرت می کنی و زمین و زنان را رها می کنی!؟ پس نافرمانی می کند و هجرت می کند. او وارد جهاد می شود و شیطان در مسیر او قرار می گیرد؛ وارد جهاد شدی!؟ خودت و مالت را نابود کنی، تو کشته می شوی و مالت تقسیم می شود و زنت ازدواج می کند . ! فرزند آدم باز سرپیچی می کند و جهاد می کند. رسول خدا (ص) فرمود: هر کس اینکار را به حق انجام دهد بر خدا واجب است که او را به بهشت وارد کند (نسایی ج 6 ص22) انسان وظیفه دارد تا در مقابل گامهای شیطان بایستد؛ چون دل آدمی همچون دژی است محکم – شیطان نیرویی است که می خواهد خود را وارد این دژ کند و مالک آن شود و آنگاه کنترل همه امور را دردست بگیرد و برای خودش سلطانی باشد. تنها راه نجات، بصیرت و معرفت شناسی است ، اعتماد و اطمینان به خداوند تعالی؛ و پایداری در ایمان (اول الدین معرفة الله)- مقاومت انسان در برابر هوای نفسانی از ورود شیطان در معرفت انسانی جلوگیری می کند . پس دل انسان با معرفت الهی تبدیل به دژمحکمی خواهد شد که این دژ محکم راه نفوذ شیطان را بسته و او را شکست خواهد داد. راههای شیطان: حرص و حسد ، دو عامل نفوذ شیطان است (حسد زمینه مناسبی برای وسوسه های شیطان است) – رسول خدا(ص) فرمود: علاقمندی به چیزهای دنیایی انسان را کور و گنگ می کند . امام علی(ع) فرمود: زن دوستی شمشیر شیطان است و شرابخواری دام شیطان است و عشق به درهم و دینار تیر شیطان است. (الخصال113/91) غضب و شهوت و پوشیدن لباسهای گرانقیمت و اثاثیه و خانه آنچنانی و سیر شدن از خوراک زیرا خوراک بسیار داشتن؛موجب تقویت شهوات می شود ؛ و کثرت شهوات ، انسان را تسلیم شیطان می کند و از این دسته است سایر زذائل اخلاقی. قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ (حجر/39) - گفت: پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادّی را) در زمین در نظر آنها زینت می‌دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت. (فاطمه پورشفیع)

1598879924download_1_.png


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 10 شهریور 1399نظر دهید »

ربا و آثار اجتماعی آن : شکی نیست که ربا معامله ای ظالمانه و غیر عادلانه و برخلاف وجدان و فطرت انسانی است و نظام اجتماعی را مختل می کند . ربا خوران به جمع و تراکم ثروت پرداختند و همین باعث براه افتادن جنگهای جهانی شد. دو گروه در این جنگ در مقابل یکدیگر قرار می گیرند ؛ یک گروه مرفه و دیگر گروهی استعمارگر که بدبختی و فقر و تنگی را بوجود می آورد . این رودر رویی دنیا را به ویرانه تبدیل می کند. اختلاف طبقاتی بین فقر و اغناء نظام اجتماعی را دچار زیان می کند و خونهایی بیشماری را بر روی زمین می ریزد. خداوند تعالی در امر ربا تشدیدی فرموده که در باره هیچیک از گناهان کبیره نکرده است . گناهان کبیره مانند زنا – نوشیدن شراب - قمار – ظلم و بزرگتر از آن قتل نفس که خداوند جمیع آنرا حرام کرده است. این نیست مگر برای اینکه فساد آن گناهان ، آثار شومی را بر اجتماع باقی می گذارد و نتیجه حاصل آن منهدم شدن دین است و نظام حیات نوع را تباه می سازد و پرده ای بر روی فطرت انسانی می افکند و حکم فطرت را ساقط می کند و دین را به فراموشی می سپارد.

159074861921.png


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 9 خرداد 1399نظر دهید »

#رهبری
رهبر بزرگوارمان به دانشجویان فرمودند : دعای بیستم صحیفه سجادیه را بخوانید. شرح انرا خدمتتان می فرستم تا از این دریای پر نعمت بهره بگیرد هدیه من به روزه داران برای فرارسیدن عید فطر .

شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه مکارم الاخلاق

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : اخلاق, تزکیه, شناخت نفوس


چکیده :
مکارم اخلاق از دعای بیستم صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) که مملو از خود سازی وکسب معرفت است. دعا در عبارتهای خود با درود به محمد و ال او(ع) شروع شده است زیرا معرفت و کمال بدون امامت و ولایت به خاندان نبوت معنا ندارد. اهل بیت (ع) کشتی روان اندکه گردابهای پر تلاطم وبی پایان روزگار آنان را از مقصد خود باز نداشته است . این کشتی روان را نباید ترک گفت چون باترک آن غرق شدن در گردابهای ضلالت حتمی است مدعیانی که اسرائیلیات را وارد دین می کنند درگمراهی و نابودی حتمی دنیا و آخرت اند . کسانی که زیر پرچم توحید وامامت قرار می گیرند نجات می یابند .

تقدیم به پیشگاه مطّهر امام زمان علیه السلام


1589885738_-_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 30 اردیبهشت 1399نظر دهید »

بخش دوم: ریاچیست؟

ریا در انجام نوافل: ممکن است شخصی در انجام واجبات و فرائض و در نوع ایمانش ریا نکند ولیکن در انجام نوافل و مستحبات ریا نماید . ترک مستحبات نافرمانی الهی نیست ولی اگر مستحبات انجام پذیرد علاوه بر ثواب و جبران ما فات در واجبات ، شخص را از حالت بی ثباتی به ثبات و سکون وآرامش می رساند. امّا در بین انجام فرائض و مستحبات -حضور در صف جماعات یا عیادت بیمار و یا تهجد و شب زنده داری ویا گرفتن روزه های مستحبی ویا حضور در مجالس دینی گوناگون و غیره اگر شخص تمام این مراحل را از ترس مذمت دیگران و یا به جهت ستایش مردم انجام دهد ، تمام اعمالی که با این نیّت انجام پذیرفته اگر چه بسیار و گسترده باشد همگی باطل است. (البتّه خداوند اینگونه افراد را بخوبی می شناسد) (محاضرات عربی – ایت الله میلانی)

15879894691395406532-samatak-com.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 8 اردیبهشت 1399نظر دهید »

سلام علیکم هر یک از دوستان علاقمند به دریافت شروح ادعیه مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه - یا خطبه های حضرات فاطمه علیها السلام و غدیر و حضرت زینب علیه السلام و زیارت عاشورا و قران موضوعی و……را دارند البته شروحی که به امید خدا توفیق نوشتن انرا داشته ام - اعلام کنند برایشان می فرستم - هدیه من شما و دعا برای فرج مولایمان

158652022116.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 22 فروردین 1399نظر دهید »

از خواندن صحیفه سجادیه که واقعا معارف اسلامی است غافل نشوید .اگر شرح ان را خواستید خوشحال می شوم به گروه مهدی یاوران به پیوندید و شرح کامل صحیفه را نوشته این حقیر دریافت کنید.
رابطه گناه و ابتلاءات: بلا آزمایش انسان است؛ امام علی علیه السلام فرمود: ای مردم! خداوند شما را پناه داده است که بر شما ستم روا ندارد امّا پناهتان نداده است که آزمایشتان نکند. آن گوینده بزرگوار فرموده است ” إنّ فی ذلک لایات و إن کنّا لمبتلین ” هر آینه در این داستان نشانه هایی است و ما تنها آزمایندگانی بودیم.(نهج البلاغه ابن ابی الحدید 7/110) امام علی علیه السلام می فرماید: در دگرگونیهای زمانه است که گوهر مردان شناخته می شود و روزگار اندیشه های نهفته را برای تو آشکار می سازد (البحار الانوار 77/286/1) امام صادق علیه السلام فرمود:اهل حق همیشه در سختی بوده اند امّا بدانید که دورۀ این سختی کوتاه است و سرانجامش آسایشی طولانی است (البحار 67 /222/29- 68/221/11- 67/213/18) آزمایش مؤمن به انواع بلاها : مؤمن به هر بلایی آزموده و گرفتار می شود و به هر مرگی می میرد ، امّا خودکشی نمی کند (همان) نقش اعمال بد در پیش آمدن بلا: پیامبر خدا (ص) فرمود: خدای تعالی به ایوب وحی فرمود : آیا می دانی گناه تو نزد من چه بود که بلا به تو رسید ؟ عرض کرد: خیر! فرمود: تو نزد فرعون رفتی و دو کلمه با ملایمت و نرمی گفتی – (الدعوات للرواندی 123-304) کسی که دچار بلا نشود مبغوض خداست. امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه ” لولا أن یکون الناس انة واحدة …."فرمود: اگر خداوند بلا را غالب می ساخت هیچ کس ایمان نمی آورد ، امّا آنرا در میان مؤمنان و توانگران و تهیدستان قرار داد و در میان کافران نیز توانگرانی و تهیدستانی قرار داد آنگاه آنان را با امر و نهی و صبر و رضا بیازمود (نور الثقلین 4/599/31) نعمت بلا: امام عسکری علیه السلام فرمود: هیچ گرفتاری و بلایی نیست مگر آنکه نعمتی از خداوند آنرا در میان گرفته است (البحار 67/237/54) – (78/374/34) امام باقر علیه السلام فرمود: همچنانکه مرد خانه با آوردن هدیه از سفر خانواده خود را می نوازد خداوند نیز مؤمن را با بلا و سختی نوازش می دهد و همچنانکه پزشک بیمار را پرهیز می دهد خداوند مؤمن را از دنیا پرهیز می دهد (الکافی 2/255/17) بلا و بیدار شدن از خواب غفلت: پیامبر (ص) فرمود: اگر سه چیز در آدمی نبود هرگز سر فرود نمی آورد، بیماری ، مرگ، فقر، او به این هر سه مبتلا می شود با این حال چموشی می کند. (البحار 67/229/41)-(ص237/54و 72/53/82) بلا به فراخور ایمان است: امام باقر(ع) فرمود: انسان به فراخور خدا دوستیش بلا می بیند. (البحار67/238/55)-(243/82وص236/54) امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبری نزد قوم خود می آمد و آنان را به فرمانبرداری از خداوند تعالی فرمان می داد و به یکتاپرستی فرا می خواند و سرپناهی که شب را در آن بگذراند را نداشت . نمی گذاشتند سخنش تمام شود و به حرفهایش گوش نمی دادند و او را می کشتند، راستی که خدای تبارک و تعالی بندگان خود را به فراخور قدر و منزلتی که نزد او دارند مبتلا می کند. (امالی المفید 39/6وص105/5) حال مؤمن در هنگام بلا : امام علی علیه السلام فرمود: مؤمنان در سختیها و گرفتاریها بدانگونه اند که در حالت آسایش و خوشی (وصف مومن) – (البحار 82/167/3و81/173/9و78/23/89) فرج بعد از شدّت : با لبریز شدن بلا گشایش حاصل می شود. (البحار 77/165/2/78/12/70) دعا به هنگام بلا: امام علی علیه السلام در هنگام هر سختی بگو ” لا حول و لا قوة الاّ بالله “(البحار 84/259/57و77/270/1) امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم را در خواب دیدم ؛ فرمود : پسرم! هر گاه در سختی و گرفتاری بودی

15855725532149.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 11 فروردین 1399نظر دهید »

#کمک_به_فقرا
(وسائل الشیعه باب الامر بالمعروف ج11 باب11)- هنگامی که قیامت بر پاشد ، ندا دهنده ای می گوید: ای آفریده ها! ساکت باشید تا حضرت محمّد با شما سخن گوید . مردم ساکت می شوند . حضرت نبی (ص) بر خاسته می فرماید: ای همه آفریده ها ! هر کس که برای من کاری انجام داده و منّتی دارد و نیکی ای رسانده است بر خیزد تا اینکه جبران کنم.همه آفریده ها گویند: پدر و مادرمان فدایت – چه کاری و چه منّتی و چه نیکی ای! خدمت و منّت و نیکی ، بر همه خلائق از سوی خدا و رسول خدا(ص) است. حضرت می فرماید: بله! حال هر که کسی از اهل بیت مرا پناه داده ، یا نیکی ای رسانده ، یا با اهدای لباس آنها را از برهنگی نجات داده یا گرسنگان شان را اسیر کرده است ، برخیزد تا اینکه جبران کنم. در این لحظه مردمی که آن کارها را انجام داده اند ، برمی خیزند ، سپس از جانب خداوند ندا می آید : ای محمّد ! ای حبیب ام! همانا جبران کارهای آنان را بر عهدۀ تو گذاشتم. آنان را در هر کجای از بهشت که خواستی جای ده. حضرت رسول (ص) آنان را در مکانی بنام “وسیله “جا می دهد تا نسبت به حضرت محمّد و اهل بیتش در محرومیّت و حجابی نباشد.

15847876771353311251626765_large.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 2 فروردین 1399نظر دهید »

بلا ها و گرفتاری ها ، انسان را به زانو در می آورد و تحّمل انسان را درهم می شکند پس این قالب در بسته در بطن خود علومی را ذخیره کرده است علومی از اینکه جز او کسی نیست – یا چاره سازی غیر از او نیست- در این اوان باید معرفت را تعریف کرد تا وجود انسان نه تنها تسلیم چاره سازی او گردد بلکه بر صبر بر مشگلات ورنجهای روزگار مقاومت را شیوه خود سازد.

1583234155_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 13 اسفند 1398نظر دهید »

به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب وتولد امام باقر علیه السلام که عاشق علم و بحث و علوم بودند کلیاتی در مورد زیارت و عزاداری و شرح زیارت عاشورا و وقایع مرتب بر آن نوشته این حقیر فاطمه پورشفبع تقدیم دوستان می کنم انشالله خداوند ذخیره آخرت من قرار دهد و از دوستان عزیز خواهانم تا از آن استفاده نماید.

کلیاتی در مورد زیارت و عزاداری و شرح زیارت عاشورا

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : تاریخچه عزاداری, دانستنیها, وقایع عاشورا, دشمن شناسی


چکیده :
آنچه بطورکلی درمتن زیارتنامه های مأثور{زیارتنامه های بیان شده ازطریق اهل بیت (ع) }مطرح می گردد؛عبارتند از: مسائل توحیدی- صفات خدا -اعتقادی –- نبوت- شناخت ائمه(ع)- فضائل و مقاماتشان –سبک زندگی در معرفت توحیدی - عرفان خاص درنَفس اهل بیت(ع)- افشاگری بر ضد ستمگران حاکم و جنایتهای آنان - لعن بر دشمنان، ظالمان،غاصبان،شریکان جور، همدستان ظالم، زمینه سازان ظلم ، راضیان به ستم ونکته دیگر، زنده نگاهداشتن فرهنگ شهادت و شهادت طلبی است . خواندن زیارتنامه برای زائر برکاتی دارد البتّه اگر با آداب خاص زیارت همراه باشد؛ رعایت طهارت، ادب، متانت،توجه، حضورقلب، نماز زیارت خواندن،قرائت قرآن و هدیه آن به امام مورد نظر که دعوتش را لبیک گفته است. اهل بیت بمنزلۀ رابط حیاتبخش بین ما و خدایند، که اگر این رابطه قطع شود، ارتباطمان با خدا قطع شده است.


1582563053_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 5 اسفند 1398نظر دهید »

نشانه های یقین: پیامبر(ص) فرمود: نزد هر عالمی ننشینید مگر اینکه شما را از پنج چیز دور کند و به پنج چیز بخواند: الف :شما را از شک و تردید دور کند و به یقین برساند. ب: شما را از تکبّر دور نماید و تواضع بیاموزد. پ- شما را از ریا کردن دور و به اخلاص دعوت نماید. د:شما را از دشمنی با بندگان خدا باز دارد و به خیر خواهی آنها وادارد. ذ:شما را از دوستی دنیا و میل به آن باز داشته و به بی رغبتی آن بخواند.(اختصاص مفید-الخصال) یقین به توحید افعالی خدا: مانند سردی و تری آب و گرمی و خشکی –آتش وروشنایی-افعال اختیاری بشر همچون متوقف بر اذن و خواست قضای الهی است از این جهت مستند بخداست - -یقین به روزی- روزی هر آفریده بر خداست- -یقین به ثواب و عقاب – هر چقدر این یقین در انسان بیشتر شود نسبت به طاعات کوشا و حریص و نسبت به گناهان سخت در پرهیز است. - یقین و احترام به در محضرخدا بودن. ازمحقق اردبیلی نقل شده که چهل سال اخر عمرش در خلوت و جَلوَت پاهای خود را دراز نکرد حتّی هنگام خوابیدن و چون سبب آنرا پرسیدند؛ فرمود: چون در محضر پروردگارم ، خجالت می کشم . ووقتی در بستر مرگ بود ، پایش را دراز نکرد و گفت عمری است در محضر پروردگارم بی ادبی نکردم . الحال که می خواهم بمیرم ،چگونه بی ادبی کنم. پس معذرت طلبید و گفت: پروردگارا! چون در این حال امر توست ، راضی شدم! -یقین صادق؛ مراقب باش یقین صادق باشد نه کاذب. یقین صادق اینکه بدانی تمام امور به قضا و قدر و مشیّت و خواست خداوند است و یقین کاذب برای کسی است که یقین دارد خدا رازق است پس غصه روزی می خورد و یا برای عمرش غصه می خورد که چه خواهد شد؟! -نور یقین اکتسابی نیست! نور یقین معارفی است که به افاضه الهی نصیب می شود وگرنه به زوردر کسی یقین پیدا نمی شود . بلکه یقین صرفأ عطاء است تا شخص چه مقدار آمادگی داشته باشد تا به مقدار ظرافتش از آن افاضه ربّانی بهره ببرد. (برگرفته از کتاب یقین” شهید ایت الله دستغیب “) برای رسیدن به یقین دقّت در کارها لازم است. اگر خودت را به نفهمی بزنی نمی توانی بفهمی مگر بخواهی که بدانی و بفهمی که خدا در قرآن چه می گوید؛ قرآن پر از اشارات و کنایات در کشف حقایق است – قرآن می گوید؛ این بشر نمک به حرام که خدا عقلش داده شبانه روز چقدر از آیات خدا را می بیند امّا عبرت نمی گیرد و روی بر می گرداند – او باید با بی عدالتی بجنگد و با برپایی عدالت درس عبرت را به نمایش در آورد و بگوید با رفع بی عدالتی وظلم در جامعه از قبح دور و به حُسن نزدیک شویم.! ودیگراینکه این بشر آفریده شده باید با نمایش حجاب و عفت و غیرت و مبارزه با بی حجابی و بی عفتی جلوی پشت کردن به اعتقادات اسلامی را بگیرد! آیا پشت به قرآن کردن از طرف بعضی ها درست است با نمایش باطل گرایی؟ مبارزه طلبی و ایثارگری وظیفه هر مرد و زن آزاد است! باید برای بر پایی غیرت دینی و مذهبی تلاش کرد! باید دانست که جامعه سالم اجازه نمی دهد که عدّه ای از هواپرستان و دنیا طلبان هویت جامعه اسلامی را خدشه دار نماید! آیا هوای نفس و عشق به زندگی دنیا به افراد اجازه می دهد تا جامعه را به سوی بی ارزشی و بی هویتی بکشاند ! بیاندیشید تا بتوانید در پرتو ایمان و غیرت و عفت عزّت را برای خود بیابید و حفظ نمایید! اکنون زمان توبه کردن برای تمام اقشار جامعه است چه آنان که در حلقه مسئولیت هستند وچه آنان که مسئولیتی ندارند ولی حق رأی که دارند ! اکنون زمان به خود آمدن است اکنون زمان بی تفاوتی نیست . بی تفاوتی ضربه مهلک به جامعه اسلامی ما می زند، و ما را بسوی دشمن بزرگ و شیطان بزرگ سوق می دهد .اگر یقین به خدا باشد ، اگر یقین در ایمان باشد شکست رخ نمی دهد و لبیک یا حسین را درست و صحیح بیان کرده ایم وگرنه غیر از این باشد همان مردم کوفه هستیم که علی و حسین علیهم السلام را تنها گذاشتند.

1582114031images_23_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 30 بهمن 1398نظر دهید »

. نهضت سید الشهداء چند ماهیتی است: ماهیت سیدالشهداء تقوی است و ماهیت یزید نامشروع است ، پس از امام بیعت می خواهد . امّا ماهیت امام این است که حاضر است کشته شود ولی بیعت نکند و این حکم شرعی تا قیامت باقی است تا چگونه نهضت انقلاب اسلامی را بزرگ دانیم و از آن در برابر بیگانگان محافظت کنیم ودر برابر تقاضای نامشروع بیگانگان و سلطه طلبان “نه” بگوییم. ماهیت دیگر نهضت سید الشهداء دعوت مردم کوفه از امام است آن مردمی که در ظاهر به تحریک یزید نامه بر امامشان نوشتند و در باطن نفوذی بودند تا رسالت و امامت را در تشریع از بین ببرند.بنابراین اینجا دیگر “نه” گفتن فایده ندارد- چون باید نهضت پایداری بر جا بماند در حالیکه یکطرفش اعلام بیعت مسلمانان با امامشان است. امام می دانست که کوفیان آماده چنین بیعتی نیستند و اگر به دعوت 18 هزار نامه مردم کوفه پاسخ مثبت نمی داد ، تاریخ امام حسین را ملامت می کرد که اگر امام رفته بود ریشۀ یزید و یزیدیان کنده شده بود و از بین رفته بود. مصیبت عاشورا بزرگترین بلا در اسلام و در تمام آسمانها و زمین است و امروزه جوامع اسلامی باید از آن پند بگیرند در برخورد با دشمنان صهیونیسم و مسحیت ، چون مصیبت عاشورا ظاهری دارد و باطنی – و تمام این عوامل دقیقاً باید مورد بررسی قرار گیرد. امام حسین علیه السلام مدافع اسلام است پس در برابر غرش روباهان و دغلبازان جوابش “نه” است تا اسلام زنده بماند .امام حسین علیه السلام اهل تعاون است – با مردم است – پس به دعوت مردم حرکت می کند – امام حسین علیه السلام مهاجم است- مردی انقلابی است - پس به حکومت نامشروع وقت هجوم می کند (امام خمینی از جد بزرگوارش آموخته بود). حسین ثائر است می خواهد انقلاب کند. حسین می خواهد ؛ مردم بیدار باشند و عاملان امر به معروف و نهی از منکر باشند؛ مقصد حسین شوق به لقاء الله است و از هر زشتی و هر نازیبایی جدا می شود . او الگو و پیشوا است ووظیفه شرعی خود می داند که به تقاضای مردم لبیک گوید و حرکت کند . آنجا که مردم دیگر از او جدا شدند و سر قولشان نماندند ، امام تکلیف و وظیفه ای ندارد. (جامعه انقلابی ایران نیز حمایت از رهبر خویش را سر لوحه افکار و عقاید و مبارزه طلبی خود می داند)

15815981011.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 بهمن 1398نظر دهید »

#راهپیمایی
پرچم اسلام بزرگترین پرچم است و ما در روز 22 بهمن در زیر پرچم اسلام عهد و پیمان با رهبری را به جهان اعلام می داریم .مرگ بر دشمنان و شیاطین کبیر چون امریکا و اسرائیل و ال سعود - مرگ بر منافقین و اشرار داخلی

15812321587554685_240.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 20 بهمن 1398نظر دهید »

#دهه_فجر
پیروزی حزب خدا - حزب خدا همیشه پیروز است. حزب الله هم المفلحون - علی علیه السلام می گویند: ریشه دلاوری توانمندی ومیوه اش پیروزی است.

15809962703552042-460.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 17 بهمن 1398نظر دهید »

“من ترک صلاته حتی تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله “- ثم قال : “بین العبد و بین الکفر ترک الصلاۀ"(جامع الاخبار- میزان الحکمه)
پیامبر خدا صلى لله علیه و آله : ھر که بدون داشتن عذرى نماز خود را نخواند تا فوت شود ، عملش بر باد ر رفته است . مرز میان آدمى و کفر، ترک نماز است .
“نمازت ترک نشود- بخصوص نماز شب و متصل به نماز اول وقت صبح”

1580373058images_30_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 10 بهمن 1398نظر دهید »

سؤال در قبر توسط ملائکه به چه صورت است؟
پاسخ:
1- انسان مؤمن و متدین که ایمان و تدین با گوشت و خون وی ممزوج شده و ملکه انسانیّت و سیرت انسانی یافته است ھمان را به ملک منعکس خواھد کرد با ھمین جواب نعمتھا سرازیر می گردد و تا چشم کار می کند قبر وسعت یافته و روح متنعم می شود.
2-امّا دسته ای که کافر ، مشرک و منافق و مسلمینی که ایمان آنھا ودیعتی بوده ، اینان از جواب می مانند و از ھیبت آن دو ملک ، صورت ظاھری ایمان آنھا فرو می ریزد.
“لا یُسئل فی القبر الا من محض الایمان محضا او محض الکفر محضا و الاخرون یُلھون عنھم (فروع کافی ،ج 3ص235)
سئوال نمی شود در قبر مگر از مؤمن خالص و کافر خالص و دیگران را رھا می کنند. بنا براین روایت دو دسته دیگر از انسانھا ، مؤمنین گنھکار و مشکوکین در اعتقاد مورد بازخواست نکیرین قرار نمی گیرند اینان حالتی چون خواب دارند و به ھمان شکل که در دنیا مرده اند باقی می مانند. ملائکه نکیرین بر اشخاصی که نتوانند بدرستی جواب سئوالات را بدھند وارد می شوند.(بخشی از شرح دعای سوم صحیفه سجادیه توسط خادمه اهل بیت پورشفیع)

1579948972images_25_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 5 بهمن 1398نظر دهید »

شناخت ارزشها:
اصحاب رسول خدا به ایشان عرض کردند :
ای رسول خدا!از نفاق برخود می ترسم ! حضرت فرمودند : چرا از آن می ترسید؟ عرض کردند: ما تا در محضر شما ھستیم و ما را موعظه می فرمایید ترس دلمان را فرا می گیرد و دنیا را فراموش می کنیم و به آن بی رغبت می شویم گویی که اخرت و بھشت و دوزخ را با چشم می بینیم.امّا ھمین که به خانه ھای خود می رویم و فرزندانمان را می بوسیم و زن و بچه و ثروت را می بینیم از آن حال و وضعی که در خدمت شما داشتیم تقریبأ بر می گردیم بطوریکه گویی اصلا آن حالت را نداشته ایم ؟
آیا بیم نفاق بر ما دارید ؟ حضرت فرمودند: ھرگز؛ این از گام ھایی است که شیطان برمی دارد تا شما را به دنیا راغب سازد بخدا قسم اگربه ھمان حالی که در حضور من به شما دست می دھد در خانه ھایتان نیز ادامه می دادید ، فرشتگان با شما دست می دادند و برروی آب راه می رفتید.(البحار/102/104/2)-(73/122/110)
حواریون حضرت مسیح(ع) به آن بزرگوارعرض کردند: چرا تو بر روی آب راه می روی وما نمی توانیم ؟حضرت فرمود به نظر شما درھم و دینار چگونه است؟
عرض کردند: ارزشمند است!
حضرت فرمود : امّا در نظر من ارزش آنھا با گِل یکسان است!(تنبیه الخواطر /146) –(الیقین باب 426)

1578813261_9612.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 22 دی 1398نظر دهید »

#انتقام_سخت
ای رهبر عزیر و آزاده تا ظهور انشالله چیزی نمانده است . انشالله آقای سلیمانی که نفس زکیّه شیعه بود دوری غیبت کبری را به حداقل رسانده است . مامنتظریم شما هم منتظر باشید.حوزویان با خواندن دعای فرج کثیر این راه ظهور را آسان کنید.تا اشک رهبر به لبخند تبدیل گردد.

1578485128download_8_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 18 دی 1398نظر دهید »

از امام محمد تقی (ع)نقل شده است:که سلمان روزی ابوذر را به خانه خود طلبید و دو گرده نان نزد او حاضر نمود.
ابوذر نانھا را به دست گرفت و می گردانید و نظر می کرد.
سلمان گفت: ای ابوذر! برای چه ملاحظه آن نانھا می کنی؟
گفت: می خواستم ملاحظه کنم که خوب پخته است یا نه؟
سلمان غضبناک شد و گفت: بسیار جرئت می نمائی که نعمت الھی را سبک می شماری !ولله ! که در این نان عمل کرده است ، آبی که زیر عرش است ، ملائکه عمل کرده اند ، تا عمل آن آب را به باد داده اند و باد آن را در ابر ریخته و ابر در آن کار کرده ، تا آن را بر زمین باریده ورعد و ملائکه در آن عمل کرده اند تا به جاھای خود قطره ھای باران را گذاشته اند ودر این نان زمین و چوب و آھن و حیوانات و آتش و ھیزم و نمک بکار رفته است. و آنچه در آن دخالت دارد. پس چگونه تواین شکر را می توانی به جا آوری؟
ابوذر گفت:






از سخن خود توبه کردم و استغفار می نمایم و عذر تو را نیز می خواھم .
سلمان بار دیگر ابوذر را به ضیافت طلبید و پاره ای نان خشکی چند از انبان خود به در آورد و در آب فرو برد و نزد ابوذر گذاشت.
ابوذر گفت: چه نیکونانی است.! ای کاش نمک ھم بود!
سلمان رفت و کاسه خود را گرو گذاشت و نمکی گرفت و حاضر ساخت
ابوذر نمک بر آن نان می پاشد و می خورد و می گفت:
حمد وسپاس خداوندی را که ما را این قناعت روزی کرده است!
سلمان گفت : اگر قناعت داشتی ، کاسه من به گرو نمی رفت.

1577345249ghezavat.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 5 دی 1398نظر دهید »

براستی رحمت خداوند تعالی شامل چه کسانی می شود؟
حضرت امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب(ع)فرمود:
1- رحمت خدا بر آن کس باد که اندازۀ خویش را بشناسد و از حدّ خویش فراتر نرود .
2- رحمت خدا بر ان کس باد که مواظب گناه خویش باشد و نفس خود را از معاصی خداوند لگام زند و مھار کند.

3- رحمت خدا بر آن کس باد که شکیبایی را مرکب زندگی خود ساخت و پرھیزگاری را ذخیره وفاتش
٤- رحمت خدا بر آن کس باد که آرزو را کوتاه گرداند و پیش از مرگ کاری بکند و فرصتھا را غنیمت شمارد و از کار و عمل توشه برگیرد.
٥- رحمت خدا برآن کس باد که فرصتھا را غنیمت شمارد و در کار و عمل بشتابد.
٦- رحمت خدا بر آن کس باد که بر ھوای نفس چیره آید و از دامھای دنیا بگریزد.
7- رحمت خدا بر آن کس باد که گناه کرد و اعتراف کرد و ترسید و به عمل روی آورد .
8- رحمت خدا بر آن کس باد که حقّی را زنده کند و باطلی را از بین ببرد.
9- رحمت خدا بر ان کس باد که از زندگی برای مرگ توشه بر گیرد و از فناء برای بقاء و از دنیا ی رونده برای سرای پاینده(غررالحکم و دراالکلم-باب دنیا)
پیامبر (ص)فرمودند:ھمانا از سوی پروردگار، شما را در طول عمرتان نسیم ھائی است پس خویشتن را در معرض آن قرار دھید باشد که نسیمی از آن نفحات به شما برسد و پس از آن ھرگز به شقاوت نیفتید.

1576761091images_23_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 28 آذر 1398نظر دهید »

#سند_شناسی_عاشورا
سند یابی - گفتگو در بارۀ سندهای گوناگون زیارت عاشورا:ادامه دارد در چند جلسه:
الف:حدیث قدسی یا کلام الله
مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح نقل می کند، امام صادق(ع) فرمود: از پدرم از پدرش تا امیرالمؤمنین از پیامبر و پیامبر از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل می کند که خداوند فرمود: ” بسم الله الرّحمن الرّحیم ؛ السلام علیک یا ابا عبدالله……
ب:"جاهدت الحسین"- (آنچه بیان می گردد گزیده ای انتخابی از مقاله حجت الاسلام سلیمانی پژوهشگر حوزه دین است)-
ایشان در معنای “جاهد” تحقیقاتی بسیار نموده اند و با مقایسه نسخه های زیارت عاشورا به کلمۀ ” جاحد” می رسد ؛ یعنی” جاحد” بجای “جاهد"- این نسخه تألیف آشیخ محمّد تقی تستری صاحب قاموس بود- مرحوم آشیخ محمد تقی تستری در کتاب “اخبار الدخیله” می نویسد ؛ “جاحد” درست است به معنی انکار و تکذیب است – یعنی کسانی که حسین(ع) را تکذیب و انکار کردند. – محقق این پژوهش می نویسد این هم در کنار الفاظ دیگر زیارت عاشورا یک مقدار جمله بندی را لنگ می کند تا اینکه در کامل الزیارات مرحوم ابن قولویه قمی دیدم اصلاً “جاحد” ذکر نشده و “حارب” ذکر شده که به نظر صحیح تر است – اللّهم العن العصابة التی حاربت الحسین “.
کتاب کامل الزیارات قدیمی ترین منابع زیارت عاشوراست وشاید قبل از ابن قولویه کسی متن زیارت عاشورا را نقل نکرده باشد ولی مهمّ این است که در آنجا لفظ"حارب ” ذکر شده است .

1576237226download_23_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 22 آذر 1398نظر دهید »

#میلاد_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
یک دعا- اللهم عجل لولیک الفرج - خدایا به حق امام حسن عسکری (ع) به ندای مردم مظلوم و رهبر مظلوم ایران پاسخ بده - از دروغگویی و خیانت و دزدی خسته شده ایم “اللهم کل لولیک حجة الابن الحسن ….”

1575477526download_22_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 13 آذر 1398نظر دهید »

وای برگروه ظالم در لباسهای گوناگون - سیاسی - فرهنگی - اجتماعی- براستی فکر نمی کنند که خدا به حسابشان می رسد . با چه جرأتی جسارت به انقلاب و خون شهدا می کنند ! ببر های درنده ووحشی را یا رام کنید یا از بین ببرید!

157431697531_7_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 30 آبان 1398نظر دهید »

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین . مملکت در آزمایشهای سخت الهی است.

1574249353download_13_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 29 آبان 1398نظر دهید »

دو گروه هستند که اگر سالم بمانند دین سالم می ماند،یکی علماء و دیگر حکماء – اگر علماء و حکماء فاسد شوند حکومت دینی سالم نمی ماند و فاسد می شود. امام نطفه علم، حلم ، جوانمردی ، فصاحت ، شجاعت و دوستی را دردل مؤمنان کاشت تا اسوه تعلیم و تربیت در وجود مردم به فراموشی سپرده نشود و تا قیامت باقی بماند امّا چگونه می شود که مفاسد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی جامعه ای را دربر می گیرد و به عدالت آن لطمه وارد می سازد.
اسلام در محاصره خطر تحریف است ، تحریف ضربه ای غیر مستقیم است به گونه ای که خنجر از پشت می زند آنهم به وسیله مسیحیّت و یهودیت که قهرمان تحریف در جهان اند.
هیچ کس به اندازۀ اینها تاریخ جهان را دچار تحریف نکرده است! هیچ کس به اندازه اینها به بشریّت ضربه نزده است! هیچ کس به اندازه اینها بدعت و خرافات ایجاد نکرده است!
اینها بودند که در هردین و مذهبی افکار مزخرف خودشان را به نام اولیاء همان دین و مذهب پخش می کردند. کار اینان در هر زمان تحریف معنوی بوده و امروزه تحریف معنوی فضای مجازی مخرّبی را برای جوانان خاموش درمطالعات تاریخی ایجاد کرده است. شبکه های مجازی باطل بیماریهای روحی ایجاد می کند که این کار را مشگل می سازد ،زیرا شخص نمی فهمد که بیمار است و یا اینکه آشنا به نقاط ضعف خود نیست ونقاط ضعف خود را نقطه قوّت در خودش می داند وشاید در این بین خطای اندیشه و خطای قلم و یا خطای تصویر او را رها نکند و او را به دام تحریف حتی نهضت عاشورا بیندازد. ای وای !

1573738149hou12746.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 23 آبان 1398نظر دهید »

چرایی بکار گیری آیه (ال عمران/169) در خطبه زینب سلام الله علیها :
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.
ابن مسعود از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که خداوند به ارواح شهیدان احد خطاب کرد ، و ازانها پرسید: چه آرزویی دارید؟ آنها گفتند:
پروردگارا! ما بالاتر از این چه آرزویی می توانیم داشته باشم که غرق نعمتهای جاویدان تو هستیم و در سایه عرش تو مسکن داریم . تنها تقلضای ما این است که بار دیگر به جهان بر گردیم و مجددأً در راه تو شهید شویم.
خداوند فرمود: فرمان تخلّف ناپذیر من این است که کسی دو باره به دنیا باز نگردد . عرض کردند: حالا که چنین است تقاضای ما اینست که سلام ما را به پیامبر برسانی و به بازماندگانمان ، حال ما را بگویی و از وضع ما به آنها بشارت دهی که هر گز نگران نباشند. در این هنگام آیات فوق نازل شد. به هر حال چنین به نظر می رسد که جمعی از افراد سست ایمان بعد از حادثه احد می نشستند و بر دوستان و بستگان خود که در احد شهید شده بودند تأسف می خوردند که چرا به جنگ رفتند و همین حال برای گشته شدگان عاشورا بود و همین طرز تفکر در قرن حاضر و امروز نسبت به شهدای جنگ تحمیلی ، شهدای انقلاب و شهدای مدافع حرم زینب (س) در بین مردم سست ایمان و تنگ نظر و جاهل وجود دارد .

1573042070download_7_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 15 آبان 1398نظر دهید »

#السلام علیک یا ائمه بقیع- السلام علیک یا حسن بن علی علیهم السلام
آقای رائفی پور در مستندی در کانال مستند از اقای فرشچیان تقاضا کرد هر چه زودتر ضریع ائمه بقیع را بسازند چون وهابیت در حال دست و پا زدن است و بزودی نابود می شود . الهی امین

15721631832379959.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 5 آبان 1398نظر دهید »

اشکی که از چشم زائر برای سید الشهداء خارج می شود و بر صورتش جاری می شود می تواند عبرات شود .این سنّت حسنه فوائد بسیار دارد و یاد آور فجایع وسلطه طلبی بیگانگان و ستمگران هرعصر می باشد. این اشکها نشان می دهد که باید بر مصیبت عاشورا سجده شکر گذاشت چون عاشورا وسیله سعادت دنیا و آخرت است و نسبتهای ناروا و دروغگوئیهای فضای مجازی از سوی غرب در بارۀ وقایع عاشورا، نمی تواند تکلیف را نسبت به این مصیبتها ساقط کند.قیام امام حسین(ع) قیام نبوی در معرفی اسلام به جهانیان است چون اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است.

شرح زیارت اربعین

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : ده فراز- سلام توصیفی-, صلابت خانوادگی شهادت+, قاتلان, اربعین تجدید بیعت


چکیده :
بعد از تارو مال شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنۀ حیات و زندگی؛ به علی ابن ابیطالب علیه السلام عرض شد ؛ این مقدّس های خشک از بین رفتند.ایشان فرمودند: اینها نطفه هایی هستند در پشت مردان و قرار گاه زنان ، هر گاه مقداری از اینها از بین بروند عدّه ای دیگر ظهور می کنند تا اینکه سرانجام کار ، سارقان مسّلح و رهزنان غارتگر خواهند شد.

شهادت مظلومانه شهید کربلا و یارانش حماسه ای در طول تاریخ بوجود آورد که تا قیامت جاودانه وباقی است . این شهادت شکننده ، ترسها و رعبها از اقدام و قیام بر ضدّ ستم است . این شهادت و اسارت اهل بیت(ع) پیامِ بیداریِ روحِ مبارزه درطی زمان و در بین مردم است.این شهادت و اسارت زنده نگه داشتن ارزشهای نوین عاشورایی و حسینی دراربعین هرسال است ؛


1570709096_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 21 مهر 1398نظر دهید »

وَ قَلْبِی لِقَلْبِکمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ
و قبلم با قلبتان در صلح، و کارم پیرو کارتان، و یاری‌ام برای شما آماده است،
حَتَّی یأْذَنَ اللهُ لَکمْ فَمَعَکمْ مَعَکمْ لا مَعَ عَدُوِّکمْ
تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شمایم نه با دشمنانتان،
ما شیعیان با شمائیم – ما شیعیان کاری به دروغگوئیهای فضای مجازی نداریم – کاری نداریم که هر روز اسم یکی از اصحاب و یاران حسین را زیر سؤال می برند . کاری نداریم به اینکه دشمن با تمام نیرو و هزینه های هنگفت سعی در تخریب اعتقادات پاک شیعیان دارد. ما شیعیان یک کلام را می پذیریم ” علیکم أنفسکم” پس برای رضای خدا حرکت می کنیم – با وسیله ای بنام اهل بیت- این مسیربستگی به شناخت خود و خداوند دارد"من عرف رَبه فقد عرف نفسه” هر کس پروردگارش را شناخت خود را شناخته است و هر کس خود را شناخت پروردگارش را شناخته است.! نتیجه آن عبور از ظلمت بسوی نوراست.
در شب اوّل قبر از ما سؤال نمی شود قاسم کی بود و چه بلایی به سرش آمد در شب اوّل قبر از نماز و روزه و حج و جهاد و امامت سوال می شود پس بدان تا آگاه باشی ، پس بدان تا عمل کنی . اگر امامت از تو راضی باشد پیامبرت هم از تو راضی است وکسی که پیامبرش ازش راضی باشد خداوند نیز از او راضی است.
مگر درخت ممنوعه در بهشت بد بود؟ مگر چیز بدی در بهشت می توانست باشد؟ نخیر! در آن شرایط ممنوعه بود. نگذارید درخت ممنوعه را برایتان تزیین کنند تا یکباره بفهمید که از بهشت بیرون رفته اید! بهشت ولایت لبیک و ایثار و شهادت می خواهد بهشت ولایت معرفت و علم و شعور و تحلیل می خواهد . بهشت ولایت با گمراهی و دروغگویی و تحریف وقایع تاریخ ولایت بخصوص عاشورا مخالف است. بهشت ولایت مقاومت می خواهد.
زیارت امام حسین علیه السلام در اوج زیارتها است و زیارت اربعین هم در اوج آنها. متن زیارت اربعین را که ملاحظه می کنید،پر از شور حسینی در وقایع تاریخ است پس با زیارت اربعین بسوی ظهور حرکت می کنیم ویک صدا با کُرد و مسیحی و غیره لبیک یا حسین می گوییم . وهب با حسین و با عاشورا میثاق بست و به پیامبر رسید . حُر با حسین میثاق بست وبیعتش را با پیامبرمحکم ساخت . حبیب با پیامبر شروع کرد و به حسین رسید.عاشورا اگر عاشورا شد به برکت حسین عاشورا شد .زینب اگر در اسارت با دشمن مقابله کرد و آبروی یزیدیان را برد این نیز از برکت عاشورا بود . عاشورا باید می بود و باید باشد اگرچه تعداد عاشورائیان کم باشد .
اولین کسی که با منجی عالم بشریت حرکت می کند حسین است . در ظهور ثارالله شکل می گیرد وانتقام کشندگان ولایت گرفته می شود . امروز فریادمان بلند است – امروز اشکهایمان از پیوند انسانها با هر تفکری جاری است – امروز بوی ظهور می آید پس در راهپیمایی اربعین قدم ها از پس یکدیگر نشانگر پیوند عمیق با ولایت است . مراقب باش به ولایت پشت نکنی – مراقب باش ملحد نشوی – مراقب باش در اعتقادات رنگ نبازی – مراقب باش خودت باشی با معرفت باشی و با معرفت بمانی – نگذار لحظه ای افکارت را بدزدند – زینب در برابر یزیدیان زینب بود و لحظه ای از عترت و غیرت و ایمان دور نماند تو نیز به تبعیت از زینب هوادار ولایت باش تا زمین نخوری تا رنگ نبازی و استوار مانی.دین یک قانون نیست . دین یک فهم یا تفکر نیست . دین جوشش است جوششی که همه را برمی انگیزد تا در مقابل باطل بایستند.اینجا بعث است . اینجا برانگیختن است . اینجا طلوع خورشید است . اینجا درخت امید است که با ناامیدی به مبارزه بر می خیزد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید : «انّ للحسین محبه مکنونه فی‏ قلوب المؤمنین» برای حسین در دلهای مومنین محبتی پنهان است!( -مستدرک 217 / 2 ، لؤلؤ و مرجان ، ص 38 ، بحارج 43 ، ص 272)
باید در این دنیا دلت با حسین باشد تا صدایت کنند. اگر هم صدایت نکردند و رهسپار جهنم شدی ، ناامید نشو! ممکن است نگهبان جهنم به خاطر آن که بر پیشانی ات نوشته شده «زائر حسین» راهت ندهد به جهنم! اثر این مهر را که بر وجهه ات خورده از بین مبر! بگذار برای فردای قیامت بماند.
کمی به خودت بنگر! ببین روز قیامت ” یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَـٰئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا ” (به یاد آر) روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان (به پیشگاه حقیقت) می‌خوانیم، پس هر کس نامه عملش را به دست راست دهند آنها نامه خود را قرائت کنند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.(اسرا /71)

157036705110728.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 14 مهر 1398نظر دهید »

اصلاح طلبان و نقشه های شوم آنها:
افسوس به زمانی که بررسیهای صدا و سیما را در شبکه افق (13) در برنامه جهان آرا می بینیم و سفارش می کنم که هر روز ساعت 10 شب (زنده) و تکرار آن را در ساعت 5/30بعداز ظهر ملاحظه نمایید. وقتی تمام برنامه را گوش فرا می دهی - خیانتها به جمهوری اسلامی - نادیده گرفتن سخنان رهبری از سوی مسئولین - معضلات اجتماعی- کوتاهی دولت در حق مردم کارگر- بمب کار شکنیهادر تمام وزارتخانه ها بخصوص مجلس - بمب فقر و تنگدستی - بمب کوتاهی و غفلت در حقوق مدنی و اسلامی- لبخند های نابجا سران مجریه و مقننه - استحکام پایه های حکومتی اصلاح طلبان در نقشه های شوم آنان در انتخابات آینده - ورشکستگیهای اقتصادی و بحرانهای اقتصادی و بازی با صبر و شکیبایی مردم ؛ غصه های دل را و ناله های والدین شهدا را دو چندان می کند. . ای انسان وای مدیر و ای مسئول طمع کار به کدام سو این چنین شتابان حرکت می کنی !پاسخت به تاریخ - پاسخت به ولایت - پاسخت به شهدا - پاسخت از همه مهمتر در آن شب تنهایی که بین تو و خدایت برقرار است چیست؟ ارزشها اینست که معادلات را سرجایش قرار دهی نه اینکه مقام و رتبه تو را زنجیر کرده باشند!


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 8 مهر 1398نظر دهید »

در اصول کافی به سندی که به داود رقّی از امام صادق روایت کرده که در تفسیر آیه “لمن خاف مقام ربّه” فرموده: کسیکه بداند که خدا او را می بیند و آنچه می گوید می شنود و آنچه از اعمال خوب و بد می کند خبر دارد و چنین علمی او را از اعمال زشت باز می دارد ، این همان کسی است که از مقام پروردگارش می ترسد و نفس خود را از پیروی هوا نهی می کند

1568548574images_12_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 24 شهریور 1398نظر دهید »

السلام علیک یا ابا عبدالله - حتما این مقاله را که پاسخ به شبهات عاشورا و زیارت عاشوراست بخوانید. تعجب از اینکه با وجود فضای مجازی و وارد کردن شبهات شما طلاب چرا مطالعه نمی کنید تا دندانهای منافقین و اهل نفاق و شبه را در هم بکوبید

شرح زیازت عاشورا بصورت پرسش و پاسخ

نوع مستند : تحقیق پایانی
کلید واژه :


چکیده :
زیارت عاشورا آن گونه که از روایت امام صادق(ع) در کتاب مصباح شیخ طوسی به دست می‌آید، از جانب خداوند و حدیث قدسی است، یکی از تفاوت‌های حدیث قدسی با قرآن این است که رساندن آیات قرآن بلافاصله بعد از نزول آن به همه مردم واجب است، ولی ممکن است یک حدیث قدسی از جانب خداوند به پیامبر اکرم(ص) عرضه شود، بدون آنکه پیامبر(ص) آن را به یک نفر هم بگوید یا فقط به افراد خاص مثل سلمان و مقداد و … تعلیم دهد.

زیارت عاشورا توسط خداوند بیان و توسط جبرئیل امین برای پیامبر اکرم(ص) هدیه آورده شد و امیرمؤمنان(ع) به امام مجتبی(ع) و ایشان به برادرش امام حسین(ع) و ایشان به امام سجاد(ع) و ایشان به فرزندش امام باقر(ع) و او به امام صادق(ع) انتقال دادند تا اینکه در زمان امام باقر و امام صادق(ع) که موقعیت بهره‌مندی خواص شیعیان از این حدیث قدسی ایجاد شد، امام باقر(ع)به علقمه و امام صادق(ع) آن را به صفوان بن مهران در نجف آموزش دادند، ولی تنها روایتی که زیارت عاشورا را حدیث قدسی معرفی می‌کند روایت امام صادق(ع) در کتاب مصباح شیخ طوسی است


1489671977_.docx


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 10 شهریور 1398نظر دهید »

حدیث در احتکار:
قال رسول الله(ص): من احتکر طعامأً علی أُمتُی اربعین یومأَ و تصّدق به لم تُقبل منه (کنزالعمال9720)
هر کس خوراکی را بر امّت من چهل روز احتکار کند ، اگر همۀ آنها را هم صدقه بدهد از او پذیرفته نشود.
قال رسول الله(ص): یقوم المحتکر مکتوبٌ بین عینیه : یا کافر، تبوأُ مقعدک من النّار(کنزالعمال ج1 43958)در روز قیامت بر پیشانی محتکر نوشته شده : ای کافر ، جایگاهت دوزخ است.
قال رسول الله(ص) : من جمع طعامأً یتربص به الغلاء اربعین یومأً فقد بریٌ من الله و بریٌ الله منه(البحار ج63ص292) هر کس خوراکی را به امید گران شدن چهل روز انبار کند از خدا بری است و خداوند هم از او.
امام علی(ع) فرمود: المحتکر محرومٌ نعمته(غررالحکم/465)محتکر از نعمت محروم است.
قال رسول الله(ص) : لایحتکر الاّ الخّوانون (کنزالعمال 9738)جز خیانتکاران احتکار نمی کند.
قال رسول الله (ص): یحشر الحکارون و قتلة الانفس الی جهنّم فی درجة (کنز خ 9739-ح9720)محتکران و آدم شان در جهنم هم ردیف و هم درجه اند.
قال رسول الله (ص) : من احتکر فوق اربعین یوماً فانّ الجنة توجد ریحها من مسیرة خمسمأته عام و أنّه لحرام علیه (البحار ج13 ص89) هر کس بیش از چهل روز احتکار کند بوی بهشت که از مسافت پانصد سال به مشام می رسد بر او حرام است.

15668920151669.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 5 شهریور 1398نظر دهید »

زمان می گذرد و ما به روز مباهله و نزول سوره هل اتی نزدیک می شویم - دو روز پر
برکت و دو روز غلبه انسان بر کفر و حسادت های قومی - پس کمی از حسادت بدانیم:

روایات ،حسد و کینه:
قصّه:
امام صادق(ع) فرمود: از حسد بپرهیزید، بعضی از شما بر بعض دیگر حسد نبرد. عیسی بن مریم (ع) با یکی از اصحاب خود مسافرت می نمود ، رسیدند به دریا، عیسی(ع) گفت :” بسم الله بصحة و یقین منه"- واز روی آب دریا عبور کرد.آن مرد مصاحب عیسی نیز همان کلمات را گفت و به زبان آورد واز روی آب دریا عبور کرد، در وسط راه با خود گفت : این عیسی روح الله از آب دریا عبور کرد و من هم عبور کردم . به محض این که این معنا در دلش خطور کرد ،آب او را فراگرفت ؛ نزدیک بود غرق شود؛ به عیسی استغاثه کرد! آن حضرت او را نجات داد . فرمود: ای بنده خدا ، چه گفتی با خود که در اثر آن می خواستی غرق شوی. عرض کرد: عُجبی در من داخل شد، گفتم : عیسی از روی آب عبور می کند ، من هم عبور می کنم . فرمود: چون نفس خود را در غیر موضعی که خداوند نهاده و قرار دادی ، لذا پروردگار بر تو غضب نمود، توبه کن از گفتاری که به زبان جاری کرده ای و تقوای خدا را در پیش بگیر و حسد مبر بر کسی؛- آن مرد توبه کرد و به حال اوّل برگشت و از روی آب عبور کرد و به ساحل رسید(کافی ج2ص306)
علی (ع) فرمود:إنّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النّار الحطب.همانگونه که آتش هیزم را می خورد ، حسد ایمان را می خورد(غررالحکم)و ایشان می فرماید : الحقد شیمة الحسد - کینه خوی حسودان است.(همان)چون حسود وقتی نتواند نعمتی را از محسود سلب کند کینه اش را به دل می گیرد.
امام صادق(ع) فرمود: آفة الدّین الحسد و العجب و الفخر – آفت دین حسد ، خودپشندی و فخر فروشی است.(الکافی 2/306/1وص307/5)
امام صادق(ع) فرمود: إنّ المؤمن یغبطُ و لا یحسد و المنافق یحسد و لا یغبط(الکافی2/307/7)مؤمن غبطه می خورد و حسادت نمی ورزد ، منافق حسادت می ورزد و غبطه نمی خورد.
امام علی(ع) فرمود: الحسد مرضٌ لا یُوسی(الف مقصوره)حسد بیماری است که مداوا ندارد.(غررالحکم)
الحقد و الحسد هر دو از آتش اند:

1566649663dahr-2-300x283.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 2 شهریور 1398نظر دهید »

به عشق علی- به عشق مولا- به عشق همسرش فاطمه- به عشق فرزندانش تا مهدی روز غدیر “فضیلت نامه غدیر ” کتاب شرح خطبه غدیر توسط اینجانب هدیه به عاشقان علی - تمام هستی ام مال علی- تمام زندگیم مال علی نه مادیات مهم است نه دنیا فقط بخاطر علی و شادی رسول خدا که شادی او شادی خداوند است این کتاب به حمد خدا چاپ شده واگر مایل بدریافت هستید از گروه مهدی یاوران دریافت نمایید یا پیامی بگذارید برایتان بفرستم - سفارش می کنم حتما بخوانید من ننوشتم همه اش را علی یاری کرده است تا حقش را از نامردان روزگار بگیرم انشالله

1566131321images_20_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 27 مرداد 1398نظر دهید »

✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدوعَجِّلْ فَرَجَهُم وأهْلِک أَعدَائَهُـــــــم اجْمَعین و احْفِظْ قٰائِدَناٰ الاٰمامْ خٰامِنه ای✨:
مدیرعامل متروی تهران ، اخیرا به دلیل دفاع از حجاب ، اعلام الزامی بودن حجاب در مترو، شدیدا مورد هجمه رسانه های خارجی و معاندین داخلی است.

✅ همه الان با مترو و شهرداری تهران تماس بگیرید و از مدیرعامل مترو، تشکر و اعلام حمایت کنید .(مترو تهران 64538611 021)

نشر این پیام، واجب است.
خدا خیرتون بده
سر این قضیه آمرین تهران خیلی
زحمت کشیدند
اگه متروی تهران اصلاح بشه
در تمام کشور اجرا میشه
و اگر خدای ناکرده شکست بخوره
هیچ کجا قابل اجرا نیست

اجرتون با مادرمون حضرت زهرا سلام الله علیها-فرستنده سازمان تبلیغات اسلامی

1565690150_-_-4.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 22 مرداد 1398نظر دهید »

جهاد عبارتند از استفاده کامل از نهایت وسع و توان در امیال و آرزوهای قلبی و گفتار و کردار تمام اعضاء و جوارح بدن ، بذل و بخشش جان و مال در راه خدا و اعتلای نام پروردگار و تطبیق و تبلور ، کامل دین و برنامۀ او در تمام مراحل زندگی .
دو دیدگاه در اینجا وجود دارد:” افراط گرایان – تفریط گرایان"- افراط گرایان می گویند : بر مسلمانان واجب است به دنیا اعلام جنگ کنند. تفریط گرایان می گویند: جنگ و جهاد در اسلام به بخشی از تاریخ و فرهنگ پیشین مسلمانان تبدیل شده است و در دنیای کنونی اصولاً نباید سخنی از آن به میان بیاورند چه رسد به تلاش برای تطبیق عملی آن و اسلام به مسلمانان دستور اعلان جنگ نداده حتّی به مشرکین.
ولی باید بدانیم جهاد مؤمنین بر طبق آیات و روایات برای دفاع از دین ووطن و عرض و آبرو و مال است. جهاد، امنیّت اجتماعی و خانوادگی و فرهنگی و سیاسی را تضمین می کند.جهاد تثبیت مصالح اسلام و مسلمین است . جهاد محاربه با دشمنان اسلام است دشمنانی که مالکیت شرق و غرب را از آن خود می دانند . دشمنانی که ناموس پرور نیستند و اهدافش سلطه بیش از بیش برمردم جهان از هر صنف و گروهی است. دشمنانی که هدف بزرگشان مبارزه با اسلام و ترویج بی دینی و تربیت انسانها در مسیر باطل است مسیری که انسانهای نا آگاه را به سمت لائیک و بی دینی سوق می دهد. جهاد انسان برخورد با این گروه است تا جامعه از خطرات مرگ بار عقیدتی نجات یابد. حال چرا امروز جامعه ما دچار بی عفتی و بی حیایی و پولشویی واختلاس.ووو.. شده است.پاسخ این است؛قواعد عمل در مورد هر نهاد اجتماعی ناکار آمد شود به ایجاد فساد می انجامد.

1564577334_-_-2.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 9 مرداد 1398نظر دهید »

روز زیارتی مخصوص علی بن موسی الرضا(ع) : خدایا در رویا هم بزیارت برویم قبول داریم - توفیق زیارت هر چه زودتر را بما عنایت فرما

1564056730download_18_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 3 مرداد 1398نظر دهید »

سلام دوستان ! من به حول و قوه الهی 54 دعای صحیفه را که خودم شرحش را نوشتم در مهدی یاوران به نمایش گذاشتم . خواهش می کنم از این دعای پر معنا خود را دور نسازید . آدم شدن و آدم بودن و شناخت خداوند و خودشناسی همه و همه چیز در این دعا هست دعای سوم امام همه ملائکه را معرفی می کند در دعای هشتم اخلاق و معالجه اخلاق رذیله را نعریف می کند - ویا به کانال من در پیام رسان سروش مراجعه کنید تا تمام مقاله و شرح ادعیه مفاتیح مثل سمات- ندبه - خمس عشر- امین الله - جامعه کبیره- مکارم اخلاق- شرح خطبه فدکیه(صدمات جسمی و روحی به بانوی بزرگ اسلام از سوی دشمنان) و شرح خطبه غدیر(غصب خلافت) را دریافت و مطالعه نمایید
ویا در تلگرام برای کسانی که دست از تلگرام بر نمی دارند من کانالی زدم تا از معارف اسلامی دور نمانند
hadis-e-noor
حدیث عشق
.@dajmohkam

1563781892139208260902122111554804.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 31 تیر 1398نظر دهید »

7- بجا آوردن دو رکعت نماز0هر که درست وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و رکوع و سجود آنرا کامل بجا آورد، سپس سلام گوید و خدای عزّوّجل و رسول خدا را مدح کند و آنگاه حاجتش را بخواهد هر آینه به جا خواهش کرده و هر که به جا طلب خیر و خوبی کند نومید بر نگردد.(البحار 93/315/21-ص314/20)

شرح دعای پنجاه و دوم صحیفه سجادیه- توسط پورشفیع- اصرار بر خدای تعالی

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : خداشناسی, نیاز شناسی, آداب دعا کردن


چکیده :
کسی که کیفیتی برای خدا قائل شد یگانگی او را انکار کرده و آن کس که همانندی برای او قرارداد به حقیقت خدا نرسیده است. کسی که خدا را به چیزی تشبیه کرد به مقصد نرسید. آن کس که به او اشاره کند یا در وهم آورد، خدا را بی نیاز ندانسته است. هرچه که ذاتش شناخته شده باشد آفریده است و آنچه در هستی به دیگری متکی باشد دارای آفریننده است.


1563779596_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 31 تیر 1398نظر دهید »

در بین مکتبهای اعتقادی و علمی اسلامی و همچنین فقهی نیز مکتبهایی را می بینیم که مولود روح تفکیک تعقّل از تدّین است و درست مکتبشان جلوه گاه اندیشۀ خارجیگری است.

شرح دعای چهل و نهم صحیفه سجادیه- توسط پورشفیع-دفع مکر دشمنان و رّد فشار آنان

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : شناخت تزویر, دشمن شنلسی, سگهای حوآب


چکیده :
در اندیشۀ سیاسی علی(ع) ، غارت و چپاول دارایی های عمومی و به نابودی کشاندن سرزمین ها و فلاکت و بیچارگی جامعه ، ریشه در دنیا زدگی، زمامداران دارد.
“وأنّما یعوزُ اهلها لاشراف أنفس الولاة علی الجمع و سوء ظنّهم بالبقاء و قلّة انتفاعهم بالغیر"(نامه 53- نهج البلاغه)

مردم شهرها هنگامی تنگدست گردند که والیان به گرد آوردن مال روی می آورند و از ماندن خود بر سرکار اطمینان ندارند و از آنچه مایه عبرت است کمتر


1563708847_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 30 تیر 1398نظر دهید »

نقش انسان در این آفریده شدن این است که ؛ وی موجودی مختار و صاحب اراده است و در فعل خود به تقدیر الهی ، نقش تصمیم گیری دارد، و شکل پذیری فعل از نظر طاعت و معصیت مربوط به نحوه تصمیم گیری واراده اوست.

شرح دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه - توسط پورشفیع دعای روز عرفه

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : عرفه, کلیات خداشناسی, مراتب توحید, تدبیر در تشریع


چکیده :
: پیامبر (ص) در عرفات وقوف کرد همین که خورشید خواست غروب کند ، قبل از غروب چنین دعا کرد ،خدایا از فقر از پراکندگی کار و از شرّ آنچه در شب و روز پیش آید ، به تو پناه می برم - ظلم را به پناه عفو تو آورده ام و بیم را به پناه امان تو ،خواری ام را پناهنده بر عزّت تو ساخته ام وچهرۀ فانی ام را در پناه ذات باقی تو قرار داده ام ، ای بهترین کسی که از او می خواهند ! ای بهترین کسی که می بخشد ! جامۀ رحمت و عافیت را برمن بپوشان و شرّ همۀ آفریده هایت را از من بگردان. (حکمتنامه پیامبراعظم(ص))


1563606800_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 29 تیر 1398نظر دهید »

بیشتر احادیثی که در مورد نحوست و یا سعادت ایام گفته شده ، احادیث ضعیف هستند ویا مرسل و بدون سندند، و یا اینکه سندشان کامل نیست و بعضی سندی معتبر دارد که خالی از اعتبار نیست. روزهای نحس بر روزهائی است که حوادث ناگوار مثل رحلت پیامبر(ص) و شهادت ائمه(ع) و یا انداختن حضرت ابراهیم (ع) در آتش و نزول عذاب بر فلان امت و غیره….رخ داده است.

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه - توسط پورشفیع-نگاهی به هلال ماه

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : جغرافیای ماه, شق القمر, ماه گرفتگی, نحوست ایام


چکیده :
به تصریح دانشمندان نجوم هزاران سنگهای سرگردان بنام “استروئید” بدور خورشید میگردند . قطر بعضیاز آنها در حدود 25 کیلومتر است. دانشمندان عقیده دارند که این سنگها بقایای سیارۀ بزرگی هستند که در مداری میان مدار مریخ و مشتری در حرکت بوده و در اثر عوامل مجهولی منفجر و متلاشی شده است و نیز عقیده دارند که شهابها بقایای سیارۀ منفجر شده ای هستند.

آیا امکان دارد در صورت شکافته شدن یک سیاره دوباره بهم پیوسته و التیام یابد؟


1563193889_.docxk_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 24 تیر 1398نظر دهید »

مرگ پیوسته در جسم او راه می یابد تا آنکه زبان و گوشش از کار می افتد ، یارای سخن ندارد. یارای شنیدن ندارد. بازهم مرگ بیشتر چنگ می زند ، چشم و گوش از کار می افتد و روح از بدنش بیرون می رود .لاشۀ مرداری که خانواده از ماندن کنار او می هراسند و از نزدیک شدن به او دوری می کنند واو را به قبر می سپارند . نه بلکه به عملش می سپارند.

شرح دعای چهل ودو صحیفه سجادیه - توسط پورشفیع-دعای حضرت هنگام ختم قرآن

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : ویژگیهای قرآن, صور در قرآن, انواع جان دادن


چکیده :
خواندن این دعا از امام سجاد(ع) سفارش شده است: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ- استعداد قبل از موت غفلت و دنیا دوستی را نمی پذیرد – استعداد قبل از موت کفر و الحاد و شرک را نمی پذیرد- استعداد قبل از موت حسنه می خواهد کار نیک می خواهد – دوری از سیئات می خواهد- استعداد قبل از موت غرور و تکبر را زیر پا له می کند – استعداد قبل از موت حق الناس نمی پذیرد- استعداد قبل از موت هر چه را برای رضای خدا می خواهد . توبه می خواهد -توبه نصوح می خواهد – ذلّت نمی پذیرد- گناه نمی پذیرد – استعداد قبل از موت پلی است گرانبها که بر روی دنیا زده شده است و آن پل گذر گاه انسانهای عالم و پاک هست.


1562765198_.doc_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 19 تیر 1398نظر دهید »

امام صادق(ع) فرمود: شایسته است که صاحبان عزا برادران دینی میّت را از مرگ او با خبر سازند ، تا در تشیع جنازه حاضر شوند و بر او نماز خوانند و بدین ترتیب ، هم برای آنان اجری حاصل شود و هم برای میّت استغفار به عمل آید.(علل الشرایع 301/1)

شرح دعای چهلم صحیفه سجادیه به قلم پورشفیع- یاد مرگ

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : مرگ, یادمرگ, خبر مرگ


چکیده :
بدان که انسان از این که در او قوایی سپرده شده است از خیرات و شرارت ولی برای اصلاح امور، در مقابل این فرد، ملک الموت را قرار داده است .پس خیر و شر و ملک الموت ؛ چگونه محاسبه می شود؟
انسان محال است که بی خیال آرزو باشد و الا انسان نیست پس لابد در او امید و آرزو است لکن طول آرزو برای او آفت است ، خرید خانه و تغییر دکوراسیون و خرید البسه و غیره مایحتاج انسان را تامین می کند لکن اینها آرزوهای طولانی نیست و رفع نیازاست. آرزوهای طولانی آنگونه است که انسان تمام افکار و رفتار و کردارش مختص دنیا باشد و ازیاد خدا و آخرت غافل ودور ماند.

انسان باید سعی نماید نفس خود را چنان تکامل بخشد که فعل او با قول او موافق باشد نه این که قول او قول زهاد و عمل او عمل ابناء دنیا باشد و هچکدام از قول و فعل مطابق یکدیگر نباشد.وتنظیم کننده این امور فقط یاد مرگ است !


1561726509_.docx_-_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 7 تیر 1398نظر دهید »

ائمه الجور:(خدایا به برکت وجود مهدی صاحب الزمان آل سعود را نابود گردان)!
“جعلنا هم ائمه یدعون الی النار” (قصص41)
امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج البلاغه فرمود: بدترین کس نزد پروردگار پیشوای ستمگر است که خود گمراه است و مردم به سبب او گمراه می شوند زیرا “سنت مأخذوه ” کنار نهاده می شود و بدعت متروک جایگزین می گردد."إنّ شرالناس عندالله امام جائر ضلّ و ضلّ به، فأمات سنة مأخذوه و احیاء بدعة متروکه؛ ومن شنیدم که رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت امام جائر را می آورند بی آنکه او عذرخواهی داشته باشد واو را در آتش می افکنند در جهنم او می چرخد همچنانکه سنگ آسیاب می چرخد سپس در قعر آن به بند کشیده می شود.
امام صادق(ع) : ثلاثة لایکلمهُم الله یوم القیامة و لا یُزکیهم و لهم عذابٌ ألیم ؛ من ادِعی امامة من الله لیست له ،و من جحد امامأ من الله و من زعم أنّ لهما فی الاسلام-( کافی1 ص373/1)

امام صادق(ع) فرمود: سه نفرند که خدا روز قیامت به آنها نگاه نمی کند ،پاکشان نسازد و برای آنها عذابی دردناک است:
1-کسی که مدعی امامت و پیشوایی از جانب خدا داشته باشد.
2-هر که امام منتخب از جانب خدا را انکار کند.
3-کسی که گمان کند این دو از اسلام بهره ای دارند.
امام باقر(ع) فرمود: کسی که مدعی امامت شود درحالیکه شایستگی آن را ندارد کافر است.(البحارج25ص112)

1561719786images_7_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 7 تیر 1398نظر دهید »

حضرت آدم (ع) عرضکرد: پروردگارا برایم بیفزا، خطاب شد برای تو مقرّر کردم که هر کدام از بنی آدم گناهی کند و سپس پشیمان گردد و طلب آمرزش کند او را می آمرزم

اعتراف به تقصیر از اداء شکر-شرح دعای سی و هفتم صحیفه توسط پورشفیع

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : ثواب, عقاب, رحمت, رضایت


چکیده :
شکر تو طاعت توست و هر کس نمی تواند آنگونه که شایسته تو است شکر تو را بجا آورد. اگر چه کوشش کند ولی در برابر فضل تو (عنایت شکر) مقصر باشد. پس شاکر ترین بندگان تو از شکر تو عاجزند و عابد ترین مردم نیز در طاعت و بندگی تو مقصرند.
امام باقر(ع) فرمود: افزایش نعمت از سوی خدا قطع نگردد ، مگر آن گاه که شکر گزاری بندگان قطع شود.(البحار 71/56/86)

امام صادق(ع) فرمود: خدای تعالی به موسی وحی فرمود که: ای موسی! مراچنان که باید شکر کن. موسی عرض کرد : پروردگارا! چگونه تو را چنان که باید شکر گویم حال آنکه هر شکری که تو را می گویم خود نعمتی است که تو به من ارزانی داشته ای؟فرمود: ای موسی ! وقتی که بدانی توفیق آن شکر را هم من به تو داده ام ، حق شکر مرا ادا کرده ای.(قصص الانبیاء للراوندی 161/178)


1561293291_.docx_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 2 تیر 1398نظر دهید »

روایت جالب رهبر انقلاب درباره سوءاستفاده دشمنان شیعه از قمه‌زنی:‌ ‌

? «کسی که با مسائل کشور شوروی سابق و این بخشی که شیعه‌‌نشین است -جمهوری آذربایجان- آشنا بود، می‌گفت: آن وقتی که کمونیستها بر منطقه‌ی آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند، همه‌ی آثار اسلامی را از آن‌جا محو کردند؛ مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند؛ سالنهای دینی و حسینیه‌ها را به چیزهای دیگری تبدیل کردند و هیچ نشانه‌ایی از اسلام و دین و تشیع باقی نگذاشتند؛ فقط یک چیز را اجازه دادند و آن «قمه زدن» بود!‌
دستورالعمل رؤسای کمونیستی به زیردستان خودشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز بخوانند؛ نماز جماعت برگزار کنند؛ قرآن بخوانند؛ عزاداری کنند؛ هیچکار دینی نباید بکنند؛ اما اجازه دارند که قمه بزنند! چرا؟ چون خود قمه زدن، برای آنها یک وسیله‌ی تبلیغ بر ضد دین و بر ضد تشیع بود! بنابراین، گاهی دشمن از بعضی چیزها این‌گونه علیه دین استفاده می‌کند. هرجا خرافات به میان بیاید، دینِ خالص بدنام خواهد شد.» 76/1/1‌

1560925981download_13_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 29 خرداد 1398نظر دهید »

مسأله قضا و قدر همان مشیت الهى است که در نظام هستى، هر چیز را با محاسبه دقیق و معین به طور قانون‏مند در چارچوب نظام علت و معلول قرار داده است. شناخت صحیح مشیت خداوند و خواست انسان، مبتنى برداشتن تصور صحیح از مشیت خداوند در نظام جهان و انسان است. تردیدى نیست که هیچ رخدادى در جهان، جز به مشیت خداوند اتفاق نمى‏افتد.

شرح دعای سی وپنج صحیفه سجادیه- در رضا به تقدیر الهی توسط فاطمه پورشفیع

نوع مستند : کتاب
کلید واژه :


چکیده :
راضی بودن به قضای الهی وتسلیم بودن در برابر مقدرات الهی ،مقامی بس رفیع است که ناشی از اعتقاد کامل به خدا وحکمت اوست.از آنجا که خداوند انسان را خلق کرده ومی داند خیر وصلاح او در چیست وظرفیت او چقدر است،متناسب با آن اموری را برای او مقدر نموده که بر اساس حکمت است و همین، سبب آرامش در روح می گردد.


1559894243_.do_cx.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 17 خرداد 1398نظر دهید »

اصلاح ذات البین:
یکی از مهمترین برنامه های اسلام اصلاح ذات البین است که آن ایجاد تفاهم وزودن کدروتها و دشمنی ها و تبدیل آن به صمیمیت و دوستی – “ذات” به معنی خلقت، آنچه که در خور شناختن یا خبر دادن باشد واساس چیزی است."بین” به معنی حالت ارتباطی و پیوند میان دوشخص یا دوچیز است."ذات البین"حالت و وضعیت.
امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: إنّی سمعتُ جدَّ کما یقول صلاح ذات البین أفضل من عامّة الصلوة و الصیّام (نهج البلاغه نامه47) من از جدّ شما پیغمبر اکرم شنیدم که فرمود، اصلاح رابطه میان مردم از انواع نماز و روزه مستحب هم برتر است.
قال رسول الله(ص):"المؤمن کُّلُّهم کالنّفس الواحدة : (تفسیرتبیان ج1ص416) پیامبر(ص) فرمود: مؤمنان همچون یک روحند.
قال رسول الله(ص) :"مثل المؤمن فی توادِّهِم وتراحُمِهِم کمثل الجسد الواحد اذا إشتکی بعضُهُ تداعی سائره بالسَّهر والحُمی(بحار الانوار ج61ص150) پیامبر(ص) فرمود: مثل افراد با ایمان در دوستی و نیکی به یکدیگر همچون اعضای یک پیکر است که چون بعضی از آن رنجور شود وبه درد آید ، اعضای دیگر را قرار و ارامش نخواهد بود.

15564552721430597.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 8 اردیبهشت 1398نظر دهید »

زندگی و اخلاق- نوسان اخلاقی به سمت صعود و نزول
وظایف برادری از امیرالمؤمنین علی (ع):
در گذشته برادری داشتم که آنچه او را در نظرم بزرگ جلوه می داد کوچکی دنیا در نظر او بود.-از تحت شکمش خارج بود و از این رو آنچه را نمی یافت میل نمی کرد در هر زمان هم که می یافت زیاده روی نمی کرد. بیشتر اوقات ساکت و خموش بود وچون لب به سخن می گشود بر گویندگان دیگر چیره بود و عطش پرسش کنندگان را فرو می نشاند.ناتوان و مستضعف بود و هر گاه کاری جدّی پیش می آمد همچون شیر بیشه می خروشید و چون مار بیابانی به جنبش در می آمد . در اختلاف و دعوا تا نزد قاضی نمی رفت دلیل و حجتّی اقامه نمی کرد؛ و کسی را در مورد کاری که انجام داده بود و عذری برای آن نمی یافت پیش از شنیدن عذرش سرزنش نمی کرد.از هیچ دردی جز هنگام بهبود شکایت نمی کرد. آنچه را می گفت ، خود عمل می کرد و چیزی را که عمل می کرد ، نمی گفت. هر گاه بر سخن مغلوب می شود بر خموشی مغلوب نمی شد. (چنان نمود که عنان سخن از دستش خارج شود.) اگر جائی زیاد سخن می گفت ، خموشی را فراموش نمی کرد و هرگاه متوّجه طولانی شدن سخنش می شود و با احساس کفایت می کرد ، ساکت می شد. .بر شنیدن حریص تر بود تا گفتن- و هرگاه دو کار برایش پیش می آمد می اندیشید که کدام به هوا و هوس نزدیکتر است با آن مخالفت می کرد- برشما باد به داشتن این اخلاق نیکو و در داشتن انها بر یکدیگر سبقت گیرید و اگر قدرت عمل به همۀ انها را ندارید انجام اندکی از انها بهتر از ترک بسیار است.(غررالحکم ج14/640-636)

15563634721669.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 7 اردیبهشت 1398نظر دهید »

شما در خانه های غربت ساکن شده اید پس برای نیکو ساختن جایگاهت تلاش کن و هیچگاه آخرت را به دنیا مفروش ودر آنچه نمی دانی سخن مگو و آنچه را وظیفه ات نیست بر زبان جاری مساز واز راهی که می ترسی به گمراهی واقع شوی پرهیز کن .در هنگام سرگردانی توقف کن ، امر به معروف کن و خود را در شمار خوبان در آی و منکر را با دست و زبان انکارکن و تا آنجائی که می توانی بین خود و آنکه کار زشت انجام می دهد جدایی انداز . در راه خدا تلاشگر واقعی باش و در راه پروردگار از سرزنش هیچ سرزنشگری باک نداشته باش. و برای حق هر نوع دشواری را تحمّل نما و در دین تحقیق کن و در ناملایمات خود را به شکیبا کردن عادت بده و چه زیباست صبر در راه پروردگار.

155576568416.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 31 فروردین 1398نظر دهید »

پروردگارم ، گناهانم مرا در جایگاه رسوایی قرار داده است(در حالیکه می بایست فناء الی الله داشته باشم) اگر سکوت کنم احدی در باره ام سخن نگوید و اگر وسیله ای ، طلب کنم سزاوار شفاعت نیستم.”

شرح دعای سی و یک صحیفه سجادیه-طلب توبه – شناخت نفس و رابطه با خداوند

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : خشیت- خوف - توبه -, فناءالی الله


چکیده :
بار الهی، پناهی برای من جز تو نیست، عزّتی جز تو مرا پناه نمی دهد. جز تو شفیعی برایم نیست و فضل تو باید شفیع من باشد، اشتباهات و خطاهایم مرا به هراس انداخته پس عفو تو ایمن ساز من است.پس آنچه بر زبان راندم ، از روی جهل و نادانی و یا براثر فراموشکاری ها ی پیشین ذمه ای بر دوش من گذاشته ،نیست. بلکه از آن رو است که تو شنوای هر آنچه که در آسمان و زمین و محل آفریدگان توست ،در این بین ، ندامتی(پشیمانی از گناه) را اظهار کردم که تو شنوای آن هستی تا شاید یکی از خلق آفرینش تو به سبب رحمت تو بر پریشان حالیم رحم نماید، یا بر آشفتگی من رقّت آورد و شفیع من قرار گیرد؛و دعائی از جانب او در حقم شنیده شود یا شفاعتی نزد تو از من بکند که این وسیلۀ نجات من از غضب تو باشد و رستگاری من به خشنودی تو از من باشد.(وقتی صدای دعا از متقاضی بلند شود ، بالاخره خداوند و اولیاء او و ملائکه او شنوا هستند و این شنیدن ، شفاعتی را نزد خداوند موجب می گردد.


1555246777_.d_c.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 25 فروردین 1398نظر دهید »

خداوند روزی رسان است پس نباید از نرسیدن روزی و یا تنگی روزی و یا از دست دادن روزی، اخلاص و اطمینان بخدا را از دست داده و در واقع به خداوند سوءظن پیدا کرد.باید در رنجهای حاصله زمانه بایقین خالصانه از شدّت رنج و تعب در این مورد کاست و در برابر آزمایشهای الهی و امید به اینکه خداوند روزی را کفالت می کند اعتماد و یقین به پروردگار را در خود تقویت کرد.

دعای آن حضرت است به هنگامی که روزی بر او تنگ می شد

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : دانستنها- حکمتهای افزایش روزی و کمبود ان-, اسراف - تبذیر


چکیده :
خداوندا ، تو ما را آزمودی تا در کم و بیش روزی هایمان بدگمان شدیم و در مدت عمرمان به آرزوهای دور و دراز گرفتار آمدیم ، تا آنگاه که روزی خود از درگاه دیگر روزی خواران طلبیدیم و به عمری دراز چون عمر پیران کهنسال طمع بستیم
بار خدایا ، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را به یقینی صادق برسان که ما را از رنج طلب معاش کفایت کند و اطمینانی خالص بخش که ما را از شدت تعب معاف دارد.

خداوندا ، آن وعده ای را که در وحی خود بر پیامبر(ص)بدان تصریح کرده ای و در قرآن بر آن سوگند خورده ای سبب قطع دل مشغولی ما به رزقی که خود آن را تکفل کرده ای قرار ده


1553862887_._doc.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 9 فروردین 1398نظر دهید »

مراد از لقاءالله دیدن منظره زیبا و گُل و خوراکی نیست. مراد از لقاء الله به دنبال ذره ای از عظمت الهی بودن است. آن عظمتی که حضرت رسول (ص) و پیامبران پیشین با دیدن ذره ای از آن عظمت از حال می رفتند و یا آن ذره ای که اولیای الهی در طاعت و بندگی و عبادت الهی از خود بیخود می شدند.

شرح دعای بیست و هشتم صحیفه سجادیه -سلوک الی الله - توسط فاطمه پورشفیع

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : خصوصیات عارف- عرفان شناسی-, لقاء الله


چکیده :
عرفان عملی؛ حرکتی به سوی خدا ، حرکتی عمیق و بی نهایت که پایانی ندارد پس لازم است جوینده عرفان عملی ،بطور مطلق ترک معصیت نماید، اساتید ماهر داشته باشد. پشتکار فوق العاده و خستگی ناپذیر و دیگر اینکه فرد دائما در فکر این باشد که کاری نکند تا خداوند تعالی او را رها سازد که اگر خداوند ، اورا رها سازد از بلند ترین قلّه به قعر عمیق ترین درّه ها پرتاب می شود وفرد از خداوند دائما بخواهد که او را لحظه ای بخود وامگذارد.شرط دیگر در عرفان عملی اینکه؛ انسان بداند به هر محله ای که می رسد ، عطیه ای از عطایای الهی است!پس به خودش مغرور نشود و گمان نکند که اوست صاحب این کمالات ! هر چه هست قائم ووابسته به حقّ است.


1552829389_.doc_x.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 26 اسفند 1397نظر دهید »

به رسول خدا(ص) عرض شد ؛ فلان زن روز ها را روزه و شبها به نماز می ایستد و صدقه می دهد ولی همسایه خود را با تیر زبانش می آزارد . حضرت فرمود: لا خیر فیها ، هی من اهل النّار ، چیزی در او نیست او اهل آتش است .(نهج الفصاحه)

شرح دعای بیست و شش صحیفه سجادیه - توسط فاطمه پورشفیع

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : کلیّاتی از روایات اهل بیت - نفوذ غرب در همسایه داری, مدارا با مردم


چکیده :
بار خدایا ، همسایگان و دوستان مرا یاری ده که سنت تو بر پای دارندو رهنمودهای نیکوی تو را فرا گیرند : در یاری ناتوانانشان و رفع نیاز ازنیازمندانشان و عیادت بیمارانشان و راهنمایی رهجویانشان و اندرز به مشورت کنندگانشان و دیدار مسافرانشان به هنگامی که باز میگردند ونهان داشتن اسرارشان و پوشیدن عیبهایشان و یاری ستمدیدگانشان ودستگیری از ایشان به اطعام و سود رسانیدن به ایشان به عطایا وبخششها و بر آوردن نیازهایشان پیش از آنکه که لب به سؤال بگشایند.


1552564397_.-_doc.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 23 اسفند 1397نظر دهید »

از دفتر رهبری سوال کردم: فرمودند: این پنجشنبه را روزه نگیرید ولی نماز لیله الرغائب را بخوانید. و پنج شنبه اینده هم روزه و هم نماز لیله الرغائب .التماس دعا

1551959165download_14_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 16 اسفند 1397نظر دهید »

همسران یکدیگر را دریابند- در اختلافات قشون کشی نکنند - همسران باید با یکدیگر مهربان باشند و بیعت ازدواج خود را روز به روز بیشتر نمایند . عشق و محبّت اکتسابی است پس آن را قلبی و روحی نمایید تا صدمه نخورید - زنان حساس نباشند - توقع از همسر را کم کنند -زوجین اختلاف را بین خود حل نمایید - به خانواده نکشانند- من خیلی بدم می اید که پسرم و عروسم از همدیگر پیش من شکایت کنند- هر وقت اینگونه موقیتی پیش آید خودم را مشغول کاری می کنم تا آنها را بخودشان مشغول دارم . وچون شاگرد دارم همیشه مشگلات عروس و دامادم را در غالب داستان از طریقی که مخاطب خودم را شاگردم قرار می دهم .

1551611586_9612.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 12 اسفند 1397نظر دهید »

روز تولد بانوی بزرگ اسلام بر تمام شیعیان مبارک باد - بر تمام بانوان صاحب عزت ووقار میارک باد - بر تمام بانوان مهدوی مبارک باد

1551095120_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 6 اسفند 1397نظر دهید »

کور شود هر آنکه نتواند دید
ما به دنبال مادیات نیستیم تا گوشتمان بر سر سفره کم آمد نسبت به انقلاب و اوضاع اقتصادی نظرمان سست شود . ما پشتیبان جبهه مقاومت هستیم تا زمینه برای ظهور آماده شود. شما هم غیر از این نباشید .بسم الله

15497810467554685_240.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 21 بهمن 1397نظر دهید »

گفته های منافقین هنگام خطبه غدیر:
در روز 18 ذی الحجه سال دهم هجرت هنگامی که پیامبر اکرم(ص) مشغول ایراد خطبۀ غدیر بود برخی از منافقان حاضر ، مطالبی را به زبان آوردند که از جمله آنها موارد ذیل است:
1-او به پسر عمویش مغرور شده است.!
2- او به این جوان مغرور شده است!
3-کار پسر عمویش را عجب محکم و مؤکد می نماید!
4-ما راضی نیستیم ، و این یک تعصب است!
5- هرگز در مقابل سخن او تسلیم نخواهیم شد!
6-این هرگز امر خدا نیست و او از پیش خود سخن می گوید!
7-چشمان او را ببنید که هم چون مجانین می چرخد!
8-اگر می توانست مثل کسری و قیصر عمل می کرد!(اسرار غدیر ص81- بحار ج37ص111و 139-154-160-172-173)
از انتقال کلام نابجادر فضای مجازی خود را بر حذر دارید - مراقب توطئه های دشمنان در فضای مجازی باشید- افکار پلید و تهمتها را که به آن اطمینان ندارید منتشر نکنید . یک لحظه با یک اندیشه خام انسان منافق خواهد شد- آنچه خیر است و مفید و مورد رضای پروردگار است در فضای مجازی منتشر سازید.

15493753203552042-460.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 16 بهمن 1397نظر دهید »

ما امام داریم ما رهبر داریم - ما تنها نیستیم پس مراقب کلام خود باشید که اگر نباشید فتنه به پا می کنید - آنان که لقب امیرالمؤمنین را دزدیدند به کجا رسیده اند که دنبال نقایص دولتمردان می گردید- می دانیم مشگلات زیاد است ولی علی چرا سکوت کرد با تمام قدرتش- دشمن منتظر انتقاد های شما و آلوده ساختن جو انقلاب شماست پس نگویید آنچه را که نباید بگویید دنبالرو رهبر یاشید و یک اشتباه دشمن را به مقصد خود می رساند - امر ب معروف و نهی از منکر کنید و انتقاد فتنه انگیز نکنید

1548849822images.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 10 بهمن 1397نظر دهید »

این پایان نامه ارشد فاطمه پورشفیع است محور های دفاع از مبانی تشیع در کتاب النص و الاجتهاد سید شرف الدین موسوی - دسترسی به آن در کانال من در پیام رسان سروش به @dajmohkam

1547991004photo_2018-02-20_11-22-26.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 30 دی 1397نظر دهید »

بلاذری در این باره می گوید:
گروهی از مهاجران از جمله علی ابن ابی طالب (ع)وطلحه وزبیر که از بیعت با ابوبکر سرباز زده بودند ، مسّلح و خشمگین در خانه فاطمه(س) بودند. این خبر به ابوبکر و عمر رسید. ابوبکر به عمر دستور داد که به خانه فاطمه رود و آنان را از آنجا بیرون کند واجتماعشان را پراکنده سازد و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگند.عمربا شعلۀ آتش بسوی خانه وی رهسپار گشت ، در آستانۀ در فاطمه با او روبه رو شد ، ای پسر خطاب! آمده ای تا دَرِ خانۀ مرا آتش بزنی ؟ عمر پاسخ داد: آری؛ این کار دِینی را که پدرت آورده تقویت می کند.(انساب الاشراف 1/586)
در کنزالعمال نیز چنین آمده است: عمر به حضرت زهرا(س) گفت : هیچ کس نزد پدرت محبوبتر از تو نبود ولکن این مرا منع نمی کند، چنانکه این گروه نزد من جمع نشوند ، فرمان دهم خانه را بر تو آتش زنند(کنزالعمال 3/140)
عمرهمه کسانی را که در خانه ولایت جمع شده بودند؛ صدا زد که بیرون بیایید ولی قبول نکردند ،عمرگفت :قسم به خدایی که جانم در دست اوست ، بیرون می آئید یا خانه را با هر که در آن هست آتش می زنم؛! به عمر گفتند: فاطمه در خانه است .
عمر گفت: باشد،! خانه را آتش می زنم. (الامامة و السیاسة 1/12)
عمر سخنی به علی(ع) گفت: اگر بیعت نکنی خانه را به سرت آتش می زنم و یک تن را زنده نمی گذارم، با اینکه دختر مصطفی در آنجاست .
پس این شبهه که امروزه مطرح است که خانه های زمان پیامبر(ص) دَر نداشته است که عمر در خانه حضرت زهرا(س) را آتش بزند صحیح نیست. از کتب معتبر خلفا نقل شده است بنا بر اعتراف خود خلفا ، از جمله ابوبکر و عمر ، که آنها دَر خانه حضرت را آتش زدند و به زور وارد خانه شدند— دو دلیل دیگر نیز وجود دارد:
1- ابوبکر در بستر مرگ گفت: من بر هیچ چیز دنیا متأثر و اندوهناک نیستم مگر به سه کار که کرده ام وای کاش که آن کارها را نکرده بودم…….. ای کاش هرگز در خانه فاطمه را نگشوده بودم ،گرچه برای جنگ و ستیز با من آنرا بسته بودند.(طبری4/52) (مروج الذهب مسعودی1/414)-(العقد الفرید 3/69)-(کنزالعمال3/135)-(امامة والسیاسة 1/18)-(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید (2/130-131)-(تاریخ یعقوبی 2/115)
2- سخن عمر بن خطاب در کنزالعمال ……… آن أمرتُهُم أن یُحرقُوا علیک الباب - یعنی دستورشان می دادم در خانه ات را آتش بزنند.
در تاریخ طبری به نقل از زیاد بن کلیب “عمربن خطاب به خانۀ علی(ع) که در آن طلحه و زبیر و مردانی از مهاجران بودند ، آمد و گفت بخدا سوگند ، یا خانه را با شما آتش میزنم یا برای بیعت بیرون آیید . زبیر با شمشیر آخته به سوی او بیرون دوید امّا پایش لغزید و شمشیرازدستش افتاد و دستگیرش نمودند.(تاریخ طبری ج3ص202)
السلام علیک یا فاطمه الزهراء سلام الله علیها

1547990417_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 30 دی 1397نظر دهید »

امروز شاه فرار کرد- امروز تمام سربازان را در خیابان گل باران کردیم. امروز شیرینی فروشیها پخت تازه داشتند- همه شرینی بدست و گل بدست بسوی سربازان تا بگوییم شما فرزندان ما هستید نباید به روی پدران و مادرن خود گلوله شلیک کنید. سربازان هم خوشحال بودند ولی از ترس ساواک خوشحالی را مخفی می کردند. من آن هنگام بیست ساله بودم ودر خیابان با بچه به بغل شعار می دادم و فرار می کردم . جلوی خانه خود سنگر درست کرده بودیم . سربازان فراری را به خانه خود راه می دادیم و حمایت می کردیم.یادش بخیر برای روح شهدای انقلاب صلوات

1547638473download_13_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 26 دی 1397نظر دهید »

بیزاری می جویم به سوی پروردگار از دشمنان شما و از جبت و طاغوت و شیاطین و اتباع آنان که بر شما ظلم نمودند و منکر حقّ شما گشتند و از ولایت شما خارج شدند و ارث شما را غصب کردند و در ولایت شما شکّ نمودند و منحرف گشتند و تبرّی می جوئیم از هر امام و پیشوائی غیر از شما و هر مطاعی سوای شما و از امامانیکه مردم را به سوی آتش کشاندند . یکی از اصول اعتقادات شیعه تولّی و تبّری است.

شناخت انحرافات در شرح جامعه کبیره

نوع مستند : مقاله
کلید واژه :


چکیده :
باید به هوش باشیم نکند موعود بیاید و حادثه مسلم بن عقیل در کوچه های نفرین شده کوفه تکرار گردد. نکند که بیاید و همدم او نیز چاه های تار شبهای زمین باشد . نکند او بیاد و باز هم چون علی(ع) افسوس خورد بر جهل مردم زمانه که گوهری چون او در میانشان باشد و حتی اورا تکفیر کنند. فعالیت یهود و تابعین او در جهت دور کردن مردم مسلمان از علماء و نیزدور کردن آنان از رهبری ولی فقیه است پس هدف آنان جهل مردم است تا کشورهای اسلامی به ذلّت و بیچارگی بسر برند و دست آنان به سوی کفّار دراز گردد چه از نظر اقتصاد و چه از نظر علوم روز و صنعت و غیره… و این بدبختی ها معلول اختلافات و انحراف مسلمین از قرآن و اهل بیت است .


1547039724_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 19 دی 1397نظر دهید »

حتما این خطبه را بخوانید چون خیلی برایش تحقیق کرده ام انشالله در نشر فرهنگ اسلامی همه طلاب موفق باشند

منشور عقاید اسلامی در شرح کامل خطبه فدکیه

نوع مستند : کتاب
کلید واژه :


چکیده :
خطبه ای که بانوی گرامی اسلام ، حضرت زهرا(س) در فاصله زمانی کوتاه پس از رحلت مصیبت بار پدر بزرگوارشان در مسجد النبی (ص) در حضور بسیاری از انصار و مهاجرین ایراد فرمودند ، یکی از اسناد و مدارک تاریخی مهّم مربوط به وقایع صدر الاسلام و تحولاتی است که منجر به انزوای کامل امام علی(ع) از صحنه سیاسی ، اجتماعی گردید.این خطبه با تلاش فراوان فاطمه(س) جهت احقاق حق مسلمین و استرداد فدک (بعد از غصب خلافت) ایراد گردید.


1546346195_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 18 دی 1397نظر دهید »

از مختار بنویسید امروز مصادف با ایثارگری مختار است (یا للثارات الحسین)

15454843630.346420001322389866_parsnaz_ir.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 1 دی 1397نظر دهید »

اگر از خمر سوال کردند بگو بر طبق احادیث و ایات قران حرام است.

1544446815download_9_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 19 آذر 1397نظر دهید »

امامت وولایت یعنی ثقلین - این دو از هم جدا نیست - پس در فهم معارف اسلامی و در تفسیر قرآن مراقب باش به ظواهر توجه نکنی - علم بیاموز و بدان که قران از عترت جدا نیست ووقتی این دو را از هم جدا نکردی سعادتمند هستی - اشتباه نروی - مراقب باش دشمن خیلی پلید است.

1544203691images_7_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   جمعه 16 آذر 1397نظر دهید »

حضرت رسول (ص) فرمود: هر گاه زمامدار ستم کند باران کم مى‏شود و هر گاه اهل ذمّه را فریب دهند و نیرنگ بازى کنند دشمنانشان بر آنان آشکار گردد و هر گاه کارهاى زشت و ناپسندید آشکار شود زمین لرزه ایجاد شود و هر گاه امر بخوبى و معروف و پیشگیرى از محرّمات کم شود محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجاى ثواب و ثواب بجاى گناه قرار گیرد بعد اندیشه کنند پس از فکر و اندیشه پشیمانى و بازگشت است.
نهج الفصاحه - مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص) صفحه 197 )

طلب باران - دعای نوزدهم صحیفه سجادیه

نوع مستند : کتاب
کلید واژه :


چکیده :
آنگاه که خشگسالی زمین را احاطه می کند.چرا آسمان نمی گرید .
” من ماء کلِّ شیءٍ حیّ. “

چرا آسمان با بشر قهر کرده است؟
آیا بشر دچار قهر و غضب الهی شده است؟

ای باران! تو را چه شده است که بخیل شده ای؟
خداوند تعالی بخیل نیست، او مهربان و اهل عفو و مغفرت است.

نگاهی به آسمان ؛ سیاهی و کبودی فضا را اشغال کرده است.!
در روی زمین نفس کشیدن سخت شده است!

نظام اجتماعی در هم پیچیده ، آرامش رخت بر بسته، گیاهان پژمردهو در هم تنیده شده است!

گاهی فشار آلودگی و غبار بر فضا سنگین است وآسمان این فشار سنگین را نمی تواند تحمّل کند چون کم طاقت است . ابرها اجازه مانور ندارند؛ غبار مزاحم ابرهاست.


1543660220_-_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 10 آذر 1397نظر دهید »

شیطان رانده شده در برابر خدا ایستاد و به خدا قسم خورد که تا قیامت مردم را از چهار سو مورد حمله قرار می دهیم.!
تو چرا شیطان را در رسیدن به اهدافش یاری کردی ؟
تو چرا در کلاس شیطان وارد شدی، و جنگی که او با خدا شروع کرد، ادامه اش دادی؟
خون ریخته شده شهدای اسلام ، پاسداری می خواهد – خون ریخته شده ائمه(ع)، پاسداری می خواهد – خون ریخته شده حق داران برای بقاء اسلام و مسلمین ،پاسداری می خواهد،
کجایند منتقم ها؟

پناه بخدا از شر شیطان و مکر و حیله او

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : نفرین بر شیطان- خواطر نفسانی-, راههای رهایی


چکیده :
براستی این شیطان ملامت گر وسوسه گر چیست، کیست؟
وقتی تسلیمش می شوی ولت نمی کند تا برای او سجده نمایی. تازه در آخرت هم تو را رها نمی کند ، او نمی گوید گناه تو بخاطر وسوسه های من بود . او تو را ملامت می کند که چرا به حرفش گوش دادی و تسلیمش شدی !

می دانی مشگل کجاست؟
مشگل خودت هستی که بی اراده ای!

مشگل خودت هستی که عاشق دنیایی و پرهیزگاری را نیاموخته ای-
مشگل غفلت تو وسهل انگاریت در شناخت و کسب معارف اسلامی است .

مشگل روح نا آرام توست که راه درمانش را نیافتی!
مشگل انتخاب نادرستِ مسیر زندگی است.!

مشگل تو در بی هدفی و نا آشنایی با مهارتهای اجتماعی است .


1542542345_17_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   یکشنبه 27 آبان 1397نظر دهید »

از دنیای مذموم بگسل ، خودت را از این دنیا جداکن، ریشۀ محبّت به دنیای مذموم را سست کن ؛ تا از خطرات و عواقب سوء آن که نتیجه ای جز بر باد رفتن ایمان و آشفتگی در امور دنیا و آخرت است محفوظ و در امان باشی .

امرزش خواهی از گناهان

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : گناه- کسب عزت-, ناامیدی-, باور عیوب


چکیده :
اگر تو نخواهی دنیا به تو دروغ نمی گوید!
اگر تو نخواهی دنیا به تو پشت نمی کند !

اگر تو نخواهی دنیا به تو خیانت نمی کند!
اگر تو نخواهی دنیا مذموم نمی شود .

اگر تو بخواهی دنیا ممدوح است!
اگر تو بخواهی دنیا خانه عافیت و عاقبت بالخیری است.

اگر توبخواهی دنیا محل توشه گرفتن برای آخرت است.
اگر تو بخواهی دنیا ، خانۀ پند و اندرز است برای نیکو زیستن نه برای نمایش ظلمتها.

اگر تو بخواهی دنیا مظهر لطف خدا و داراالمتقین میباشد نه محلّی برای مفاسد و بروز خطاهای قلبی و قالبی
اگر تو بخواهی دنیا محل نزول آسایش و آرامش وقرارخواهد شد آنهم باصبر برمشگلات و گرفتاریها.

اگر تو بخواهی که بدانی دنیا ، محل فرود وحی الهی و بازار تجارت اولیاء الهی است.
اگر توبخواهی که بدانی دنیا ،محل دور شدن از انحرافات فکری و کج رویها و طغیانهاست.

اگر تو بخواهی که بدانی دنیا هر قدر تعّلقاتش بیشتر شود، حُجُبهایش زیادتر و غلیظ تر می گردد.

اگر تو بخواهی که بدانی میزان وابستگی به دنیا را ، اینکه هر چقدراین وابستگی زیادتر باشد فاصله حُجب های انسانی و دار کرامت الهی و پردۀ ما بین قلب انسانی وراه حق سخت تر ودشوارتر است.


1542300324_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آبان 1397نظر دهید »

کتابخوانی بسیار زیباست من که برای مطالعه وقت زیاد می گذارم . در کنار درس خواندن مطالعات در تاریخ و در معارف و در سیاست ودر … زیاد داشته باشید تا در آینده بتوانید درس بدهید تا بتوانید تبلیغ کنید و حنما خلاصه الغدیر را طلبه باید بخواند - حتما موضوع بندیهای میزان الحکمه که 15 جلد است در تحقیقات خود و در تبلیغ خود بگنجانید - قدر کتاب سیره پیشوایان را بدانید که طلبه برای تبلیغ و تدریس و پاسخ به شبهات به آن نیاز دارد و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد ع را حنما بخوانید . تا مبلغ مفید باشید.

1542299552139208260902122111554804.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آبان 1397نظر دهید »

از مؤمن و بیتابی او از بیماری تعجب می کنم. اگر می دانست که چه ثوابی در بیماری هست، بی گمان دوست می داشت پیوسته بیمار باشد تا آنگاه که پروردگار عزّوّجّل خود را دیدار کند(التوحید401/3)برای دریافت تمام شروح مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه به کانال بنده حقیر در سروش مراجعه نمایید@dajmohkam

وقت بیمارى یا روى آوردن اندوه و بلا توسط پورشفیع

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : بلا و صبر - بلا و گرفتاری- رفع اندوه, بیماری و لقاءالله


چکیده :
گرچه شمردنِ نعمت‌هاى الهى ممکن نیست، امّا ذکر و یاد آنها برای شکر گذاری ضروری است، بخصوص وقت بیماری و کسالت ، آنزمانی که درد وجود انسان را در بغل گرفته و رختخواب بستری مفید برای تسکین آلام انسانی است.بیمار در زندان خداوند تعالی است و پروردگار یکتا زندانبان اوست پس جزء سپاس وظیفه ای دیگر ندارد . اگر توانست بی تابی نکند- اگر توانست به رضای خداوند تعالی دل ببندد – اگر توانست جزع و فزع نداشته باشد – اگر توانست اشک حسرت بر غفلتها بریزد – اگر توانست با توبه دائما مروری بر اعمال و رفتار خود داشته باشد وطلب مغفرت شیوه او در رختخواب گردد” استغفرالله و اتوب الیه"آرامش و سکون به سراغ او می آید و چشم او چشم خدا و گوش او گوش خدا و قلب او در جوار الهی قلب مطمئنه و زبان او شایسته پرور خواهد شد.–


1542195705_.pdf


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 23 آبان 1397نظر دهید »

1 3 4

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
وبلاگ اینجانب ،تبلیغی، ارشادی، اخلاقی، دوست شناسی، دشمن شناسی، ولایتمداری،استقامت ، ایثار تا شهادت. راه ما راه علی بن ابیطالب است.
جستجو
Random photo
شرح دعای خمس عشر - مناجات دهم مناجات متوسلین