« شرکت در انتخابات- پیروزمندانهانتظار فرج با غلبه امامت وولایت »

19فروردین:

چیستی شرف الشمس:
شرف الشمس سنگ نیست بلکه نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها بدست می کنند، ولی در واقع سنگ نیست بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است برای رفع صداع(سردرد){مجلسی - زاد المعاد ص567} که امروزه از هدف اصلی دور شده به گونه ای که در عصر معاصر در روز 19 فروردین از طلوع آفتاب تا ظهر با آدابی خاص می نویسند و نقش زمز گونه ای را پشت انگشتر عقیق زرد رنگ حک می کنند که در کتب معتبر اسلامی چنین مضمونی وجود ندارد.
اصالت شرف الشمس در اسلام:
حداقل تا قرن 7- از روایت منسوب به امیر المؤمنین علیه السلام در باب شرف الشمس در کتب موجود شیعه مطلبی وجود ندارد . مهم این است که تا قرنها این روایت کجا بوده که ناگهان پیدا شده است . سیره اهلبیت علیه السلام قائل به ارجاع به رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و ائمه منجمین آن زمان را که برای ستارگان قدرتهای استقلالی در مقابل قدرت خداوند قائل بودند را لعن می نمودند .
گاهی می گویند در کتاب مصباح مرحوم کفعمی درباره حرز شرف الشمس چیزهایی وارد شده که اگر نرم افزارهای تخصصی حدیث شیعه و جامع الاحادیث را بررسی کنی به چنین مضمونی دست نخواهید یافت . کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی در تمام حکاکی و نقوش نگین های انگشتر به نقل از معصومین علیه السلام با ذکر منبع از کتب معتیر حدیثی ذکر گردیده ولی هیچ اسمی از شرف الشمس نیست. پس انتساب حرز شرف الشمس به اهل بیت محل تردید است ولی کارشناسان فن علوم غریبه آنرا تایید می کنند و برای آن خواص ذکر می کنند ، اینجا ضروریست که یاد آور شوم که در کتاب بحارالانوار که هر نوع حدیثی با مرتبه ضعیف هم نقل می شود ذکری از این نقوش انگشتری وجود ندارد.
ثانیأ :شرف الشمس به وقتی می گویند که شمس در 19 درجه برج حمل قرار بگیرد و منظور از 19 درجه قرار گیری شمس در حمل است نه اینکه منظور 19 فروردین باشد. تعجب در این است که در روایات و مناسبتهای اسلامی تاریخ هجری قمری ملاک است نه تاریخ شمسی .
ثالثأ: امروزه در بازار گرمیها و معاملات و سوءاستفاده های کلان مالی(عوام فریبی) در طرز نوشتن بر روی نگین زرد رنگ اختلاف موجود است و هر کسی برای خودش نقشی خلق می کند . (حسن زاده آملی هزار و یک نکته ص797-799)
رابعأ : از نگاه مراجع عظام شیعه ، حرز شرف الشمس بی اعتبار محسوب می گردد (ایت الله مکارم شیرازی)
سند صحیحی در انتساب ان به ائمه معصومین علیهم السلام رویت نشده است.(آیت الله نوری همدانی)
ایت الله شبیری زنجانی: سندی بر این مطلب نیافتیم. البته منقول است مرحوم کفعمی در مصباح در مورد این حروف فرموده اسم اعظم است ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
واز نگاه برخی از علماء از باب رجا و امید ثواب ،عمل به آن را بی اشکال دانسته اند.(ایت الله میرزا جواد تبریزی . صراط النجاة ج10ص426)
خامسأ: شرف الشمس از علوم غریبی است ودر کتب حدیثی متقدمین اعم از روایی – ادعیه و اذکار وجود ندارد . نتیجه اینکه پول و سرمایه زندگیتان را صرف این نگینهای بازاری در روز 19 فروردین نکنید . بدانید شرف الشمس به اثبات نرسیده و ابهام دارد و در فرض صحت از علوم غریبه است و انتساب آن به معصومین دلیل قطعی برایش وجود ندارد . منابع فرهنگ معارف اسلامی ج2 ص1053)
فاطمه پورشفیع

1617452881images_9_.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 14 فروردین 1400


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
وبلاگ اینجانب ،تبلیغی، ارشادی، اخلاقی، دوست شناسی، دشمن شناسی، ولایتمداری،استقامت ، ایثار تا شهادت. راه ما راه علی بن ابیطالب است.
جستجو
Random photo
شرح دعای خمس عشر - مناجات دهم مناجات متوسلین