« فضیلت صلواتمنشور عقاید اسلامی در شرح کامل خطبه فدکیه-چاپ نشر عاصم »

ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق - توسط فاطمه پورشفیع
اللّهم صلّ علی محمّد و آله وامنعنی من السّرف و حصّن رزقی من الّتلف ووفّر ملکتی بالبرکة فیه و اصب بی سبیل الهدایة للبّر فیما انفق منه
درود خدا بر محمّد و آل او .
پروردگارا !از تو درخواست می کنم که مرا از اسراف باز داری و رزق مرا از تلف شدن و بیهوده مصرف شدن حفظ نمایی و دارائی مرا برکت و فزونی ده تا در راه خودت به نیکوئی صرف گردد و مرا به راه صواب و هدایت رهبری نما .نیکی به مردم فقیر و مستمند با آبرو بدون منّت از وظایف شیعیان با ایمان است که از راه علی (ع) جدا نمی شوند.باید دانست که هر گاه خداوند برای بنده ای بدی خواهد ما ل ودارائی را محبوب او گرداند و آرزوهای او را توسعه دهد . و هر گاه خداوند بنده ای را دوست بدارد مال را در نظر او مبغوض گرداند و آرزوهای او را کوتاه کند.
اللهّم صلّ علی محّد و آله و اکفنی مؤنة الاکتساب و ارزقنی من غیر احتساب فلا اشتغل عن عبادتک بالطّلب و لا احتمل اصرتبعات المکسب
درود خداوند بر محمّد و آل او.
پروردگارا! در کسب رزق و روزی حلال مرا از رنج کشیدن دور نما و روزی بیدریغ خود را آنچنان بمن عطا فرما که در راه کسب آن از اطاعت وبندگی دور نشوم.ویا آنچه در راه تو با مجاهدت بدست آوردم از دست ندهم.
اللّهم فاطلبنی بقدرتک ما اطلب
خدایا به قدرتت آنچه از تو طلب می کنم بمن عطا فرما.طلب از خداوند باید بدون طمع باش زیرا طلب اگر با طمع همراه باشد رنج و خواری و محنت را بدنبال دارد و انسان به جائی نمی رسد . زیاده خواهان همیشه در کمی و نقصان می افتند . در طلب روزی باید میانه رو بود تا موفقیّت نصیب انسان گردد.
واجرنی بعزّتک ممّا ارهب
پروردگارا ! به عزّت خودت از آنچه که در هراسم ایمنم ساز . خوف از خدا پسندیده است .خوف از خدا انسان را مطیع اوامر الهی قرار می دهد. خوف از خدا ایمنی از عقاب و عذاب آخرت است و کسی که از خدا بترسد از دیگران هراسی ندارد.لباس مؤمنان لباس تقوی است و لباس تقوی جزء با بیم و هراس از خداوند زینت نگردد. بدبخت کسی است که از غیر خدا هراس داشته باشد و او کسی است که زندگی دنیا و آخرت را باخته است و عقاب آخرت سرانجامش است.خوف و هراس از خداوند یعنی ترس از عذاب الهی که باعث می گردد شخص گناهان را ترک کند و حکم اللّه درعملش پیاده گردد.
الّلهمّ صلّ علی محمّد و آله وصن وجهی بالیسار
با درود خداوند بر محّمد و خاندان گرامیش؛
پروردگارا ! آبروی مرا در توانگری محفوظ دار، و مرا از افراط و تفریط باز دار.
خداوندا ! توانگری صفتی است که تو در اختیار من گذاشته ای . ایکاش بتوانم و قادر باشم آن را در جهت رضای تو بکار بگیرم که اگر مرا به خود واگذاری به افراط و تفریط مبتلا شده و راه را به بیراهه می کشانم.
و لا تبتذل جاهی باالاقتار
پروردگارا! منزلتم را به سبب نیازمندی و تنگدستی پست نکن.
شکر و سپاس الهی باید در طول زندگی انیس انسان باشد .و هر چند انسان راضی به رضای خداوند باشد در زندگی قانع و مطیع است و زیاده طلبی از او رخت بر می بندد. انسان کریم خود را در برابر خواهشها حفظ میکند تا عزّتش جاویدان شود.
فاسترزق اهل رزقک
اگر از روزی خوارانت طلب روزی کنم عزّت از من دور می شود و پست می شوم روزی رسان تویی و به من توانایی ده تا ایمان خود را تقویت کنم تا عزّتم طعمۀ شیطان قرار نگیرد.
واستعطی شرار خلقک
خداوندا در تقاضای روزی از غیر تو سعادت از من دور می شود زیراممکن است از افراد شرور تقاضای روزی کنم.

فافتتن بحمد من اعطانی
آنگاه که از دیگران تقاضا کنم پس به سپاس گوئی از کسی مجبور شده ام که به من چیزی را عطا کرده است که این جزء حماقت چیز دیگری نیست. انسان باید نیکوکار باشد و نیاز مردم را بر طرف کند در جهت رضای پروردگار خود ، تا دعا مردم بدرقه راه او باشد.ولی آنگاه که کار را برای مردم بدون در نظر گرفتن رضای خدا باشد سر گردانی است.
وابتلی بذم من منعنی
پروردگارا ! مرا مبتلا مساز به نکوهش کردن از کسی که از من دریغ کرده است. خود خواهی ناشی از توقع های بی جاست.
و انت من دونهم ولیّ الاعطاء والمنع
در حالیکه صاحب اصلی وحقیقی عطا وبخشش تو هستی ، اگر بخواهی عطا می کنی و اگر بخواهی دریغ می کنی .انسان باید در طول زندگی دنیا در برابر نعمتها ی الهی شکر گذاز و قانع و مطیع باشد با هوسها مبارزه کند زیرا برترین جهاد جهاد با نفس است.از بیهودگی وغفلت دوری کنید . در پیشگاه خداوند خاضع و خاشع باشید و بدانید ، از خانه هائی که در دنیا می سازید خانه هائی هستند که می سازید ولی در آن نمی مانید .چیزهائی تهیه میکنید که از آن نمی خورید . و آرزوهائی دارید که به نمی رسید. این شیوه شیوه نا امیدی نیست بلکه شیوه روشنفکری و تعقّل است که آنرا از قوه ی نظری و دید روشن خود به جهان آفرینش می یابید.

1641282669_-_-_-1.jpg


موضوعات: بدون موضوع
   سه شنبه 14 دی 1400


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
وبلاگ اینجانب ،تبلیغی، ارشادی، اخلاقی، دوست شناسی، دشمن شناسی، ولایتمداری،استقامت ، ایثار تا شهادت. راه ما راه علی بن ابیطالب است.
جستجو
Random photo
شرح دعای خمس عشر - مناجات دهم مناجات متوسلین